Jump to content
Annons

Nya grejjer till replokal:)


Zipzap

Recommended Posts

Tjo alla glada ;D

Fick reda på idag att vår fritidsgård har fått 30 000 kr i stependium.

De här pengarna ska spenderas på musikgrejjer i vår sunkna, dåliga replokal.

I allafall så ville de har tips på grejjer de kunde köpa,

Just nu har vi bara kassa saker där, 2 st yamaha förstärkare, riktigt gammla där bara en kanal fungerar, en likagammal yamaha bas förstärkare. söndriga cymbaler och ett pa som suger hårt, trummorna slår igenom så hårt att vi inte hör oss själva när vi sjunger.

Som ni kanske förstår är allt kasst :S Tråkigt för man tappar insperation.,

Om någon har lust, så kanske ni kan leta upp lite förslag jag kan lägga fram.

Själv hade jag helst sett att vi får plexi runt trummorna och nya högtalare till pa;at.

Kan ni ge förslag på replokal grejjer 🤪 max 30 000 kr, och absulut inte mer.

För de måste ta dit en elektriker med, man förstörm i sig titt som tätt.

Ni för ursäkta stav fel med mera, kom nyss hem från studentfest 😄

Hoppas på massa svar när jag tittar förbi imorgon ;D

Tjooo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fixa en okej akustik i lokalen först och främst, tycker jag.

Absolut - kolla trådar, men det ska väl inte behöva kosta mer än ca 5 000 om ens det för att få till en förbättring.

Krångla inte med trummorna inledningsvis iallafall - DÄMPA dom bara.

Bidrar med stärkarval. Jag antar att det är fler som nyttjar lokalen och en viss flexibilitet får man ju billigt nuförtiden. Ett förslag kan vara en 30 wattare från Line6, SpiderIII - 4 stärkarmodeller (inkl. ett par med utgångspunkt i Mesa Dual) 6 effekter (2 samtidigt) fyra minnesplatser. 2 000 spänn, som hittat!

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483082

OK-då har du dryga 20 000 kvar?! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, fina svar änså länge men vill ha mera :rolleyes:

Som ni sa innnan så är det 5-6 band som också repar på fritidsgården och tyvärr handskas inte alla så varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sånt? Jag tycker att det är den största svagheten, Man kan lira på låg volym och det låter ändå skärp och ljudet går knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om SpiderIII, ett rätt smart val där du kan få många olika typer av ljud som säkert kommer passa många band. Ett plus till att den inte kostar särskilt mycket heller.

Vill du lägga ner lite extra pengar, kan du köpa Spider Valve istället, som har rör i sig och blandar digitalt med rör. Men det kanske är lite overkill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg lite av pengarna på ett bättre PA då?

Tack, fina svar änså länge men vill ha mera 😛

Som ni sa innnan så är det 5-6 band som också repar på fritidsgården och tyvärr handskas inte alla så varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sånt? Jag tycker att det är den största svagheten, Man kan lira på låg volym och det låter ändå skärp och ljudet går knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det var ju också ett jävla svar >_<. Tips på PA? (: behöver så mkt tips som det bara går 😛

Lägg lite av pengarna på ett bättre PA då?
Tack, fina svar änså länge men vill ha mera 🙂

Som ni sa innnan så är det 5-6 band som också repar på fritidsgården och tyvärr handskas inte alla så varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sånt? Jag tycker att det är den största svagheten, Man kan lira på låg volym och det låter ändå skärp och ljudet går knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra.

Redigerat av Zipzap
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så bevandrad inom PA men se till att det finns lite effekt i slutsteget så att det inte behöver gå på max hela tiden, då nöts grejerna fortare. Satsa på en Sm58 då dessa tål mer än billiga mickar som kan komma väl till pass när vissa band är ovarsamma.

Tycker idén med moduleringsförstärkare är bra men tvivlar på att 30W spider räcker, har provspelat den och den spelar inte särskilt starkt så en 75W är att överväga enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så bevandrad inom PA men se till att det finns lite effekt i slutsteget så att det inte behöver gå på max hela tiden, då nöts grejerna fortare. Satsa på en Sm58 då dessa tål mer än billiga mickar som kan komma väl till pass när vissa band är ovarsamma.

Tycker idén med moduleringsförstärkare är bra men tvivlar på att 30W spider räcker, har provspelat den och den spelar inte särskilt starkt så en 75W är att överväga enligt mig.

30 brukar räcka långt. Men ett än mer flexibelt och fortfarande överkomligt alternativ är ju just den på 75 du nämner. Lägg till en tusing så får man en Spider III med 12 stärkarmodeller och 400 presets på sound varav en massa signaturinställningar. Kan låta så här: http://line6.com/spideriii/sounds01.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...