Jump to content
Annons

Ultrabeat Ez Drummer arbetssätt?


Skanerost

Recommended Posts

Hej alla glada,

En liten enkel fråga, hur jobbar ni när ska sätta samman ett trummspår i Logic! Jag vet hur jag vill att det ska låta men det är sällan eller aldrig ljuden passar in eller takten blir hundra!? Ligger säkert mer jobb bakom än vad man tror!

Sedan en annan sak jag inte fattar, jag har Ez drummer och jag kan få fram panelen och allt i Logic men jag är inte säker på hur eller om det går att använda sig av Ez drummer men under ultrabeat!?

Som innan när jag körde cubase var det ju hyffsat enkelt att ladda in Ez drummer och sitta och skapa ett mönster med prickarna! Men jag tycker inte att det är så självklart i Ultrabeat! Eller sitter folk och trummar samman trummspår med drummpads eller på sitt midiklav?

Skulle vara intressant att få hör hur ni andra jobbar när ni sätter samman just trummor!

Sedan vill jag passa på att fråga om det finns någon som arrangerar "workshops" eller liknande för just logic!

Kan ju vara bra att få något humm om hur man ska tänka!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips är att ladda ner/köpa guitarpro 5. Finns gratis demoversion på deras hemsida -> http://www.guitar-pro.com/en/index.php.

Där tabbar du dina noter på ett väldigt lättförstårligt sätt. Sedan Exporterar du dem som midifil. Sen lägger du in filen i programmet du spelar in på och låter ez drummer gå loss på den.

Testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jätteintressant, ska prova direkt jag kommer hem idag! Tur att man redan köpt GP5 😉

Så om jag fattat detta rätt så ska jag exportera filen som midi, sedan i Logic så ska jag öpnna den filen och skapa ett audiospår sedan assigna EZ drummer på det spåret och så bör det fungera?

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jätteintressant, ska prova direkt jag kommer hem idag! Tur att man redan köpt GP5 😉

Så om jag fattat detta rätt så ska jag exportera filen som midi, sedan i Logic så ska jag öpnna den filen och skapa ett audiospår sedan assigna EZ drummer på det spåret och så bör det fungera?

Tack för tipset!

Så gör jag också, fast med Cubase. Fungerar utmärkt. Självklart behöver du fortfarande jobba mer med spåret för att det ska låta bra. Men det är en utmärkt början. 🙂

EDIT: kom på att jag använder Addictive Drums, inte EZ Drummer. Men tillvägagångsättet borde vara likadant. Till och med enklare, eftersom jag måste mappa om från GM till AD:s egna drum map.

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart .. detta var riktigt juste tips som jag inte visste om!

Nu kommer dock en följdfråga, när jag exporterar som MIDI så får jag endast lov att editera det spåret jag markerat i guitar pro 5! Så har jag markerat trummor då får jag trummorna som gröna i Logic men de andra är vita och kan tydligen inte editeras ... hur gör jag om jag vill få ut alla spåren som midi från GP5?

Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga eftersom jag bara gör trummor på detta sättet. Resten spelar jag in. Men du kan väl göra det på det omständiga sättet. Markera olika instrument och göra en midifil för varje men det låter jobbigt.

Men det är det enda sättet jag vet hur man skall kunna lösa det på

Underbart .. detta var riktigt juste tips som jag inte visste om!

Nu kommer dock en följdfråga, när jag exporterar som MIDI så får jag endast lov att editera det spåret jag markerat i guitar pro 5! Så har jag markerat trummor då får jag trummorna som gröna i Logic men de andra är vita och kan tydligen inte editeras ... hur gör jag om jag vill få ut alla spåren som midi från GP5?

Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga eftersom jag bara gör trummor på detta sättet. Resten spelar jag in. Men du kan väl göra det på det omständiga sättet. Markera olika instrument och göra en midifil för varje men det låter jobbigt.

Men det är det enda sättet jag vet hur man skall kunna lösa det på

Underbart .. detta var riktigt juste tips som jag inte visste om!

