Jump to content
Annons

Vox Amp Simulering


XEQT

Recommended Posts

Hej !

Jag har spelat en del med olika pedaler och har inte varit nöjd sen en längre tid på det "tunna" ljudet som jag får när jag spelar. Jag kör inte längre med en förstärkare.

Min far såg något om en artikel som beskriv om en Vox Amp simulator som (vad han minns) vox hade skapat själva.

Jag har nu försökt få tag i vad den hette och vad den kostar men till för j-vels. Så jag hoppades någon kunde rekomendera något.

Jag har haft en riktig Vox AC15 rör förstärkare (1 x 12"), men på grund av omgivningen har jag svårt att spela med den så pass mycket som jag skulle

vilja. Så jag sålde den. (Vilket nöt jag var .. :'( ). Så jag har provar både Line6 POD XT Live och Boss GT-8 som ersättare.

Jag kör med en RME FireFace 400 box (Ljud kortet firewire). Monitorer som jag har ni är M-Audio BX5 och ett par AKG K171 Studio hörlurar.

Men jag skulle vilja få den där extra känslan av ett tryck när man spelar. För som det är nu har jag det inte alls. Det saknas något enormt.

Och tyvärr så är budgeten inte den största, men jag tar gärna emot alla tips och tricks.

Jag spelar all typ av musik. Både Hank Marvin, Mark Knopfler, Mike Oldfield mfl. Så det ska gärna vara något som täcker flera ytor.

Gitarrer jag använder mig av är en Fender Strat (-57) och en Variax 600 El.

Som sagt jag tar emot all typ av rekommendationer !!

// XEQT

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Letat klart 🙂 ; http://www.voxamps.co.uk/tonelab/

Dom verkar ganska säkra på att de hittat rätt..

"The Valve Reactor circuit uses a 12AX7 dual triode vacuum tube, a virtual output transformer and a dummy speaker circuit that simulates the reactive load of a real speaker. It reconfigures itself so that its characteristics are the same as the amps it’s modeling (class A, class AB, negative feedback circuit, etc.). This means that all of the nuances of the original amp model including sound, feel, distortion and presence are reproduced."

Det kanske var något annat och är ju knappast vad du är ute efter, men din far kanske såg den här pickpocket-varianten med exempelvis en AC30

http://www.voxamps.co.uk/amplug/index.asp#ac30

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre är det tyvärr så att det är omöjligt att jämföra spelkänslan i en gitarrsimulator med att spela i en "riktig" förstärkare. Syftet med simulatorerna är ju att få dom att funka i ett sammanhang, ihop med låten så att säga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre är det tyvärr så att det är omöjligt att jämföra spelkänslan i en gitarrsimulator med att spela i en "riktig" förstärkare. Syftet med simulatorerna är ju att få dom att funka i ett sammanhang, ihop med låten så att säga..

syftet är att få det att låta som uppmickad förstärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns såklart klara ljudskillnader mellan t ex Pod XT Live, Boss GT-8 och Vox Tonelab (finns som pedalbord i två varianter, SE och LE). Men jag tror att du förväntar dig lite för mycket. Visserligen tycker många att det är svårt att ratta multi-fx, men hur bra man än skruvar så blir det fortfarande inte riktigt samma sak som att kräma på en bra rörhäck. Själv har jag ett Boss GT-8-pedalbord som jag använder för rep och gigs och är alldeles utmärkt nöjd med det. Men då kör jag det ju genom slutsteget på en förstärkare. Har provat att spela in med det här hemma. När man sololyssnar-ljudet så låter det lite fattigt i lurarna, men kör man det tillsammans med annan musik så blir det en helt annan sak, då passar det in väldigt bra.

Tycker annars det kan vara värt att prova med någon impuls av en uppmickad gitarr-låda. Ladda hem t ex http://www.audioproduction.gr/content/view/127/48/ och leta sen upp någon impuls som du gillar. Googla på "guitar cab impulse" eller liknande. Sen lägger du Kefir som insert på den kanal du spelat in gitarren på och laddar in impulsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Fråga är då, hur pass "bra" är dom nya typerna av Vox som ex AD30VT ?

Dom bygger på simulering men har endå rör till förstärkare. Kan det vara värt att investera i en sådan och sedan använda den line-out uttaget för att spela på kvällar/nätter och sen köra upp mickat annars ? Jag har en ADK A51s som jag köpt för att kunna micka upp en låda.

