Zipzap Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Tjo alla glada ;D Fick reda pĂ„ idag att vĂ„r fritidsgĂ„rd har fĂ„tt 30 000 kr i stependium. De hĂ€r pengarna ska spenderas pĂ„ musikgrejjer i vĂ„r sunkna, dĂ„liga replokal. I allafall sĂ„ ville de har tips pĂ„ grejjer de kunde köpa, Just nu har vi bara kassa saker dĂ€r, 2 st yamaha förstĂ€rkare, riktigt gammla dĂ€r bara en kanal fungerar, en likagammal yamaha bas förstĂ€rkare. söndriga cymbaler och ett pa som suger hĂ„rt, trummorna slĂ„r igenom sĂ„ hĂ„rt att vi inte hör oss sjĂ€lva nĂ€r vi sjunger. Som ni kanske förstĂ„r Ă€r allt kasst :S TrĂ„kigt för man tappar insperation., Om nĂ„gon har lust, sĂ„ kanske ni kan leta upp lite förslag jag kan lĂ€gga fram. SjĂ€lv hade jag helst sett att vi fĂ„r plexi runt trummorna och nya högtalare till pa;at. Kan ni ge förslag pĂ„ replokal grejjer đ€Ș max 30 000 kr, och absulut inte mer. För de mĂ„ste ta dit en elektriker med, man förstörm i sig titt som tĂ€tt. Ni för ursĂ€kta stav fel med mera, kom nyss hem frĂ„n studentfest đ Hoppas pĂ„ massa svar nĂ€r jag tittar förbi imorgon ;D Tjooo!
Skagandboneman Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 Fixa en okej akustik i lokalen först och frÀmst, tycker jag.
Gain Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 Fixa en okej akustik i lokalen först och frĂ€mst, tycker jag. Absolut - kolla trĂ„dar, men det ska vĂ€l inte behöva kosta mer Ă€n ca 5 000 om ens det för att fĂ„ till en förbĂ€ttring. KrĂ„ngla inte med trummorna inledningsvis iallafall - DĂMPA dom bara. Bidrar med stĂ€rkarval. Jag antar att det Ă€r fler som nyttjar lokalen och en viss flexibilitet fĂ„r man ju billigt nuförtiden. Ett förslag kan vara en 30 wattare frĂ„n Line6, SpiderIII - 4 stĂ€rkarmodeller (inkl. ett par med utgĂ„ngspunkt i Mesa Dual) 6 effekter (2 samtidigt) fyra minnesplatser. 2 000 spĂ€nn, som hittat! http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483082 OK-dĂ„ har du dryga 20 000 kvar?! đ
Skagandboneman Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 En Fender Frontman 212R kanske ocksÄ kan vara nÄt? http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...191439&fm=1
Zipzap Postat 18 mars 2008 TrÄdstartare Postat 18 mars 2008 Tack, fina svar ÀnsÄ lÀnge men vill ha mera Som ni sa innnan sÄ Àr det 5-6 band som ocksÄ repar pÄ fritidsgÄrden och tyvÀrr handskas inte alla sÄ varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sÄnt? Jag tycker att det Àr den största svagheten, Man kan lira pÄ lÄg volym och det lÄter ÀndÄ skÀrp och ljudet gÄr knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra.
Micke H Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 HÄller med om SpiderIII, ett rÀtt smart val dÀr du kan fÄ mÄnga olika typer av ljud som sÀkert kommer passa mÄnga band. Ett plus till att den inte kostar sÀrskilt mycket heller. Vill du lÀgga ner lite extra pengar, kan du köpa Spider Valve istÀllet, som har rör i sig och blandar digitalt med rör. Men det kanske Àr lite overkill.
Skagandboneman Postat 19 mars 2008 Postat 19 mars 2008 LĂ€gg lite av pengarna pĂ„ ett bĂ€ttre PA dĂ„? Tack, fina svar Ă€nsĂ„ lĂ€nge men vill ha mera đ Som ni sa innnan sĂ„ Ă€r det 5-6 band som ocksĂ„ repar pĂ„ fritidsgĂ„rden och tyvĂ€rr handskas inte alla sĂ„ varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sĂ„nt? Jag tycker att det Ă€r den största svagheten, Man kan lira pĂ„ lĂ„g volym och det lĂ„ter Ă€ndĂ„ skĂ€rp och ljudet gĂ„r knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra.
Zipzap Postat 19 mars 2008 TrÄdstartare Postat 19 mars 2008 (redigerat) Ops dubbel Redigerat 19 mars 2008 av Zipzap
Zipzap Postat 19 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 19 mars 2008 (redigerat) Det var ju ocksĂ„ ett jĂ€vla svar >_<. Tips pĂ„ PA? (: behöver sĂ„ mkt tips som det bara gĂ„r đ LĂ€gg lite av pengarna pĂ„ ett bĂ€ttre PA dĂ„? Tack, fina svar Ă€nsĂ„ lĂ€nge men vill ha mera đ Som ni sa innnan sĂ„ Ă€r det 5-6 band som ocksĂ„ repar pĂ„ fritidsgĂ„rden och tyvĂ€rr handskas inte alla sĂ„ varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sĂ„nt? Jag tycker att det Ă€r den största svagheten, Man kan lira pĂ„ lĂ„g volym och det lĂ„ter Ă€ndĂ„ skĂ€rp och ljudet gĂ„r knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra. Redigerat 19 mars 2008 av Zipzap
bozar Postat 19 mars 2008 Postat 19 mars 2008 Ăr inte sĂ„ bevandrad inom PA men se till att det finns lite effekt i slutsteget sĂ„ att det inte behöver gĂ„ pĂ„ max hela tiden, dĂ„ nöts grejerna fortare. Satsa pĂ„ en Sm58 dĂ„ dessa tĂ„l mer Ă€n billiga mickar som kan komma vĂ€l till pass nĂ€r vissa band Ă€r ovarsamma. Tycker idĂ©n med moduleringsförstĂ€rkare Ă€r bra men tvivlar pĂ„ att 30W spider rĂ€cker, har provspelat den och den spelar inte sĂ€rskilt starkt sĂ„ en 75W Ă€r att övervĂ€ga enligt mig.
Gain Postat 19 mars 2008 Postat 19 mars 2008 Ăr inte sĂ„ bevandrad inom PA men se till att det finns lite effekt i slutsteget sĂ„ att det inte behöver gĂ„ pĂ„ max hela tiden, dĂ„ nöts grejerna fortare. Satsa pĂ„ en Sm58 dĂ„ dessa tĂ„l mer Ă€n billiga mickar som kan komma vĂ€l till pass nĂ€r vissa band Ă€r ovarsamma. Tycker idĂ©n med moduleringsförstĂ€rkare Ă€r bra men tvivlar pĂ„ att 30W spider rĂ€cker, har provspelat den och den spelar inte sĂ€rskilt starkt sĂ„ en 75W Ă€r att övervĂ€ga enligt mig. 30 brukar rĂ€cka lĂ„ngt. Men ett Ă€n mer flexibelt och fortfarande överkomligt alternativ Ă€r ju just den pĂ„ 75 du nĂ€mner. LĂ€gg till en tusing sĂ„ fĂ„r man en Spider III med 12 stĂ€rkarmodeller och 400 presets pĂ„ sound varav en massa signaturinstĂ€llningar. Kan lĂ„ta sĂ„ hĂ€r: http://line6.com/spideriii/sounds01.html
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.