Nu kommer dock en följdfråga, när jag exporterar som MIDI så får jag endast lov att editera det spåret jag markerat i guitar pro 5! Så har jag markerat trummor då får jag trummorna som gröna i Logic men de andra är vita och kan tydligen inte editeras ... hur gör jag om jag vill få ut alla spåren som midi från GP5?

Tack än en gång!

Man tycker att det borde gå 🙂 men man får hoppas att någon annan har lösningen på detta :rolleyes:

Tack ska du ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har nu jobbat lite med detta men jag får inte ens fram trummspår i Guitar pro 5 , jag är helt lost och behöver verkligen lite hjälp med att ordna till trummor!

Ingen som kan orka förklara lite mer ingående eller som ruvar på någon bra länk?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite jobbigt att byta program för att knacka trummor??

Jag lirar in rakt i Logics pianoroll med antingen musklick eller mina V-Drums.

Menar du att du vill ha pianorollsequensern som finns i Ultrabeat där man drar "loopen" till sequensern? Du vet väl att du kan dra patterns från ezdrummer till sequensern med? kolla på toontracks hemsida, jag tror där finns en film om hur du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite jobbigt att byta program för att knacka trummor??

Jag lirar in rakt i Logics pianoroll med antingen musklick eller mina V-Drums.

Menar du att du vill ha pianorollsequensern som finns i Ultrabeat där man drar "loopen" till sequensern? Du vet väl att du kan dra patterns från ezdrummer till sequensern med? kolla på toontracks hemsida, jag tror där finns en film om hur du gör.

Jo det känns visst jobbigt som jag ser det måste jag lära mig två metoder! Så jag äär ute efter den som är lättast och som fungerar ... pianoroll kolade jag på igår det var ju lätt att klicka var man ville ha ljudet men sedan sådant som tempo och liknande hittade jag inget om!

Kan man använda midikeyboard i pianorollen för att underlätta klickande .... och hur gör man då?

Tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite jobbigt att byta program för att knacka trummor??

Jag lirar in rakt i Logics pianoroll med antingen musklick eller mina V-Drums.

Menar du att du vill ha pianorollsequensern som finns i Ultrabeat där man drar "loopen" till sequensern? Du vet väl att du kan dra patterns från ezdrummer till sequensern med? kolla på toontracks hemsida, jag tror där finns en film om hur du gör.

Jo det känns visst jobbigt som jag ser det måste jag lära mig två metoder! Så jag äär ute efter den som är lättast och som fungerar ... pianoroll kolade jag på igår det var ju lätt att klicka var man ville ha ljudet men sedan sådant som tempo och liknande hittade jag inget om!

Kan man använda midikeyboard i pianorollen för att underlätta klickande .... och hur gör man då?

Tack för ditt svar!

Men...... Fattar inte riktigt frågan men jag svarar ändå. Det är väl bara att bygga ditt trummspår i pianorollen? Din BPM ställer du ju i Transportern. Normalt för mig är den inställd på 120 men det är bara att klicka och dra musen upp & ner för att ändra eller rent av dubbelklicka och skriva in din bpm. Kika i manualen om du undrar hur man ställer tempo annars. Det gäller även att du spelar de inspelade instrumenten efter ditt valda bpm annars lär det bli ett helsike att få ordning på takt osv. Spela in med klick eller bygg ett enkelt trumspår och spela efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Ett tips är att ladda ner/köpa guitarpro 5. Finns gratis demoversion på deras hemsida -> http://www.guitar-pro.com/en/index.php.

Där tabbar du dina noter på ett väldigt lättförstårligt sätt. Sedan Exporterar du dem som midifil. Sen lägger du in filen i programmet du spelar in på och låter ez drummer gå loss på den.

Testa!

Hej! nyss införskaffat mig cubase och ez drummer och en en färsking utan dess like! Vad gör jag när jag har öppnat midi filen i cubase? Hur gör jag för att få EZ drummer att gå loss på den?

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...