Jump to content
Annons

Independence free 2.0 till Sonar 4?

Recommended Posts

scotch340 (oregistrerad)
Postat

Hej,

finns det någon här som vet om det går att använda samplern "Independence free 2.0" till Sonar 4?

Har läst en del i manualen och testat lite själv, men inte kommit på hur man gör - om det nu går att göra.

Tacksam för snabba svar!

/ Bosse

Annons
Postat

Festligt, jag har tankat hem den samplern - bara för att den är gratis - men inte provat. Men jag kan göra det senare i kväll, om inte annat för att kunna ge dig ett svar.

Spontant tycker jag att "det är klart att det ska funka". Sonar 4 är ju ett tag sen (jag har 6PE), nåt har hänt med VSTi-stödet sen dess, men igen, visst ska du få det att rulla.

Återkommer!

Bengan

scotch340 (oregistrerad)
Postat

Vet fortfarande inte om samplern fungerar till Sonar 4.

Spelar dock inte så stor roll längre...

Har uppgraderat till 6.0, då hittade Sonar själv Independence 😐

Har dock ett annat problem, som jag kanske kan få hjälp med.

Det triggar inte mellan keyboardet och mjukvarusynthen.

När jag trycker ned en tangent är det nästan en halv sekunds fördröjning innan ljudet kommer.

Var ligger problemet??

Har bara använt externa ljudmoduler tidigare och då har det aldrig varit några problem.

Ska kanske också tillägga att jag har ett lite äldre masterkeyboard och använder midi ut (finns ingen USB på det).

/ Bosse

Postat

Gott att samplern hoppade igång. Jag prövade själv sent igår kväll, men nån av de hemtankade zipparna var korrupt så det liksom sket sig. En annan dag...

Din fördröjning är "latency". Se till att du kör med "rätt" ljudkortsdrivrutiner (97% av alla - inklusive jag själv - upplever ASIO bäst även om WDM är ett alternativ), och sätt latencyn till "hyfsat lågt" (beroende på datorprestanda, men under 10ms ska du hamna när du spelar in) på inställningarna till ditt ljudkort. Dit kommer du via "Audio options" bland Sonarmenyerna.

Att du kör med gamla hederliga midikablar är inget problem (det gör nog de flesta av oss).

tjing

Bengan

scotch340 (oregistrerad)
Postat

Tusen tack för tipset!

Provade att ändra till ASIO och nu triggar det bra -

kanske inte riktigt som på en extern modul, men fullt godkänt.

Så nu är det ju lite kul att kolla genom alla ljud och samplingar.

Finns ju en massa roliga ljud i den här nya Sonar-versionen.

- kanske finns hopp ändå för mjukvarusynthar 😳

Jag hade en Yamaha Tyros innan som ljudkälla - låter grymt bra.

Därför blev mitt första intryck när jag kollade på mjukvarusynthar ganska negativt.

Får väl gräva vidare i den här djungeln och se om nåt kan ersätta Tyros'en.

/ Bosse

Postat
Får väl gräva vidare i den här djungeln och se om nåt kan ersätta Tyros'en.

/ Bosse

Du har ett par skojiga timmar comin up:) ... Det finns ju en del. Även gratis. Kolla igenom trådarna här på forumet så hittar du goda tips.

tjing

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.