Jump to content
Annons

Jag får dist vid all inspelning.


yoshi122

Recommended Posts

Hej!

När jag ska spela in numera så låter allting distat. En högfrekvent dist lägger sig på allt jag spelar in. Det hörs mest på basen och sången. Basen är det för det mesta ok på men när sången ska spelas in och det låter distat när jag vill ha ett så rent ljud som möjligt så blir jag grymt missnöjd. Har nån någon aning om varför det blir så? Det känns som att det har med mina inställningar på ljudkortet att göra men jag kör som jag alltid gjort men kan inte komma ihåg att jag haft problem med det innan. Jag har ett M-Audio 2496 Delta.

Tacksam för svar!

MVH //Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad har du för mixer/preamp kan vara där felet ligger - eller i din lyssning!

Jag har en Behringer UB802 mixer och jag använder ett par AKG 271 lurar att lyssna i.

Med tanke på Behringer så kan jag med all säkerhet säga att felet ligger antingen i preamparna men troligtvis i mixerns hörlursförstärkare, då jag haft samma problem med hörlursförstärkare på behringer bord. Pröva med en annan hörlursförstärkare eller i värstafall att koppla hörlurarna direkt till ljudkortet bara för att se om disten försvinner.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låter det bra när du lyssnar på annan musik än din egen?

Jag misstänker tre saker om det inte är något som är kasst i tex mixern.

1. Du spelar in för högt. Det kan vara preampen som distar, prova sänka gainen.

Det kanske till och med är för högt inspelat i ditt musikprogram?

2. Du har för hög output på masterutgången på ditt musikprogram kanske?

3. Du har kanske en plugg som du lägger på spåren som distar, en hårt ställt kompressor eller limiter kan orsaka obehagligt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...