snowjim Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Hej! Vad jag förstĂ„r sĂ„ kan man inte fĂ„ POD XT att leverera ljud till datorn via USB sladden? vill man absolut inte köra med hörlurar eller högtalare direkt i PODXT(vilket jag inte vill) och istĂ€llet fĂ„ ljudet frĂ„n POD XT in i datorn(Ă€ven om det blir en viss fördröjning), hur gör man dĂ„ detta enklast? Ăr det bara till att köpa tvĂ„ tele sladdar och koppla in var och en i respektive kanal pĂ„ POD XT, och sen sĂ„ en konverter frĂ„n tele till 3.5 i andra Ă€ndan pĂ„ bĂ„da kablarna. Slutligen dĂ„ en adapter som kopplar ihop tvĂ„ mono 3.5 till 1 3.5 och sen in i datorn?
Assar Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Visst funkar det att fÄ in ljudet frÄn XT in i datorn via USB, jag gjorde det senast i förrgÄr. NÀr jag spelar in gitarr i Cubase gör jag sÄ hÀr: - VÀljer POD som ljudkort i Cubase. - Routar ingÄngen till kanalen - Routar utbussen till POD - Kopplar utgÄngarna pÄ POD till ingÄngarna pÄ mitt ordinarie ljudkort Sen gÄr signalen (antar jag): Gitarr - POD - Cubase ingÄng - kanalen - utbussen - POD - POD output - ordinarie ljudkort input - monitorerna.
Rocke Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Hmm vet inte om jag uppfattade det hela rÀtt men Han skrev att han inte ville ha sin output i PodXT'n dÄ han ville ha outputen frÄn ljudkortet. Men iaf, absolut lÀttast Àr ju om du tar en 6,3 <-> 3,5 - Left output frÄn Poden <-> den ingÄngen du vill anvÀnda i datorn (eller om du har en 6,3ingÄng i datorn sÄ kör du ju bara med vanlig instrumentkabel). Det Àr absolut ingen skillnad sÄ lÀnge du inte anvÀnder nÄgra effekter med diverse panoreringar. Har prövat sjÀlv med att anvÀnda Poden som ljudkort, inget att rekommendera. SvÄrt att fÄ till midi och metronomer etc.
oioioi Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Hej! Vad jag förstĂ„r sĂ„ kan man inte fĂ„ POD XT att leverera ljud till datorn via USB sladden? vill man absolut inte köra med hörlurar eller högtalare direkt i PODXT(vilket jag inte vill) och istĂ€llet fĂ„ ljudet frĂ„n POD XT in i datorn(Ă€ven om det blir en viss fördröjning), hur gör man dĂ„ detta enklast? Ăr det bara till att köpa tvĂ„ tele sladdar och koppla in var och en i respektive kanal pĂ„ POD XT, och sen sĂ„ en konverter frĂ„n tele till 3.5 i andra Ă€ndan pĂ„ bĂ„da kablarna. Slutligen dĂ„ en adapter som kopplar ihop tvĂ„ mono 3.5 till 1 3.5 och sen in i datorn? Jag stĂ€llde mig samma frĂ„ga dĂ„ jag i höstas skaffade en PodXT. Att köra ljudet via USB visade sig oanvĂ€ndbart i mitt fall. Allt för lĂ„ng fördröjning. Kör i stĂ€llet med adapter som du beskriver. USB fungerar dock utmĂ€rkt för att styra Podden betydligt enklare mha musen, Ă€n via rattarna pĂ„ sjĂ€lva burken.
snowjim Postat 26 mars 2008 TrÄdstartare Postat 26 mars 2008 Fördröjningen kÀnner jag till, detta kan man ju fÄ ex om man kopplar gitarren direkt till line-in pÄ ljudkortet. Dock har jag lyckats fÄ ner fördröjningen till 17 ms med ASIO2All vilket gör att det faktiskt gÄr att spela via datorn Àven om det Àr en liiten liten fördröjning. Men menar ni alltsÄ att jag behöver endast fixa en telekabel(kanske den kassa som hÀngde med gitarren) och dÄ sÀtta en 3.5 <> 6.3 adapter i ena enden pÄ denna kabel. Sen Àr det bara till att in med 3.5 kontakten i datorns line in(dÀr jag tidigare kopplat gittarren) och in med 6.3 kontakten i left out? Behövs inte right out alls pÄ podden? varför finns den isÄfall? MVH snowjim
Polpotkin Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Stereoeffekter Du bör kunna vÀlja en annan utgÄng för ljudet Àn din Pod.
