Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I det nya ljudkortet vi fÄtt till jobbet kan jag koppla in min synt antingen via Midikabel in i Ljudkortet (Midi IN - Out) eller direkt in i datorn via USB.

* Jag undrar pÄ vilket sÀtt dessa tvÄ olika sÀtta att ansluta skiljer sig?

* Och vilket borde jag sÄledes vÀlja?

Annons
Postat

Om jag har förstÄtt det rÀtt, sÄ Àr midiutgÄngen pÄ synten till för att skicka MIDI signaler att styra instrument plugins /effekter, och en usb sladd till för att föra över samplingar och nya mjukvaru updateringar? RÀtta mig om jag har fel..

Postat
RĂ€tta mig om jag har fel..

Okej dÄ.

Du kan köra MIDI-funktioner (protokollet) bÄde över USB-kontakt (fysiskt grÀnssnitt) och MIDI-kontakt (fysiskt grÀnssnitt).

NĂ„t som kan pĂ„verka Ă€r nĂ„got som kallas "emulerade portar", vilket vad jag förstĂ„r blir involverat nĂ€r man kör över USB. Är dock ingen expert pĂ„ det.

Postat

Ok! Jag har kört med USB i nĂ„gon dag nu och det har fungerat mkt bra. Jag testar med midisladden i morgon och ser om jag blir lika nöjd. Annars ska jag skriva om mitt missnöje med midisladd i den hĂ€r trĂ„den 😛

Tack för hjÀlpen!

Postat

Varför ha tvÄ midisladdar nÀr du kan ha en usbsladd?

Postat
RĂ€tta mig om jag har fel..

Okej dÄ.

Du kan köra MIDI-funktioner (protokollet) bÄde över USB-kontakt (fysiskt grÀnssnitt) och MIDI-kontakt (fysiskt grÀnssnitt).

NĂ„t som kan pĂ„verka Ă€r nĂ„got som kallas "emulerade portar", vilket vad jag förstĂ„r blir involverat nĂ€r man kör över USB. Är dock ingen expert pĂ„ det.

Emulerade portar har vÀl inget med USB att göra egentligen... Det Àr ju hur windows stÀmplar inkommande midisignaler oavsett hur de kommer in sÄ att sÀga. Men man kan ju inte precis ansluta en midisladd direkt till datorn, och det vanligaste Àr vÀl USB-midi interface sÄ du har delvis rÀtt.

Hur som helst, vilket du vÀljer spelar ingen roll, men du mÄste ju ÀndÄ ha ett midiinterface till datorn och har du inte redan det i ljudkortet mÄste du ju Àndra ansluta ett via t.ex USB. Keybaoards som har USB har ju ett inbyggt midiinterface, men principen Àr ju densamma.

VÀlj det interface som har bÀst timing o.s.v. - testa, mÀrker du ingen skillnad spelar det ju ingen roll. De flesta keybaords behöver ju inte ens drivrutiner lÀngre eftersom det medföljer windows. MÄste du installera drivrutiner Àr det kanske mer bekvÀmt att anvÀnda ljudkortets ingÄngar sÄ att man slipper "onödig" programvara i burken.

//J

Postat

Även om min USB-anslutning till mitt Keystation 88 Pro klarar av att driva hela kalaset sĂ„ har jag ett ruggigt konstigt problem med det som lĂ€gger tonerna, inte lite efter, utan liet INNAN det man just har spelat. Vi kan vĂ€l kalla det ett "prelay". :rolleyes:

Inte funderar pÄ att testa via midi-kabel och in i mitt Fireface men det ska jag göra i eftermiddag. Kanske Àr nÄgon sorts kompensation som gÄr in i usb-grÀnssnittet som strular för mig, jag har ingen aning. Konstigt Àr det!

Postat
Även om min USB-anslutning till mitt Keystation 88 Pro klarar av att driva hela kalaset sĂ„ har jag ett ruggigt konstigt problem med det som lĂ€gger tonerna, inte lite efter, utan liet INNAN det man just har spelat. Vi kan vĂ€l kalla det ett "prelay". 😐

Inte funderar pÄ att testa via midi-kabel och in i mitt Fireface men det ska jag göra i eftermiddag. Kanske Àr nÄgon sorts kompensation som gÄr in i usb-grÀnssnittet som strular för mig, jag har ingen aning. Konstigt Àr det!

Det dÀr Àr ett mycket vanligt problem med midi i windows. Sök pÄ "emulated ports" pÄ forumet eller nÄgon annan stans sÄ hittar du olika typer av lösningar. En enkel lösning Àr att testa med ett annat midiinterface, men det brukar gÄ att lösa i de flesta fall.

Vissa moderkort har dÄlig realtidsklocka ocksÄ och dÄ blir det svÄrare - satsa pÄ ett bra moderkort.

