Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hallå!

Då var liljekvist tillbaks igen, ute efter lite hjälp angående en sak som jag försökt få till ett tag, var dessutom ett tag sen jag var aktiv i forumet :rolleyes:

~Bas .

Det jag behöver hjälp med, är vad jag lärt mig att kalla "pitchbas", detta hörs mycket av i Hard Dance, i annat fall så kör t.ex Laser Inc en hel del med det, från vad jag tycker mig höra. Jag har också fått se en guide på nätet hur man gör detta, men då denna killen inte "drog" ner kameravinkeln, fick man bara höra ljudet och se play knappen, alltså inte själva skapandet.

Som jag har förståt kan man använda sig av en 3xosc, då detta var det han använde, och det kom önskad effekt. Jag har försökt men uppnår inte på långa vägar effekten! Vore djupt tacksam för hjälp, då jag inte är särskilt bra i Oscilatorn, och till er som brukar säga "det är roligare att göra nått själv och inte använda det många andra använder", så kan jag bara säga att jag vill använda en pitchbas i mitt nuvarande projekt!

Återigen, tacksam för svar!

//Liljekvist

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte så svårt, kör basen i offbeat och sätt på gilde i synthen du använder. Sedan tar du samma basmelodi men en oktav mindre och drar fram den ett snäpp i pianorollen så får du en nedpitchad bas. I vanguard så tar du 1/32 speed på glideinställningen 😉 Ta Cosmic Offbeat presetet så får du bra resultat.

l_96ab8c2c98fc6a4f44831552919f1661.jpg

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Värsta är att jag inte har Vanguard, vi snackar Nexus och Tilläggs soundfonts, det är just detta med 3xosc som jag är intresserad av, jag kan försöka fippla sådär med Nexus, borde vara samma endå,

nu hittar jag såklart inte länken till videon, men jag skall försöka fixa detta endå, skulle vara gött att få till det 🙂 tack för hjälpen hittills 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte pitch envelope på 3xosc?

Osäker. Som sagt, inte använt 3xosc så mycket förut, vart kan jag hitta detta? och hur gör jag?

En snabb titt i FL-manualen avslöjar att du kan markera 3xosc-kanalen, växla till Instrument Channel Settings och se alla envelopes. Den femte och sista heter Pitch.

Meka med LFO 😄

chansettings_ins.gif

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nexus är det MYCKET enklare 😉

Ta bara en Bass från "bass" foldern. Gå in i mod och ta Portamento på "lgt" 1/32

Så blir det en "perfekt" Pitch bass 😄

Det låter så här: http://www.speedyshare.com/767609269.html

Den här effekten går att använda på alla ljud i nexus 😄

pitchkz5.jpg

Redigerat av lord_von_bagge
Link to comment
Dela på andra sajter

Portamento vid legato är en helt annan sak.

Då är du ju tvungen att spela två toner snabbt efter varandra och pitchdykningen sker inte automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.speedyshare.com/536129289.html

Där har ni en länk, med ett klipp jag klippte ut ur en låt som använder basen jag är ute efter, jag har hört att jsut detta har kallats pitchbas i folkmun så skyll inte på mig om det itne är en ptichbas, jag försöker bara få till det. Tacksam för svar 🙂

//Liljekvist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hör rätt, så är det där ingen pitchbas. Jag ska lyssna och försöka få till ett någolunda resultat. Tror att det kan funka med Vanguards "Zombiebas" ihop med något hårdare.

En pitchbas är en sån typ av bas som b´la. Cascada använder. Börjar bli enformigt nu enligt mig, då alla använder den. Iallafall inom Hands Up.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är var jag fick till: (Tycker det låter jävligt likt) :rolleyes:

Lyssna HÄR

Dock utan "Zombiebasen". Jag använde 3 stycken originalljud, nästan oförändrade. 2 från Vanguard och ett från Z3+ta (eller vad den nu heter) 🙂

Just den här basen använder "Raaban Inc", som är en del av Laser Inc, i många av sina låtar. Ljudklippet som liljekvist skickade var en låt från honom. Eller rättare sagt, en remix.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo i stil iallafall, Robins bas är lite Hårdare och djupare känns det som, grejjen är att videon (som jag nu upptäckt är raderad) så lät det exakt sådär, det var en 3xosc, så det borde ju gå med bara den, någon som ahr något bra förslag? Någon van 3xosc:are? 🤪

Jag är so msagt ingen hödjare med den, så djup beskrivning skulle vara guld!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite snabbt. Vad kallas den här typen av effekt?, är det pitchbas eller?. Jag har inte så bra högtalare så jag hör inte riktigt bra.

http://www.speedyshare.com/869902712.html

Nej, det där är ingen pitchbas. Tror att låtar med den typen av bas du skickade heter Tek-House. (Kan även kallas Bootystyle)

Men jag vet inte det exakta namnet på just basen. Det är väl typ Tek-Housebas eller något. 😳

Benny Benassi brukar använda en någorlunda lik bas, dock är hans mycket kraftfullare och bättre.

Jag gör också bootystyle 🙂 (Gratisreklam) ☺️

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite snabbt. Vad kallas den här typen av effekt?, är det pitchbas eller?. Jag har inte så bra högtalare så jag hör inte riktigt bra.

http://www.speedyshare.com/869902712.html

Vad e de här för låt? Har du gjort den själv?

Nej jag har inte gjort den. Låten heter; Aneela ft. Arash - Chori Chori (Ali Payami Remix).

Du kan lyssna på den här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men nexus är det MYCKET enklare 😄

Ta bara en Bass från "bass" foldern. Gå in i mod och ta Portamento på "lgt" 1/32

Så blir det en "perfekt" Pitch bass 🙂

Det låter så här: http://www.speedyshare.com/767609269.html

Den här effekten går att använda på alla ljud i nexus 🙂

pitchkz5.jpg

Som nybörjare har jag letat ett tag efter en skön bas som inte är sjukt svår att få fram.Och den här verkade bra=)

Men ja,har gjort precis samma inställningar men låter inte alls bra. Finns det nån vänlig själ som kan förklara vad jag mer behöver göra?=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...