Jag gillar Vox ljudet men jag har inte råd att köpa en AC30 låda med Blue högtalare i.

Så vad finns det för alternativ ?

// XEQT

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Hughes & Kettners Tubeman är av de effekter/pedaler jag testat som jag upplever ger överlägset bäst upplevt tryck i inspeleningen. Gjorde mig av med min GT8.a och V-amp 2 när jag köpte den. Inget Vox sound dock och inga effekter men ett grymt bra dynamisk dist med en massa närvaro.

H&K Tubeman

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Fråga är då, hur pass "bra" är dom nya typerna av Vox som ex AD30VT ?

Dom bygger på simulering men har endå rör till förstärkare. Kan det vara värt att investera i en sådan och sedan använda den line-out uttaget för att spela på kvällar/nätter och sen köra upp mickat annars ? Jag har en ADK A51s som jag köpt för att kunna micka upp en låda.

Jag gillar Vox ljudet men jag har inte råd att köpa en AC30 låda med Blue högtalare i.

Så vad finns det för alternativ ?

// XEQT

Har en AD50VT, men jag gillar inte ljudet i den, Fast de beror ju på vad man spelar för sorts musik. Spelar hårdrock, o de låter den inte så bra till tycker jag... Men den låter kanon om man kopplar till en dist pedal 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en AD50VT, men jag gillar inte ljudet i den, Fast de beror ju på vad man spelar för sorts musik. Spelar hårdrock, o de låter den inte så bra till tycker jag... Men den låter kanon om man kopplar till en dist pedal 😎

Hur är den om man t.ex ska spela Hank Marvins klassiska sound som han tar ur en AC30 ?

Kan man få ett ljud som det ur en AD50VT ?

Om man jämnför dom olika typerna av Vox förstärkare är dom ens i närheten av dom riktiga låderna för uppåt 14 000+

Eller är det bara en kul sak men inget riktigt Vox "ljud" från dom ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av Valvetronix-förstärkarna är det mig veterligen bara AD60VT och AD120VT som har rör. Dessa har dessutom mer av allting, effekter och förstärkarmodeller. Och låter bättre. Just hårdrock tycker jag dom funkar utmärkt till, Marshall-och Vox-simuleringarna är riktigt grymma. Speciellt tillsammans med TubeOD eller TrebleBoost från pedal-sektionen. Det enda som jag kan tänka mig att dom inte är jättebra för är mer extrem och modern metal. Men det är ju tyckte och smak...

Dessutom verkar det som om dom slutat tillverka just dessa två förstärkare? Synd i sådana fall...

Har en kompis som är ett riktigt ljudfreak (har satsat gissningvis ett par hundratusen på att klona Brian Mays gitarrljud). Han tycker att AD120VT med sin Vox AC30-simulering låter ungefär 95% av en bra riktig AC30.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste på Vox's hemsida idag och där står det att hela deras VT serie har rör .. Så det är en fråga om pengar där.

Det jag har hört av dom inspelningarna som finns på deras sida så låter det inte så tokigt. Visst det är ingen "riktig" AC30:a men det är i alla fall något bättre en det jag har nu.

Men jag vore väldigt intresserad av att höra om någon hade en rekomendation ibland den serien som går att köpa i nu läget.

// XEQT

Link to comment
Dela på andra sajter

voxtonelab för 1995.- är ett bra val. du kan ju lyssna på min stooges låt eller låtarna på min myspace sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en AD50VT, men jag gillar inte ljudet i den, Fast de beror ju på vad man spelar för sorts musik. Spelar hårdrock, o de låter den inte så bra till tycker jag... Men den låter kanon om man kopplar till en dist pedal 😛

Hur är den om man t.ex ska spela Hank Marvins klassiska sound som han tar ur en AC30 ?

Kan man få ett ljud som det ur en AD50VT ?

Om man jämnför dom olika typerna av Vox förstärkare är dom ens i närheten av dom riktiga låderna för uppåt 14 000+

Eller är det bara en kul sak men inget riktigt Vox "ljud" från dom ?

Hmm... Hank Marvin kan gå...

Har aldrig spelat nån annan Vox förstärkare, så jag vet inte om man får något riktigt Vox ljud ifrån den. Men har läst endel recensioner av valvetronix serien, och där säger dom att den låter Vox.

