Jump to content
Annons

45 eller 33 RPM?


vaguely

Recommended Posts

ska precis skicka iväg en order på bandets första release, en Vinyl-EP. Det blir 10 tums vinyl och låtlistan i tid ser ut så här:

A

1. 5:48

2. 3:17

B

1. 5:31

2. 3:31

Den enda sak vi har kvar att besluta om är om skivan ska vara i 33 eller 45 rpm. Någon som kan hjälpa mig i vilket som blir bäst/funkar?

mvh joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ska precis skicka iväg en order på bandets första release, en Vinyl-EP. Det blir 10 tums vinyl och låtlistan i tid ser ut så här:

A

1. 5:48

2. 3:17

B

1. 5:31

2. 3:31

Den enda sak vi har kvar att besluta om är om skivan ska vara i 33 eller 45 rpm. Någon som kan hjälpa mig i vilket som blir bäst/funkar?

mvh joakim

Det blir väl bättre kvalitet med 45. 33 är väl bara om man vill att det ska rymmas så mycket som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är så jag oxå. 33 rpm är väl en sorts longplay.

longplay= LP

era låtar får garanterat plats om ni kör 45 rpm. en lp sida är väl runt 20 minuter så på 45 rpm borde man väl få in ca 14 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

ryssen (oregistrerad)

45 rpm ger möjligheten att gravera ett par dB högre utsignal, dvs det blir hetare signal in stereon vilket upplevs som biffigt o fett. Den blir dessutom renare då den har ett par extra dB att överrösta ytoljud o knaster från vinylen. Detta sker dock på bekostnad av speltiden, att en skiva som roterar 45 rpm skall rymma lika mycket information som en som snurrar 33 rpm är ju omöjligt (så tillvida man inte graverar med smalare spår, vilket i sin tur ger en vekare utsignal, vilket i sin tur leder till att 45 rpm konceptet är onödigt).

33 rpm möjliggör inte lika pigga nivåer, o därmed mer volymkompensation på stereon samt mindre dynamik mellan signal o oönskade artefakter från själva mediet eller uppspelningen. 33 kan vara lite mer distortionsbenägen å andra sidan tar den inte upp lika mycket av skivsidan vilket placerar mindre material på de inre spåren som oftast inte låter så skoj.

Tänk på det som om du spelar in digitalt, 24 bit vs. 16 bit. Det ena möjliggör bättre dynamik o upplösning å andra sidan fyller det upp hårddisken mycket snabbare. Det andra är lite trängre o om man är välsingnad, lite grynigare eller något men du kan med lätthet spela in hela din fullängdare eller spelning.

Läs lite mer här: Aardvark Mastering

Jag skulle kört på 33 rpm om jag var er, eventuellt 45 om ni gjorde en 12-tummare. Men detta är inte so CD-tillverkning, vinylen har inga fasta väggar i form av bitdjup o samplingsfrekvenser. Samma material kan låta väldigt olika beroende på vem som lägger fingrarna på det. Säkrast är att höra med snubben som ska gravera, han känner såväl sin utrustning som kompetens o vart hans gränser går.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

vi har alltid släppt våra kortare realeser som 33 rpm 7" eftersom det ger lägst kostnad per skiva.

10" är rätt dumt eftersom 12" kostar obetydligt mer å då ryms mycket mer musik.

33 rpm är ju som sagt bra om man vill få in mycket musik på liten yta.

45 rpm 12" är ju däremot väldigt bra om man har en väldigt bra skivspelare som kan återge skillnaden ljudmässigt.

dock blev jag sjuk desillusionerad nu kring jul,efter 10 år i crustträskeet med ett flertal 7" i bagaet inser man hur j-vla billigt det är att släppa på cd.

men faktum kvarstår:vinyl är ljudmässigt övrelägset å kommer gå att lyssna på även om 20 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...