Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur mycket måste jag lägga ut på en sådan för att få bra ljud i min gitarr på ett livegig. Och nu snackar jag inte überljudet, utan helt okej ljud.

Annons
musik (oregistrerad)
Postat
Shure SM57 ca 900:-

Ska man tejpa fast den med eltejp?

Postat

Va ere för gitarr? (Nylon, stål, 12strängad, archtop/jazz)

Skall den sitta på ett mickstativ eller vill du montera den i gitarren?

Vad förslags förstärking använder du? (combo, PA...)

Vad spelar du för musik?

Snyggast tycker jag att det blir om man kan mixa en stallmick och en bra njure...

/ptr

Postat

Tycker egentligen att det blir snyggast med en stormembranare vid halsen & en smärre i vinkel vid stallet, men det är ju för studio - live använder jag en DiMarzio DP138 Virtual Acoustic.

Enkel att montera i & ur, passiv & brumfri.

Det finns andra liknande från ex.vis Seymour Duncan, Dean Markley etc., men de har jag inte testat.

Per

Postat (redigerat)
Va ere för gitarr? (Nylon, stål, 12strängad, archtop/jazz)

Skall den sitta på ett mickstativ eller vill du montera den i gitarren?

Vad förslags förstärking använder du? (combo, PA...)

Vad spelar du för musik?

Snyggast tycker jag att det blir om man kan mixa en stallmick och en bra njure...

/ptr

Jag spelar lite singer/songwriter, med stor dynamik. Det är en 6 strängad stålsträngad gitarr (Furch Durango). Jag vill ha en mikrofon som man monterar i eller på gitarren. En över akustikhålet, eller innuti. Förstärkningen vet jag inte riktigt, eftersom jag inte spelar ute på samma ställe varje gång.

Jag vet inte vad en stallmik är, kan du länka ett exempel på det kanske?🙁

Redigerat av Dominoes
Postat (redigerat)
Jag vet inte vad en stallmik är, kan du länka ett exempel på det kanske?🙂

Ok, det finns en del olika tekniker att sätt "stallmickar", du kan kolla på infon från några tillverkare... (men i princip byter man ut det nuvarande stallet och ersätter det med ett stall med mick + elektronik som monteras i gitrarren..

Bband : UST

LR Baggs : Element eller LR6systemet

Fishman : Matrix Infinity

Det finns även kontaktmickar som man monterar inuti gitarren, tex.

K&K Sound : Pure Western

Jag vet inte hur kvalifiserad man behöver vara för att montera en stallmick, men det är inget jag rekomenderar för nån med tummen mitt i handen... 😄😏

En ljudhålsmick är kanske ett bättre alternativ då?!

Där finns det flera varianter, antingen dom som funkar som en magnetisk mick (som på en elgura..)

LR Baggs : M1

Fishman : Rare Earth Humbucking eller singlecoil (dom har även andra alternativ)

Seymour Duncan : D-tar

EMG : ACS

En ljudhålsmick är ju absolut lättast att montera!

Eller en kondensator mick som monteras inuti gitarren (Minivariant av en sångmick)

Dr Bruce : Great Australian PickUp-System

GHS : Mini-Flex

Det finns säkert massor av andra alternativa tillverkare som jag inte kommer på just nu, men några att börja rota i i alla fall! Vad man väljer är som vanlig upp till den egna prefferansen och vilket ljud man söker.. FWIW; verkar Furch montera Fishman och / eller B-Band mickar i sina gitarrer. Importören Luthman brukar erbjuda bra pris på montering i samband med köp...

/ptr

Redigerat av ptr
Postat

Schertler BLUESTICK är en pickup för acke som jag hört mkt gott om.

Den fäster man liksom under locket så den kommer inte att synas, (med input jacket i axelbandsknoppen). Även volymen sitter dolt under locket så du slipper några fula hål.

Den finns på jam, gå in där och sök på Schertler så kommer det upp en ny och en beggad en bit ner på sidan.

Jag är jäkligt sugen själv men ekonomin tillåter inte för tillfället.

Jag har aldrig hört den själv men den ska tydligen låta väldigt bra enligt en polare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.