Assar Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Jag uppfattade det som att han/hon bara ville ha in "ljudet" direkt i datorn. Vill man inte ha ut ljudet genom hörlurar eller högtalare direkt i POD sÄ Àr det ju bara att lÄta bli att ta ut det den vÀgen. Konstigt det dÀr med att ni fÄr störande latency, jag har inga som helst problem med det nÀr jag kör genom USB ...
snowjim Postat 26 mars 2008 TrÄdstartare Postat 26 mars 2008 Hehe.. jag kanske var lite vag i min förklaring. Jag vill att poddens ljud ska höras ur datorns högtalare och dÀrmed gÄ gneom datorn och inte direkt ut till högtalarna sÄ som Line6 rekomenderar(vill kunna lyssna pÄ andra saker samtidigt som jag spelar pÄ datorn). Man kan koppla in USBn och dÄ verkar ljudet komma över till dator nÀr man ex spelar in eller liknande, men ljudet spelas aldrig upp i datorns högtalare sÄ jag antar att man dÄ anvÀnder PODen som ett externt ljudkort. Fördelen med att koppla in podden med USB Àr sÄ klart att slippa latencyn vilket jag kommer anvÀnda mig av nÀr jag ska spela in. Vid inspelning fÄr man helt enkelt nöja sig med att koppla hörlurarna till PODen kanske? Jag har nu kopplat Right outpot pÄ podden till datorns Line in och dÀr fÄr jag ut ljudet frÄn podden i datorns högtalare, men förlorar jag nÄgot pÄ att inte koppla in left output? det verkar ÀndÄ inte som att det finns nÄgot ljud dÀr vid vanlig gitarr spelning? Troligen kan jag koppla Phones pÄ Podden till line in pÄ datorn men det kommer dÄ bli en förstÀrkning i singnalen vilket kanske inte line in Àr van vid? Jag vill alltsÄ kunna spela pÄ min gittar genom podden sÄ att ljudet kommer ut i datorns högtalare samtidigt som datorn sjÀlv har sina ljud, kanske tittar man pÄ en gitarr lektion eller liknande.
Polpotkin Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Vad anvÀnder du för mjukvara? Jag vÄgar sÀtta 10 spÀnn pÄ att du oavsett programvara kan ta in Poden via USB och skicka ut ljudet via datorns ljudkort.
drloop (oregistrerad) Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 (redigerat) Varför kopplar du inte in högtalarna pÄ podden istÀllet? DÄ fÄr du lÄg latency och ljud i högtalarna. Strunta i det inbyggda ljudkortet och kör Podden jÀmt. Att köra in gura via poden och USB och lyssna via det inbyggda kortet Àr lika med att be om att fÄ en rejÀl fördröjning. Kommer aldrig att gÄ utan rejÀl latency! Redigerat 26 mars 2008 av drloop
snowjim Postat 27 mars 2008 TrÄdstartare Postat 27 mars 2008 Min tanke Àr att kunna titta pÄ gitarr lektion samtidigt som jag spelar och allt ljud ska dÄ gÄ via de enda högtalare jag har i dator rummet, d.v.s dator högtalarna. Det ljudkort jag har idag ger en fördröjning pÄ ca 17 ms vilket kanske Àr i överkant men det fungerar bra för min del. Jag spelar idagslÀget inte in nÄgot, men jag vill ha möjligheten, dÀrför anvÀnder jag FL studio. HÀr kan jag fÄ ljud genom att koppla headphones frÄn PODXT till line in pÄ ljudkortet och sen dÄ vÀlja en kanal och sÀtta mono soundcard in. Hade det gÄtt att fÄ ljudet via USB sladden istÀllet och skippa line-in kabeln helt sÄ hade det varit fint.
funky monk Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 Jag kanske har fel... men det finns vÀl ingen DAW idag (och inte heller windows) som klarar av flera ljudkort pÄ en gÄng. SÄ det gÄr inte att anvÀnda bÄde poden och datorns egna ljudkort samtidigt. Du borde dÀremot kunna som tidigare föreslagits koppla högtalaren till poden och vÀlja poden som standardljudkort i windows. DÄ kan du bÄde spela och titta pÄ lektioner och fÄ ljudet ur dina datorhögtalare. mvh
snowjim Postat 27 mars 2008 TrÄdstartare Postat 27 mars 2008 Jag kanske har fel... men det finns vÀl ingen DAW idag (och inte heller windows) som klarar av flera ljudkort pÄ en gÄng. SÄ det gÄr inte att anvÀnda bÄde poden och datorns egna ljudkort samtidigt. Du borde dÀremot kunna som tidigare föreslagits koppla högtalaren till poden och vÀlja poden som standardljudkort i windows. DÄ kan du bÄde spela och titta pÄ lektioner och fÄ ljudet ur dina datorhögtalare. mvh eh? Verkar vÀldigt klumpigt! SÀg att jag kopplat om sÄ att datorn anvÀnder podden som ljudkort, detta betyder att sÄ snart jag ska göra nÄgot annat pÄ datorn som spela musik och jobba pÄ min site sÄ mÄste podden vara pÄ för att det ska komma ut nÄgot ljud. Dessutom mÄste jag koppla om allt nÀr jag ska spela, dÄ mÄnga av spelen kör suround ljud. NÀ isÄfall kan jag leva med den lilla delay det blir med att koppla phones till line-in. Men jag tycker ÀndÄ det Àr konstigt att ljudet kan komma in via en USB enhet(podden) spelas in pÄ ett program som finns pÄ datorn, men ljudet kan inte fortsötta till ljudkortet? NÀr podden Àr inkopplad sÄ anser datorn fortfarande att den endast har ett ljudkort och det Àr det ljudkort som sitter i datorn, kommer det in nÄgon form av ljud via en USB enhet som faktiskt gÄr att spela in och lÀgga pÄ disk sÄ tycker man att datorn borde kunna vidarbefodra detta ljud till sitt ljudkort som dÄ spelar upp ljudet i högtalarna? Man kan ju frÄga sig varför de gjort det sÄ krÄngligt?