Postat
Även om min USB-anslutning till mitt Keystation 88 Pro klarar av att driva hela kalaset sĂ„ har jag ett ruggigt konstigt problem med det som lĂ€gger tonerna, inte lite efter, utan liet INNAN det man just har spelat. Vi kan vĂ€l kalla det ett "prelay". 🙂

Det dÀr Àr ett mycket vanligt problem med midi i windows. Sök pÄ "emulated ports" pÄ forumet eller nÄgon annan stans sÄ hittar du olika typer av lösningar. En enkel lösning Àr att testa med ett annat midiinterface, men det brukar gÄ att lösa i de flesta fall.

Vissa moderkort har dÄlig realtidsklocka ocksÄ och dÄ blir det svÄrare - satsa pÄ ett bra moderkort.

Sorry, julledrulle, nu lÄnar jag trÄden lite hÀr.

Mixtur: och det sĂ€ger du nu?! 🙂 Jag la ut en förfrĂ„gan för nĂ„gra mĂ„nader sedan och fick inte ett enda svar. DEN var varmt vĂ€lkommen! Det blev inte bĂ€ttre pĂ„ att prova köra genom FireFace-ingĂ„ngen sĂ„ jag fĂ„r se om jag kan hitta nĂ„got annat hĂ€r pĂ„ forumet nu nĂ€r jag vet att jag inte var ensam.

Postat
Mixtur: och det sĂ€ger du nu?! 🙂 Jag la ut en förfrĂ„gan för nĂ„gra mĂ„nader sedan och fick inte ett enda svar.
Det finns en trĂ„d om Emulerade portar, nitad allra lĂ€ngst upp i Cubase-avdelningen. 🙂
Postat

Jag tror att du fÄr precis samma resultat med en midi-sladd frÄn keyboarden som med en USB-sladd. Vill du dÀremot spela in i MIDI men ta ljudet frÄn pianot mÄste du anvÀnda dig av tvÄ midi-kablar och en audio-kabel (tele-tele tillexempel). Men du kanske har tÀnkt spela in i MIDI och anvÀnda nÄgot VST-instrument?

Postat (redigerat)
Jag tror att du fÄr precis samma resultat med en midi-sladd frÄn keyboarden som med en USB-sladd. Vill du dÀremot spela in i MIDI men ta ljudet frÄn pianot mÄste du anvÀnda dig av tvÄ midi-kablar och en audio-kabel (tele-tele tillexempel). Men du kanske har tÀnkt spela in i MIDI och anvÀnda nÄgot VST-instrument?

Nja, Jag har faktiskt anvĂ€nt ljudet frĂ„n min Yamaha-P250 via USB och det fungerar fint 🙂

Men igĂ„r nĂ€r jag körde med VST sĂ„ fick jag helt plötsligt en rejĂ€l fördröjning frĂ„n tangentnedslaget till att ljudet dök upp i cubase 🙁 Är det för att VST Ă€r mer krĂ€vande Ă€n MIDI eller?

Redigerat av julledrulle
Postat
Mixtur: och det sĂ€ger du nu?! 🙂 Jag la ut en förfrĂ„gan för nĂ„gra mĂ„nader sedan och fick inte ett enda svar.
Det finns en trĂ„d om Emulerade portar, nitad allra lĂ€ngst upp i Cubase-avdelningen. 🙂

Men shiiit vad nice! 🙁

Postat

Nja, Jag har faktiskt anvĂ€nt ljudet frĂ„n min Yamaha-P250 via USB och det fungerar fint 😉

Men igĂ„r nĂ€r jag körde med VST (Hypersonic-"Try before buy") sĂ„ fick jag helt plötsligt en rejĂ€l fördröjning frĂ„n tangentnedslaget till att ljudet dök upp i cubase 🙂 Är det för att VST Ă€r mer krĂ€vande Ă€n MIDI eller?

Har du stÀllt in ljudkortets latency? VST mer krÀvande Àn MIDI? FörstÄr inte riktigt hur du menar. MIDI Àr ju inget ljud i sig utan bara massa ettor och nollor. Sen anvÀnder du ett VST instrument för att göra dessa ettor och nollor till ljud.

Postat (redigerat)

Det löste sig nĂ€r jag gick in pĂ„ Device Setup -> VST Multitrack -> Och Ă€ndrade ASIOdriver. Det fanns 3 st: "ASIO Multimediadriver" den var instĂ€lld först, sedan fanns "ASIO DirectX Full duplexdriver" och sist "ASIO 2.0 ESI Maya44" alltsĂ„ mitt ljudkort Maya44. Tyckte att det vore vettigast sĂ„ jag Ă€ndrade till det och vipps sĂ„ försvan fördröjningen. Förut sĂ„ krachade programet och nĂ€r jag startade om det, gick det inte att vĂ€lja "ASIO 2.0 ESI Maya44" lĂ€ngre 😼 Men det löste sig nĂ€r jag startade om datorn. hmm? 😎

Redigerat av julledrulle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.