Jump to content
Annons

Kompressor som är på hela tiden?


latti

Recommended Posts

Hej, jag har försökt och försökt men jag vet inte hur jag ska göra.. Har sökt i forumet så skulle vara glad om någon kunde hjälpa mig.

Jag vill alltså ha en kompressor som är på hela tiden, så att när jag sitter i t.ex ventrilo vill jag ha en kompressor på mikrofonen. Hur ska jag ta mig till?

Jag har program som Reason, FL studio och Cubase 3. (Om det nu är till någon hjälp..)

Tack på förhand,

Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte om jag förstod dig, då jag inte heller vet vad ventrilo är, men om du menar att du vill ha en kompressor på även vid själva inspelningen så finns det två sätt.

1. en extern kompressor: fördel - Drar ingen cpu. nackdel - det går inte ändra i efterhand det du gjort

2. Använda en plugg, för att detta skall gå så kan du inte spela in med direct monitoring så nackdelen blir att du kommer få en fördröjning, hur lång beror på vad din dator pallar med.

Om det inte var detta du menade så är det ju bara att bortse från det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för ditt svar. Ventrilo är som skype ungefär.. Alldeles riktigt att jag vill ha en kompressor vid inspelning.

1. Extern kompressor blir det inget utav än så länge.

2. Kan du förklara mer? Kan inte så mycket om det här nämligen. Jag har hört folk som har använt kompressorn i fruity loops, hur gör jag för att använda den "live"?

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Kan du förklara mer? Kan inte så mycket om det här nämligen. Jag har hört folk som har använt kompressorn i fruity loops, hur gör jag för att använda den "live"?

Okej, det enda jag vet i detta sammanhang är att om du skapar en kanal i ditt daw, sätter det i rec mode och lägger en kompressorplugg på den kanalen så kan du ju spela in med kompressor, eller öva med kompressor. Om du sedan kan använda den signalen till annat än själva ditt DAW har jag inte en aning om. Men om du har en mjukvarumixer till ditt ljudkort så kanske det går att routa signalen i den, men det är bara spekulationer från mig. Jag tror att någon mer PC-kunnig person än jag får hjälpa dig här, men nu förstod jag precis vad du ville ha iaf 😛

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om vad DAW och allt det där är. Mjukvarumixer vet jag inte om jag har, jag har ett ljudkort som heter M-Audio MobilePre USB som jag fick hem i brevlådan igår. Nu kanske ni förstår hur ny jag är inom ämnet 😲

Jag är glad att du förstår vad jag menar, och eftersom du skrivit en mer "välutvecklad" text om vad jag är ute efter så förstår nog fler personer. Tack så hemskt mycket!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läste i någon tråd, att antares har gjort en plugg som heter voice thing. detn låg i nyheter i senaste tidningenskulle kosta 35 dollar och är just skapad för chatt via datorspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så vill du alltså rent generellt ha kompressorn inkopplad med micken även då du inte använder DAWs som t.ex FL studio etc.. Du vill helt enkelt få till ett mustigare ljud då du snackar i ventrilo/skype/MSN etc.. Då är det som så att om inte ditt ljudkort redan har en "inbyggd" kompressor (vilket det inte har) så måste du skaffa en extern liten låda som du först kopplar micken till och sen utgången från lådan till line in på ditt ljudkort. Med andra ord en extern mic-preamp med inbyggd kompressor.

Har tyvärr inte några exempel just nu men säkert har nån annan forummedlem det.. 😎

EDIT: Tydligen hade ZipZap koll på detta.. Hittade Antares hemsida på http://www.antaresvox.com/ Denna verkar fungera med chattprogram typ Ventrilo/Skype oxå 😄 Meen tyvärr verkar den sakna en vanlig normal kompressor.. Bara ljudförvrängare alltså. 😲

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det måste väll finnas något sätt att fixa det?

Bror har kompressor i ljudkortets drivrutiner, det är ett creative ljudkort. Och enn som brukar sitta på samma ventriloserver som jag använder kompressorn i FLstudio..

EDIT: Förresten så laddade jag ned voicething, fick igång det med ventrilo och så men som ni sa fanns det tyvärr inte kompressor. En sak jag tänkte på att var i ventrilo kan man välja input/output device och där fanns voicething. Finns det inte något DAW som hamnar i out-/inputlistor?

Redigerat av latti
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på ett emu kort med dsp. I patchmixern kan jag sätta effekterna som då finns inbyggda om jag nu skulle vilja använda mig av det.

Har inte läst vad du avnänder dig av för saker. du kan ju rota runt i din mjukvarumixer om det finns någon möjlighet att ställa in något liknande där

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...