Jump to content
Annons

NYBYGGD REPLOKAL/STUDIO


FredDde2004 (oregistrerad)

Recommended Posts

FredDde2004 (oregistrerad)

NYBYGGD REPLOKAL/STUDIO!

Var från början ett gammalt sunk garage som vi gjorde om till replokal/studio! Vi har byggt hela skiten själva och är mäkta nöjda med resultatet! Har isolerat hela kåken,(isolerade med friggolit/gipsskivor) byggde en vägg där de gamla garage dörrarna var..Vi köpte en ljudisolerande duk och satte upp i hela rummet.. I taket har vi satt accustikplattor (för att få riktigt bra ljud i rummet!.. Vi är otroligt nöjda med resultatet! Och nu kan vi repa när fan vi vill! =)

MEN!! Skulle vara grymt tacksamma över om ngn kunde svara på hur man reducerar bort basljud samt trumljud?! Hur man bygger basfällor! ???

Kolla hela bygget här!

http://www.middleage.nu

gå in på "pictures" och scrolla längst ner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första.. Byta ut frigoliten, kan kasnke vara svårt eftersom det finns i väggarna, men frigolit ger nästan ingen isolering för ljud överhuvudtaget... kör på rockwool.. (densitet: 40-48kg/m3).

Vad menar du med trumljud? Skall bas/trumljudet isoleras så att det inte låter ut eller skall det absorberas så det låter bra i rummet?...

Basfällor samt mer info finns på www.johnlsayers.com ..mycket bra sida med mycket information

Link to comment
Dela på andra sajter

FredDde2004 (oregistrerad)
För det första.. Byta ut frigoliten, kan kasnke vara svårt eftersom det finns i väggarna, men frigolit ger nästan ingen isolering för ljud överhuvudtaget... kör på rockwool.. (densitet: 40-48kg/m3).

Vad menar du med trumljud? Skall bas/trumljudet isoleras så att det inte låter ut eller skall det absorberas så det låter bra i rummet?...

Basfällor samt mer info finns på www.johnlsayers.com ..mycket bra sida med mycket information

Grymt sjysst! Men då får vi ta bort alla gipsskivor och sedan byta ut friggoliten..? Men rockwollen kommer alltså att dämpa väldigt mycket mer??

Tackar för svaren!

Alltså.. baskaggen/virveln och basen låter ju ut! resten hörs inte!

Om vi nu byter ut frigoliten mot rockwoll..! tror du det kommer att dämpas mer då?

tack för tipset om hemsidan!

Ska läsa mer där!

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut hjälper rockwoolen.. kika på densiteten så du får rätt siffror.. frigolit har ingen massa och är inte poröst.

Det enda som råder bot på basfrekvenser är MASSA.. dvs.. så många lager gipsskivor du har råd emd både pengamässigt och platsmässigt. Det är bra om väggarna byggs i två lager. Ju mer mellanrum mellan de två väggarna, desto bättre.

Bygga flytande golv är ett hjälpmedel mot att slippa basläck, eftersom ljudet går igenom alla delar av rummet. DEnna lösningen är bökigare och dyr! Men absolut super!

Men som sagt. Läs på hemsidan ja skickade.. där är ett forum.. sitt ett par veckor o läs alla threadsen så kommer en helt ny värld att öppnas...(inga droger inblandat) =)

Redigerat av ponkass
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tidigare redan skrev : Vi fick bra resultat med att bygga ett podium åt trumkitet av regelvirke 4,5 x 4,5 cm och la ut torr finkornig sand upp till brädden. Lade sedan några stadiga skivor ovanpå sanden enbart . Skivorna har alltså ingen kontakt med reglarna. det blev skitbra och snorbillig.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Ponkass,

Dina ideer om högdensitets Rockwool motsäger allt jag lärt mig.

Som du säger, det som gäller för ljudisolering är massa. Flera lager gips på varandra, helst i separata regelverk med så stor luftspalt som möjligt. Bakom gipsskivorna sätter man lågdensitets isolering. Denna isolering har till funktion att förhindra att väggskikten börjar svänga med ljudet och bör därför sättas så att den har full kontakt med baksidan av gipset. Det finns ingen poäng, såvitt jag har lärt mig, att ha högdensitets isolering här. Ganska tveksam till frigolit här dock, så där är vi överens. Men jag tror iallafall inte att det kommer att vara natt och dag om man byter ut det mot Gullfiber.

Men för att förhindra att låga frekvenser går ut från rummet gäller vibrationsdämpning. Är man riktigt seriös bygger man ett helt flytande golv, men man kan också göra mycket nytta genom att sätta gummiklossar under de värsta basalstrarna - förstärkare och trummor. Bäst är då att höra av sig till en firma som säljer många sorters gummi (till exempel Kuntze i Stockholm). Om du anger hur mycket en viss förstärkare väger kan de tala om hur vilken typ och vilken mängd gummi du bör ha under för att uppnå maximal vibrationsdämpning.

Sedan står det mycket bra på John Sayers webbsida, men man ska vara medveten om att hans filosofi för hur man bygger kontrollrum är ganska kontroversiell. Det är ju inte viktigt i just det här sammanhanget, men jag ville bara nämna det.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet bara det jag läser... har inte gjort några egna tester på det.. men det jag har läst mig fram till är att det optimala (för att få en så balanserad isolering över hela frekvensspektrat) ska man ha mellanklass (inte hög, finns ju isolering med densitet på 150kg/m3).

