Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjosan!

Fick en trevlig idé igår kväll:

Har ett gammalt Dynakit-rörslutsteg som jag fått överta från min far. Skulle man inte kunna köra en signal, typ ett trum- eller sångspår genom detta och få lite rörvärme och trevlig färgning på köpet?

Steget har två RCA-ingångar fram och skruvar på baksidan där man skruvar fast högtalarkablarna (fyra skruvar, dvs vänster/höger +/-).

Min undran är dels om man KAN göra detta, dels hur man kopplar rent fysiskt för att spela in signalen som egentligen ska gå till högtalarna?

Låter detta helt vrickat eller vad anser ni?

/b a z t i n

Annons
Postat

Dé é lá en kul idé. (Ursäkta dialekten).

Köp ett effektmotstånd och koppla in över banankontakterna. Syftet med effektmotståndet är att det skall "elda för kråkorna", dvs i stället för att högtalaren rör sig och pumpar ljud så blir det bara värme.

Lagom stort är något större än effekten på slutsteget. Sägs det att slutsteget är på 20W så kanske ett motstånd på 30W eller lite större vara lagom. Effekten på motståndet får inte vara för låg bara, då blir det för varmt.

Lagom styrka på motståndet är det som slutsteget väntar sig. Står det 4 till 8 ohm eller så på slutsteget, välj det lägre värde 4 Ohm.

Sen är det i princip bara att koppla de bägge sidorna av motståndet rakt in i en linje-ingång i ditt ljudkort. Rörslutsteg brukar ha transformator på utgången så det är redan ordnat.

Men, börja med att koppla in motståndet och mäta spänningen med en multimeter. Är det mer än en volt så behövs spänningen minskas. Enkelt att göra med en spänningsdelare gjord med två motstånd. Välj sådär 1k och 4,7k. Dessa motståndet behöver inte klara någon effekt.

Effektmotstånd kan finnas hos Claes Ohlsson. Annars är www.elfa.se en källa till de mest underliga pryttlar i elektronikens värld. Dyrt, dyrt kan det bli dock, alternativen kan vara mycket billigare.

Om det sen blir nån rörvärme vete attan. Själv tycker jag det mest är struntprat med sånt, men det är alltid kul att leka lite med överbliven tid, överbliven utrustning och överblivna pengar.

Gunnar

Postat
Dé é lá en kul idé. (Ursäkta dialekten).

Köp ett effektmotstånd och koppla in över banankontakterna. Syftet med effektmotståndet är att det skall "elda för kråkorna", dvs i stället för att högtalaren rör sig och pumpar ljud så blir det bara värme.

Lagom stort är något större än effekten på slutsteget. Sägs det att slutsteget är på 20W så kanske ett motstånd på 30W eller lite större vara lagom. Effekten på motståndet får inte vara för låg bara, då blir det för varmt.

Lagom styrka på motståndet är det som slutsteget väntar sig. Står det 4 till 8 ohm eller så på slutsteget, välj det lägre värde 4 Ohm.

Sen är det i princip bara att koppla de bägge sidorna av motståndet rakt in i en linje-ingång i ditt ljudkort. Rörslutsteg brukar ha transformator på utgången så det är redan ordnat.

Men, börja med att koppla in motståndet och mäta spänningen med en multimeter. Är det mer än en volt så behövs spänningen minskas. Enkelt att göra med en spänningsdelare gjord med två motstånd. Välj sådär 1k och 4,7k. Dessa motståndet behöver inte klara någon effekt.

Effektmotstånd kan finnas hos Claes Ohlsson. Annars är www.elfa.se en källa till de mest underliga pryttlar i elektronikens värld. Dyrt, dyrt kan det bli dock, alternativen kan vara mycket billigare.

Om det sen blir nån rörvärme vete attan. Själv tycker jag det mest är struntprat med sånt, men det är alltid kul att leka lite med överbliven tid, överbliven utrustning och överblivna pengar.

Gunnar

Nä, det är ju inte säkert att det blir så mycket skillnad i soundet, men när man nu har möjligheten så är det ju alltid kul att leka... kanske kan få nån effekt av att köra signalen flera ggr? Vi får ju se.

Nu är jag ju inte så bevandrad i elektronikvärlden, men min far har lite mer koll på sånt där, så han kanske kan hjälpa mig med det praktiska. Dock observerade jag att det faktiskt finns tre kontaktskruvar på vardera kanal, du kanske kan tolka vad det betyder:

16 ohm, 8 ohm och COM står det på dem. Just nu är det 8 ohm och COM som är inkopplade. Jag hade kunnat fråga min far, men han är utomlands i veckan och jag vill gärna testa så fort jag kan 🙂.

Om vi bortser från behovet av ett motsånd, är det då möjligt att koppla en högtalarsignal direkt till en line in på t.ex. ett ljudkort? Ska man använda sig av båda faserna eller hur gör man, rent praktiskt?

/b a z t i n

Postat

Koppla mellan COM och 8 Ohm. Jag rekommenderar INTE att koppla direkt från utgången till line-in utan motstånd. Risken finns att slutsteget skickar ut rätt höga spänningar om det inte är belastat och det kan paja line ingången.

Gunnar

Postat

Det finns en moj hos bilradiohandlaren som används för att ansluta ett slutsteg till en högtalarutgång. Tror Hifijit har en sån också.Kostar kanske en hundring eller så!

/Jocke

Postat
Det finns en moj hos bilradiohandlaren som används för att ansluta ett slutsteg till en högtalarutgång. Tror Hifijit har en sån också.Kostar kanske en hundring eller så!

/Jocke

Sedär ja, något sådant låter mer som min melodi, eftersom jag som sagt inte är någon elektronikräv precis. Nu undrar man ju bara om den även fungerar som belastning, eller bara konverterar signalen, så att säga? Och även om den räcker till, då mitt steg är på 100W stereo (borde väl innebära 50W/kanal)?

/b a z t i n

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.