Men i den här länken får du iallfall en aning om hur den låter:

Link to comment
Dela på andra sajter

voxtonelab för 1995.- är ett bra val. du kan ju lyssna på min stooges låt eller låtarna på min myspace sida.

Vart hittade du den ?? 😄

Jag har bara sett runt 4000+ för dom :/

Men jag kanske har sett en större modell då ?

SlashAE : Jag tittade på länken plus lite mera och den verkar okey. Men jag måste först lyssna lite på dom innan jag fäller en dom.

Frågan är dock om man ska då ha en med 10" (AD30VT) eller 12" (AD50VT) det är en skillnad i pengar, vilket är en av dom stora nackdelarna för mig, eftersom jag har

en dåligt budget då jag är förtids pensionär. Och watten är inte av intresse för den kommer stå upp mick ad eller bara för att spela i en lägenhet.

Men jag gillade den föra Voxen jag hade. Den sjöng det gött om. Men på grund av att jag inte kunde spela med den så ofta så fick det bli något annan lösning.

Men nu har jag flyttat och jag hoppas att jag nu kan spela lite mera med en låda, men ha även den förstärkar del som man får med rör.

Om jag fick som jag ville så skulle jag köpa en AC30TB med 2 x 12" Blue högtalar i. Men då får man häva upp 15 000 bara så där.

Men vilket ljud 🙂

// XEQT

Link to comment
Dela på andra sajter

voxtonelab för 1995.- är ett bra val. du kan ju lyssna på min stooges låt eller låtarna på min myspace sida.

Vart hittade du den ?? 😄

Jag har bara sett runt 4000+ för dom :/

Men jag kanske har sett en större modell då ?

// XEQT

harför mig att musikbörsen säljer den för detta pris, finns nog en tillförsäljning här på studios forum också.

det ärdenna jag pratar om:

ToneLab_slant_000.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

voxtonelab för 1995.- är ett bra val. du kan ju lyssna på min stooges låt eller låtarna på min myspace sida.

Vart hittade du den ?? 😄

Jag har bara sett runt 4000+ för dom :/

Men jag kanske har sett en större modell då ?

SlashAE : Jag tittade på länken plus lite mera och den verkar okey. Men jag måste först lyssna lite på dom innan jag fäller en dom.

Frågan är dock om man ska då ha en med 10" (AD30VT) eller 12" (AD50VT) det är en skillnad i pengar, vilket är en av dom stora nackdelarna för mig, eftersom jag har

en dåligt budget då jag är förtids pensionär. Och watten är inte av intresse för den kommer stå upp mick ad eller bara för att spela i en lägenhet.

Men jag gillade den föra Voxen jag hade. Den sjöng det gött om. Men på grund av att jag inte kunde spela med den så ofta så fick det bli något annan lösning.

Men nu har jag flyttat och jag hoppas att jag nu kan spela lite mera med en låda, men ha även den förstärkar del som man får med rör.

Om jag fick som jag ville så skulle jag köpa en AC30TB med 2 x 12" Blue högtalar i. Men då får man häva upp 15 000 bara så där.

Men vilket ljud 🙂

// XEQT

den enda skillnaden mellan AD30VT och AD50VT är att AD50VT har ett wattreglage som reglerar hur många watt man vill andvända 😛 och man kan koppla förstärkarn till en högtalarlåda på 8 ohm.

Från början skulle jag köpt den på 30w men den va slut så de blev en 50 istället 😄

Redigerat av SlashAE
Link to comment
Dela på andra sajter

på www.vendolin.se finns 3 vox tonelab (1300-1500:-)och 4 tonelab SE (2800-3900:-) till salu.

tror det var i musikbörsens katalog jag sg den för 1995:- men den kanske är utgående och vissa butiker kan ha några ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

3900 för en begagnad SE är ett riktigt överpris. Den har ju knappas kostat mer ny. Visserligen var väl listpriset på ca 5500 när dom kom, men det är väl nästan aldrig någon som köpt dom för det priset.

Tonelaben-låter egentligen riktigt bra. Det enda stora MEN:et är högtalarsimuleringen som inte är speciellt upphetsande. Men spelar man in på datorn så spelar det ju inte så stor roll, finns ju många bra mjukvaruhögtalarsimuleringar. Speciellt de impuls-baserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...