Isoleringen har den uppgift du sa.. att hindra skivorna från o resonera. Vet inte exakt teorin bakom varför mellan isolering är bättre än lågdensitet (om du nu ens är det, reservation för fel info). Jag skulle kunna tro att lågdensitetsisolering är för "transparent" och att ljudtrycket "går igenom" men det är en egen teori utan belägg. Tycker det borde vara så rent logiskt. (Men det är mycket som inte är helt logiskt när det kommer till akustik)

Vad är det som är kontroversiellt med John Sayers filosofier? Har inte fått den uppfattningen. Snälla upplys mig om din åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är kontroversiellt med John Sayers filosofier? Har inte fått den uppfattningen. Snälla upplys mig om din åsikt.

Nu kidnappar vi tråden lite, hoppas att det är OK!

John Sayers ritar kontrollrum utifrån en princip som kallas RFZ, reflection free zone. Den går ut på att göra ytorna i lyssningsrummets främre halva reflekterande, och vinkla dem så att allt ljud från högtalarna reflekteras mot rummets bakände. Bakänden behandlar man med mjuk absorption, som sväljer alla reflexer. Tanken är att man skall undvika att sidoväggar och tak ger direkta reflexer från högtalarna, och även indirekta reflexer från rummets bakände.

Det filosofi som tillämpas av samtliga akustiker jag känner till i Sverige kallas LEDE, vilket står för Live end - dead end. Den går ut på att rummets främre halva (väggar, tak, golv) behandlas med mjuk absorption, och rummets bakände behandlas med diffusion. Förespråkarna för detta är överens med Sayers att man bör undvika direkta reflexer från högtalarna, men medlet är här alltså att köra mjuk absorption i framänden. Sedan anser LEDE-anhängarna att rummet inte får bli för dött, det måste finnas kvar lite liv i rummet. Därför görs bakänden diffuserande - det är hårda ytor i rummets bakände men de ger inga direkta reflexer, utan ljudet som studsar tillbaka till lyssningspositionen är väldigt spritt.

Som jag nämnde i en annan tråd har jag anlitat akustikkonsulten Lennart Nilsson för att hjälpa mig med den studio jag är i färd att bygga. Jag frågade honom om RFZ, och han menade dels att även om de reflekternade väggarna i framänden är bakåtvinklade, så kommer en del ljud att studsa direkt till lyssningspositionen, och störa stereobilden ("det är för fan inte laserstrålar vi snackar om!" vill jag minnas att han utbrast). Vidare kommer avsaknaden av diffus klang göra att man lockas till att slaska på med för mycket reverb. Till sist nämnde han att om man får ett RFZ-rum att fungera, så fungerar det bara i en väldigt liten fläck. Man måste sitta exakt på rätt ställe för att det ska fungera, medan LEDE är betydligt mer förlåtande. Han hade själv byggt om flera RFZ-rum där innehavarna varit missnöjda, och där de efteråt varit mycket belåtna.

Men jag är övertygad om att John Sayers säger samma sak! Det är helt enkelt två olika teorier om hur man bäst bygger kontrollrum och jag har inte på fötterna att bedöma om någon har rätt. För mig kändes det som att om LEDE fungerar i varenda studio i detta land, så bör det fungera i min också.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

NYBYGGD REPLOKAL/STUDIO!

Var från början ett gammalt sunk garage som vi gjorde om till replokal/studio! Vi har byggt hela skiten själva och är mäkta nöjda med resultatet! Har isolerat hela kåken,(isolerade med friggolit/gipsskivor) byggde en vägg där de gamla garage dörrarna var..Vi köpte en ljudisolerande duk och satte upp i hela rummet.. I taket har vi satt accustikplattor (för att få riktigt bra ljud i rummet!.. Vi är otroligt nöjda med resultatet! Och nu kan vi repa när fan vi vill! =)

MEN!! Skulle vara grymt tacksamma över om ngn kunde svara på hur man reducerar bort basljud samt trumljud?! Hur man bygger basfällor! ???

Kolla hela bygget här!

http://www.middleage.nu

gå in på "pictures" och scrolla längst ner!

Var fick ni tag på det ljudisolerande tyget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att vara en förespråkare för RFZ är ju inget kontroversiellt. LEDE och RFZ (DELE) är ju bara två olika skolor.. och har lika många förespråkare på var sida.. precis som analog/digital inspelning.

Och precis som i denna diskussionen så är det väll upp till var och en att pröva.

Synd bara att man kanske inte bygger ett kontrollrum först med ena metoden, river ner, och sen testar den andre..=)...

Kul med nån annan som oxo är insatt i akustik på detta forumet.

Du vet möjligtvis inte var man får tag på programmet Insul 48SA (inte demoversion)

DEt är ett program man räknar ut STC värden för olika väggkonstruktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Jamzone (oregistrerad)
Men att vara en förespråkare för RFZ är ju inget kontroversiellt. LEDE och RFZ (DELE) är ju bara två olika skolor.. och har lika många förespråkare på var sida.. precis som analog/digital inspelning.

Och precis som i denna diskussionen så är det väll upp till var och en att pröva.

Synd bara att man kanske inte bygger ett kontrollrum först med ena metoden, river ner, och sen testar den andre..=)...

Kul med nån annan som oxo är insatt i akustik på detta forumet.

Du vet möjligtvis inte var man får tag på programmet Insul 48SA (inte demoversion)

DEt är ett program man räknar ut STC värden för olika väggkonstruktioner.

Tjena!

Ny på forumet...

gammal tråd och allt, kunde inte hålla mig;

LEDE principen är mer eller mindre utdöd som tänkt akustisk princip. En dinousaurie från 70-talet. Om ni har haft möjlightet att jämföra dessa principer i kontrollrum kommer ni att märka att RFZ ger bättre imaging och betydligt mer spl(mer kräm i lyssningen). LEDE (old school) oftast problem med basfrekvenser och stereobild. John Sayers har rätt i detta läge i mitt tycke. Hans system med hangers och "slat resonators" är genialiskt!! Funkar.

Ha det!

///Jamzone

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...