drloop (oregistrerad) Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 (redigerat) Jag kanske har fel... men det finns vÀl ingen DAW idag (och inte heller windows) som klarar av flera ljudkort pÄ en gÄng. SÄ det gÄr inte att anvÀnda bÄde poden och datorns egna ljudkort samtidigt. Du borde dÀremot kunna som tidigare föreslagits koppla högtalaren till poden och vÀlja poden som standardljudkort i windows. DÄ kan du bÄde spela och titta pÄ lektioner och fÄ ljudet ur dina datorhögtalare. mvh eh? Verkar vÀldigt klumpigt! SÀg att jag kopplat om sÄ att datorn anvÀnder podden som ljudkort, detta betyder att sÄ snart jag ska göra nÄgot annat pÄ datorn som spela musik och jobba pÄ min site sÄ mÄste podden vara pÄ för att det ska komma ut nÄgot ljud. Dessutom mÄste jag koppla om allt nÀr jag ska spela, dÄ mÄnga av spelen kör suround ljud. NÀ isÄfall kan jag leva med den lilla delay det blir med att koppla phones till line-in. Men jag tycker ÀndÄ det Àr konstigt att ljudet kan komma in via en USB enhet(podden) spelas in pÄ ett program som finns pÄ datorn, men ljudet kan inte fortsötta till ljudkortet? NÀr podden Àr inkopplad sÄ anser datorn fortfarande att den endast har ett ljudkort och det Àr det ljudkort som sitter i datorn, kommer det in nÄgon form av ljud via en USB enhet som faktiskt gÄr att spela in och lÀgga pÄ disk sÄ tycker man att datorn borde kunna vidarbefodra detta ljud till sitt ljudkort som dÄ spelar upp ljudet i högtalarna? Man kan ju frÄga sig varför de gjort det sÄ krÄngligt? Roten till problemet Àr nog att operativsystemet inte Àr byggt för att hantera ljud i realtid. DÄ har man en lösning som heter Asio som funkar bra. Men med begrÀnsningen att man bara kan köra ett ljudkort om man vill ha lÄglatency. Jag switchar mellan ljudkort sÄ du kan göra det med. Det Àr fullt möjligt att göra sÄ ocksÄ. Redigerat 27 mars 2008 av drloop
snowjim Postat 27 mars 2008 TrÄdstartare Postat 27 mars 2008 Jag kanske har fel... men det finns vÀl ingen DAW idag (och inte heller windows) som klarar av flera ljudkort pÄ en gÄng. SÄ det gÄr inte att anvÀnda bÄde poden och datorns egna ljudkort samtidigt. Du borde dÀremot kunna som tidigare föreslagits koppla högtalaren till poden och vÀlja poden som standardljudkort i windows. DÄ kan du bÄde spela och titta pÄ lektioner och fÄ ljudet ur dina datorhögtalare. mvh eh? Verkar vÀldigt klumpigt! SÀg att jag kopplat om sÄ att datorn anvÀnder podden som ljudkort, detta betyder att sÄ snart jag ska göra nÄgot annat pÄ datorn som spela musik och jobba pÄ min site sÄ mÄste podden vara pÄ för att det ska komma ut nÄgot ljud. Dessutom mÄste jag koppla om allt nÀr jag ska spela, dÄ mÄnga av spelen kör suround ljud. NÀ isÄfall kan jag leva med den lilla delay det blir med att koppla phones till line-in. Men jag tycker ÀndÄ det Àr konstigt att ljudet kan komma in via en USB enhet(podden) spelas in pÄ ett program som finns pÄ datorn, men ljudet kan inte fortsötta till ljudkortet? NÀr podden Àr inkopplad sÄ anser datorn fortfarande att den endast har ett ljudkort och det Àr det ljudkort som sitter i datorn, kommer det in nÄgon form av ljud via en USB enhet som faktiskt gÄr att spela in och lÀgga pÄ disk sÄ tycker man att datorn borde kunna vidarbefodra detta ljud till sitt ljudkort som dÄ spelar upp ljudet i högtalarna? Man kan ju frÄga sig varför de gjort det sÄ krÄngligt? Roten till problemet Àr nog att operativsystemet inte Àr byggt för att hantera ljud i realtid. DÄ har man en lösning som heter Asio som funkar bra. Men med begrÀnsningen att man bara kan köra ett ljudkort om man vill ha lÄglatency. Jag switchar mellan ljudkort sÄ du kan göra det med. Det Àr fullt möjligt att göra sÄ ocksÄ. Jepp jag kör ASIO2ALL som jag nÀmnde tidigare, det Àr detta som fÄr ner mitt interna ljudkort till 17 msŽs fördröjning. Att switcha mellan ljudkort betyder ocksÄ att man mÄste byta sladdarna till högtalarna. AlltsÄ ingen alternativ som hÄller i lÀngden. NÀ, kan man inte fÄ ljudet frÄn USBn att gÄ ut till ljudkortet(Àven om det blir lite fördröjning) sÄ fÄr man helt enkelt koppla in ljudet pÄ line-in. Verkar ju inte vara mycket annat att be för.
