Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo alla glada ;D

Fick reda pÄ idag att vÄr fritidsgÄrd har fÄtt 30 000 kr i stependium.

De hÀr pengarna ska spenderas pÄ musikgrejjer i vÄr sunkna, dÄliga replokal.

I allafall sÄ ville de har tips pÄ grejjer de kunde köpa,

Just nu har vi bara kassa saker dÀr, 2 st yamaha förstÀrkare, riktigt gammla dÀr bara en kanal fungerar, en likagammal yamaha bas förstÀrkare. söndriga cymbaler och ett pa som suger hÄrt, trummorna slÄr igenom sÄ hÄrt att vi inte hör oss sjÀlva nÀr vi sjunger.

Som ni kanske förstÄr Àr allt kasst :S TrÄkigt för man tappar insperation.,

Om nÄgon har lust, sÄ kanske ni kan leta upp lite förslag jag kan lÀgga fram.

SjÀlv hade jag helst sett att vi fÄr plexi runt trummorna och nya högtalare till pa;at.

Kan ni ge förslag pĂ„ replokal grejjer đŸ€Ș max 30 000 kr, och absulut inte mer.

För de mÄste ta dit en elektriker med, man förstörm i sig titt som tÀtt.

Ni för ursĂ€kta stav fel med mera, kom nyss hem frĂ„n studentfest 😄

Hoppas pÄ massa svar nÀr jag tittar förbi imorgon ;D

Tjooo!

Annons
Postat
Fixa en okej akustik i lokalen först och frÀmst, tycker jag.

Absolut - kolla trÄdar, men det ska vÀl inte behöva kosta mer Àn ca 5 000 om ens det för att fÄ till en förbÀttring.

KrĂ„ngla inte med trummorna inledningsvis iallafall - DÄMPA dom bara.

Bidrar med stÀrkarval. Jag antar att det Àr fler som nyttjar lokalen och en viss flexibilitet fÄr man ju billigt nuförtiden. Ett förslag kan vara en 30 wattare frÄn Line6, SpiderIII - 4 stÀrkarmodeller (inkl. ett par med utgÄngspunkt i Mesa Dual) 6 effekter (2 samtidigt) fyra minnesplatser. 2 000 spÀnn, som hittat!

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483082

OK-dĂ„ har du dryga 20 000 kvar?! 😉

Postat

Tack, fina svar ÀnsÄ lÀnge men vill ha mera :rolleyes:

Som ni sa innnan sÄ Àr det 5-6 band som ocksÄ repar pÄ fritidsgÄrden och tyvÀrr handskas inte alla sÄ varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sÄnt? Jag tycker att det Àr den största svagheten, Man kan lira pÄ lÄg volym och det lÄter ÀndÄ skÀrp och ljudet gÄr knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra.

Postat

HÄller med om SpiderIII, ett rÀtt smart val dÀr du kan fÄ mÄnga olika typer av ljud som sÀkert kommer passa mÄnga band. Ett plus till att den inte kostar sÀrskilt mycket heller.

Vill du lÀgga ner lite extra pengar, kan du köpa Spider Valve istÀllet, som har rör i sig och blandar digitalt med rör. Men det kanske Àr lite overkill.

Postat

LÀgg lite av pengarna pÄ ett bÀttre PA dÄ?

Tack, fina svar Ă€nsĂ„ lĂ€nge men vill ha mera 😛

Som ni sa innnan sÄ Àr det 5-6 band som ocksÄ repar pÄ fritidsgÄrden och tyvÀrr handskas inte alla sÄ varsamt med grejjerna. Men hur gör man med PA och sÄnt? Jag tycker att det Àr den största svagheten, Man kan lira pÄ lÄg volym och det lÄter ÀndÄ skÀrp och ljudet gÄr knappt, knappt ut. Och det har inte med eq att göra.

Postat (redigerat)

Det var ju ocksĂ„ ett jĂ€vla svar >_<. Tips pĂ„ PA? (: behöver sĂ„ mkt tips som det bara gĂ„r 😛

LÀgg lite av pengarna pÄ ett bÀttre PA dÄ?
Tack, fina svar Ă€nsĂ„ lĂ€nge men vill ha mera 🙂

Redigerat av Zipzap
Postat

Är inte sĂ„ bevandrad inom PA men se till att det finns lite effekt i slutsteget sĂ„ att det inte behöver gĂ„ pĂ„ max hela tiden, dĂ„ nöts grejerna fortare. Satsa pĂ„ en Sm58 dĂ„ dessa tĂ„l mer Ă€n billiga mickar som kan komma vĂ€l till pass nĂ€r vissa band Ă€r ovarsamma.

Tycker idén med moduleringsförstÀrkare Àr bra men tvivlar pÄ att 30W spider rÀcker, har provspelat den och den spelar inte sÀrskilt starkt sÄ en 75W Àr att övervÀga enligt mig.

Postat
Är inte sĂ„ bevandrad inom PA men se till att det finns lite effekt i slutsteget sĂ„ att det inte behöver gĂ„ pĂ„ max hela tiden, dĂ„ nöts grejerna fortare. Satsa pĂ„ en Sm58 dĂ„ dessa tĂ„l mer Ă€n billiga mickar som kan komma vĂ€l till pass nĂ€r vissa band Ă€r ovarsamma.

Tycker idén med moduleringsförstÀrkare Àr bra men tvivlar pÄ att 30W spider rÀcker, har provspelat den och den spelar inte sÀrskilt starkt sÄ en 75W Àr att övervÀga enligt mig.

30 brukar rÀcka lÄngt. Men ett Àn mer flexibelt och fortfarande överkomligt alternativ Àr ju just den pÄ 75 du nÀmner. LÀgg till en tusing sÄ fÄr man en Spider III med 12 stÀrkarmodeller och 400 presets pÄ sound varav en massa signaturinstÀllningar. Kan lÄta sÄ hÀr: http://line6.com/spideriii/sounds01.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.