Jump to content
Annons

Något snille som orkar?


JJRockford

Recommended Posts

Har ägnat aftonen åt att installera min nya dator... Komplett.se har en länk till någon PC-byggars-skolan, som jag kikat på under byggets gång. Efter ett tag upptäcker jag att det står att om man har en SATA hårddisk, som jag, så måste man installera speciella drivrutiner på den innan man gör någonting annat. Fanns dock inga disketter med drivrutiner med till HDn, och jag har installerat operativsystemet, det rullar på. Men kan det ha blivit fel på något sätt ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror inte detta på vilket operativsystem du kör? Själv köpte jag en SATA disk för någon månad sen. Kopplade bara in den och körde igång. Windows XP (som jag kör) hittade den på direkten och det var bara att formatera disken och köra igång.

Tror det är så att XP och andra lite nya OS hittar SATA diskar utan extra drivrutiner medans kanske äldre OS behöver en liten knuff i ryggen för att komma till rätta med dessa nymodigheter.

Kolla in hårddisktillverkarens hemsida så kommer du nog kunna hitta några drivrutiner/hjälpmedel för att få igång det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Det är bara om du ska installera OS:et på disken (ren disk/system) och den är på en RAID som windows behöver drivrutinen innan resten av installation kan fortsätta då den ska kunna boota från RAID:n (måste även ha SCSI som boot i BIOS) man får en fråga om "additional devices" om du bara ska ha den som en lagring och systemet redan är installerat på en befintlig disk så accessar du den nya genom diskhanteraren i windows och partitionerar/formaterar den efter vad du vill göra med den.

Om jag fattat det rätt på din fråga så har du redan ett fungerande system eller?

Fredag och botten upp hela kvällen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara om du ska installera OS:et på disken (ren disk/system) och den är på en RAID som windows behöver drivrutinen innan resten av installation kan fortsätta då den ska kunna boota från RAID:n (måste även ha SCSI som boot i BIOS) man får en fråga om "additional  devices" om du bara ska ha den som en lagring och systemet redan är installerat på en befintlig disk så accessar du den nya genom diskhanteraren i windows och partitionerar/formaterar den efter vad du vill göra med den.

Det där var en gaaaanska lååååång mening. 😉 Säker på att du inte saknar punkt eller komma nånstans? 🙂

Skåldådå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Det är bara om du ska installera OS:et på disken (ren disk/system) och den är på en RAID som windows behöver drivrutinen innan resten av installation kan fortsätta då den ska kunna boota från RAID:n (måste även ha SCSI som boot i BIOS) man får en fråga om "additional  devices" om du bara ska ha den som en lagring och systemet redan är installerat på en befintlig disk så accessar du den nya genom diskhanteraren i windows och partitionerar/formaterar den efter vad du vill göra med den.

Det där var en gaaaanska lååååång mening. 😆 Säker på att du inte saknar punkt eller komma nånstans? 😉

Skåldådå.

Visst är det kul, jag testade att läsa upp den och eftersom syret räckte så behövdes inga komma eller punkter.... bjussar på några nu då!

singel malt é allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara om du ska installera OS:et på disken (ren disk/system) och den är på en RAID som windows behöver drivrutinen innan resten av installation kan fortsätta då den ska kunna boota från RAID:n (måste även ha SCSI som boot i BIOS) man får en fråga om "additional  devices" om du bara ska ha den som en lagring och systemet redan är installerat på en befintlig disk så accessar du den nya genom diskhanteraren i windows och partitionerar/formaterar den efter vad du vill göra med den.

Det där var en gaaaanska lååååång mening. 😆 Säker på att du inte saknar punkt eller komma nånstans? 😉

Skåldådå.

Visst är det kul, jag testade att läsa upp den och eftersom syret räckte så behövdes inga komma eller punkter.... bjussar på några nu då!

singel malt é allt.

Du röker för lite. Mina lungor räckte inte hela vägen.

Rock e nock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Det är bara om du ska installera OS:et på disken (ren disk/system) och den är på en RAID som windows behöver drivrutinen innan resten av installation kan fortsätta då den ska kunna boota från RAID:n (måste även ha SCSI som boot i BIOS) man får en fråga om "additional  devices" om du bara ska ha den som en lagring och systemet redan är installerat på en befintlig disk så accessar du den nya genom diskhanteraren i windows och partitionerar/formaterar den efter vad du vill göra med den.

Det där var en gaaaanska lååååång mening. 😆 Säker på att du inte saknar punkt eller komma nånstans? 😉

Skåldådå.

Visst är det kul, jag testade att läsa upp den och eftersom syret räckte så behövdes inga komma eller punkter.... bjussar på några nu då!

singel malt é allt.

Du röker för lite. Mina lungor räckte inte hela vägen.

Rock e nock.

Man får helt enkelt prata jäkligt fort 😛

Håller mig mest till "rökig" whisky då slipper man hosta sig genom meningar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, datorn rullar på ganska bra. Ska inte säga att det är problemfritt än, men det är i a f inga problem som jag än så länge på något sätt kan härleda till att hårddisken skulle vara felaktigt installerad.

Var mest orolig för att det går att installera på så sätt som jag gjorde, men att det skulle bli långsammare eller något. Har fattat så långt som att SATA och IDE är två olika gränssnitt på kablarna (och säkert en massa annat också?), men inte direkt vad själva skillnaden ligger. RAID betyder väl att man köra två diskar ihop som datorn ser som en disk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Nja kan man säga ! du kan endera välja att köra t ex två diskar som windows och systemet uppfattar som en fysisk disk (volym) eller välja att köra varje disk som ett eget stripe-set t ex.

Alltså två skilda fysiska diskar vilket man definerar i controllerns BIOS vilket man väljer har lite med att göra med vad man vill åstadkomma med konfigurationen tex så kan två diskar som är sina egna stripeset om man vill använda sig av spegling från en disk till den andra och använder man flera diskar så kan man skapa en s.k. redundance vilket gör att säkerheten inför att diskkrasch och förlorad data minskas men det brukar vara vanligare till file-servers och sådana tillämpningar.

Lite enkelt beskrivet.

Schkål å lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...