eyestoeyes Postat 28 mars 2008 Postat 28 mars 2008 Köp ett lite billigare ljudkort som kör asio sÄ löser sig allting. DÄ kopplar du line out frÄn poden till line in pÄ kortet. Line out pÄ kortet till monitorerna Ä vipps..lÄg latency allt funkar. Anledningen till left/right line out pÄ poden Àr tex ping pong effekter dÀr ljudet gÄr mellan vÀnster höger kanal. Jag kör ett EMU0404 funkar kalas. Kolla beggat, fÄr sÀkert ett för 500 spÀnn eller nÄt. /Anders
snowjim Postat 28 mars 2008 TrÄdstartare Postat 28 mars 2008 Köp ett lite billigare ljudkort som kör asio sÄ löser sig allting. DÄ kopplar du line out frÄn poden till line in pÄ kortet. Line out pÄ kortet till monitorerna Ä vipps..lÄg latency allt funkar.Anledningen till left/right line out pÄ poden Àr tex ping pong effekter dÀr ljudet gÄr mellan vÀnster höger kanal. Jag kör ett EMU0404 funkar kalas. Kolla beggat, fÄr sÀkert ett för 500 spÀnn eller nÄt. /Anders Mina förÀldrar har ett gammal Sound Blaster Vibra 128 som jag fÄr 3 ms fördröjning med, kanske man ska byta ut det. Problemet Àr vÀll att man inte kan köra tvÄ ljudkort i min dator? Behöver ju det inbyggda till souround ljud.
drloop (oregistrerad) Postat 28 mars 2008 Postat 28 mars 2008 Köp ett lite billigare ljudkort som kör asio sÄ löser sig allting. DÄ kopplar du line out frÄn poden till line in pÄ kortet. Line out pÄ kortet till monitorerna Ä vipps..lÄg latency allt funkar.Anledningen till left/right line out pÄ poden Àr tex ping pong effekter dÀr ljudet gÄr mellan vÀnster höger kanal. Jag kör ett EMU0404 funkar kalas. Kolla beggat, fÄr sÀkert ett för 500 spÀnn eller nÄt. /Anders Mina förÀldrar har ett gammal Sound Blaster Vibra 128 som jag fÄr 3 ms fördröjning med, kanske man ska byta ut det. Problemet Àr vÀll att man inte kan köra tvÄ ljudkort i min dator? Behöver ju det inbyggda till souround ljud. Du kör ju redan tvÄ ljudkort, poden och det inbyggda sÄ ett till gör nog ingen skillnad.
eyestoeyes Postat 28 mars 2008 Postat 28 mars 2008 Mina förÀldrar har ett gammal Sound Blaster Vibra 128 som jag fÄr 3 ms fördröjning med, kanske man ska byta ut det. Problemet Àr vÀll att man inte kan köra tvÄ ljudkort i min dator? Behöver ju det inbyggda till souround ljud. Har du en pci slott eller vad det Àr för kontakt sÄ kan du vÀl göra det. Du kommer alltid fÄ samma problem om du ska ha surround och pod osv om du inte har ett kort som klarar allt. Du kan ju köra tvÄ kort men nÀr du kopplar pden till soundblasterkortet sÄ kommer datorn att spela upp ljudet med det ocksÄ. Om du nu inte har nÄgra högtalare kopplade till det blir det bökigt liksom. Ž / Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.