Jump to content
Annons

FX Loop - Försämrar ljudet?


Pontus R

Recommended Posts

Har börjat använda mer och mer modulations-effekter i min musik, och kör dom genom FX-loopen på min ENGL Ritchie Blackmore-topp. Det tråkiga är att det feta distkrosset denna topp besitter tunnas ut rejält när man använder sig av FX-loopen.

Jag tror inte att det har med sunkiga pedaler med taskig bypass att göra, då resultatet blir detsamma om jag bara kör en pedal genom loopen.

Är detta en smäll man får ta när man använder sig av en FX-loop? Finns det åtgärder man kan ta till? Det ultimata tycker jag vore om man kunde slå av och på loopen vid behov, men det tillhör inte vanligheterna vad jag förstår.

Mkt tacksam för input.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Blir ljudet sämre om du har en pedal i loopen som inte är aktiv än när inget är inkopplat i loopen?

Jag har bara testat med pedaler inkopplade. Du menar att jag ska testa helt enkelt med en instrumentkabel direkt mellan send och return och se om ljudet fortfarande försämras?

Till saken hör väl att ju mer "effect" man har på FX-loopreglaget (jag kör 100%) desto sämre blir ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ljudet sämre om du har en pedal i loopen som inte är aktiv än när inget är inkopplat i loopen?

Jag har bara testat med pedaler inkopplade. Du menar att jag ska testa helt enkelt med en instrumentkabel direkt mellan send och return och se om ljudet fortfarande försämras?

Till saken hör väl att ju mer "effect" man har på FX-loopreglaget (jag kör 100%) desto sämre blir ljudet.

Ja precis, försämras ljudet utan att något är inkopplat, annars är det ju dina pedaler det är fel på. Vad använder du för pedaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får se till att gå förbi repan i morgon och testa detta. Men det verkar ju vara nåt fel i stärkaren då? Har haft stärkaren flera år men aldrig använt FX-loopen förrän nu.

Har testat en mängd pedaler; EHX Polychorus och SmallStone, BOSS RE-20 och ME-50, Dunlop Crybaby WahWah, Ibanez AD-80 Analog Delay, allt med samma resultat.

Bör förtydliga att ljudet inte bara blir sämre utan dessutom lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får se till att gå förbi repan i morgon och testa detta. Men det verkar ju vara nåt fel i stärkaren då? Har haft stärkaren flera år men aldrig använt FX-loopen förrän nu.

Har testat en mängd pedaler; EHX Polychorus och SmallStone, BOSS RE-20 och ME-50, Dunlop Crybaby WahWah, Ibanez AD-80 Analog Delay, allt med samma resultat.

Bör förtydliga att ljudet inte bara blir sämre utan dessutom lägre.

Om ljudet blir sämre med effektloopen aktiv utan några pedaler påslagna kan du utesluta pedalerna. Annars beror det på pedalerna. Du har ingen volymkontroll till effektloopen? Det har jag på en av mina förstärkare nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat loopen utan pedaler, och jovisst, det lät bara fint.

Dels måste disten vara jäkligt känslig, eller så har jag otur med pedaler. Exempelvis BOSS ME-50 och RE-20 gör ju tydligen om HELA signalen till digital. Nu blir det till att köpa loopswitch med andra ord och dela upp pedalerna...

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat loopen utan pedaler, och jovisst, det lät bara fint.

Dels måste disten vara jäkligt känslig, eller så har jag otur med pedaler. Exempelvis BOSS ME-50 och RE-20 gör ju tydligen om HELA signalen till digital. Nu blir det till att köpa loopswitch med andra ord och dela upp pedalerna...

Tack för hjälpen!

Du har inte kopplat in distpedaler i loopen va?

Du kanske redan vet detta men effekter inkopplade i loopen kommer EFTER förförstärkaren. Kopplar man som vanligt mellan gitarren och förstärkarens vanliga input är effeterna FÖRE förförstärkaren. De ska alltså låta annorlunda om man sätter delayet i loopen eller direkt efter gitarren. Distpedaler brukar till exempel låta apa att sätta i effektloopen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat loopen utan pedaler, och jovisst, det lät bara fint.

Dels måste disten vara jäkligt känslig, eller så har jag otur med pedaler. Exempelvis BOSS ME-50 och RE-20 gör ju tydligen om HELA signalen till digital. Nu blir det till att köpa loopswitch med andra ord och dela upp pedalerna...

Tack för hjälpen!

Du har inte kopplat in distpedaler i loopen va?

Du kanske redan vet detta men effekter inkopplade i loopen kommer EFTER förförstärkaren. Kopplar man som vanligt mellan gitarren och förstärkarens vanliga input är effeterna FÖRE förförstärkaren. De ska alltså låta annorlunda om man sätter delayet i loopen eller direkt efter gitarren. Distpedaler brukar till exempel låta apa att sätta i effektloopen.

Jodå, det har jag koll på. Använder inga distpedaler, utan jag syftade på stärkarens dist; att en pedals "tone-suck" märks tydligt när man krämar järnet med full dist, i jämförelse med om man kör ett cleanare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...