Jump to content
Annons

Hur vet jag när jag....


y4r0ze (oregistrerad)

Recommended Posts

y4r0ze (oregistrerad)

Provat på o sjunga endel senaste tiden, faktum e att jag hållit på ett tag.

Inte fan träffar jag några direkta toner o inte fan låter det bra, men en sak som jag retar mej lite på är att jag hela tiden velar fram på olika sätt att sjunga. Hur vet jag när jag fått in rätt sångteknik egenkligen? En grejj jag märkte förr när jag stod o sjöng i ett punkband var att jag fick ont i magen efter ett tag. Är detta ett gott tecken? Samma grejj märker jag inte numera tyvärr när jag sitter och sjunger, mkt antagligen p.g.a jag inte vågar ta i riktigt lika mkt p.g.a grannarna. Hur viktigt är det att våga ta i, o hur hårt ska man ta i egenkligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Provat på o sjunga endel senaste tiden, faktum e att jag hållit på ett tag.

Inte fan träffar jag några direkta toner o inte fan låter det bra, men en sak som jag retar mej lite på är att jag hela tiden velar fram på olika sätt att sjunga. Hur vet jag när jag fått in rätt sångteknik egenkligen? En grejj jag märkte förr när jag stod o sjöng i ett punkband var att jag fick ont i magen efter ett tag. Är detta ett gott tecken? Samma grejj märker jag inte numera tyvärr när jag sitter och sjunger, mkt antagligen p.g.a jag inte vågar ta i riktigt lika mkt p.g.a grannarna. Hur viktigt är det att våga ta i, o hur hårt ska man ta i egenkligen?

"Rätt" sångteknik finns inte. Däremot finns personlig sångkaraktär, och den är — precis — personlig.

Öva är nyckelordet! Till slut — som någon fisk-reklam uttryckte det för några år sen — sköter det sig själv, kan man säga.

Att du fick ont i magen är i sig kanske inget "gott" tecken, men att det skulle ha något att göra med din "sångteknik" är nog helt uteslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Samma grejj märker jag inte numera tyvärr när jag sitter och sjunger, mkt antagligen p.g.a jag inte vågar ta i riktigt lika mkt p.g.a grannarna. Hur viktigt är det att våga ta i, o hur hårt ska man ta i egenkligen?

Att sitta och sjunga är nog ingen bra idé, nu vet jag ju inte om du bara skrev så men, stå upp -- Tro på dig själv, och sjung som du aldrig gjort förut! Bry dig inte i grannarna (kanske inte ska sjunga kl 01:00 på natten dock) .. Våga! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)
Samma grejj märker jag inte numera tyvärr när jag sitter och sjunger, mkt antagligen p.g.a jag inte vågar ta i riktigt lika mkt p.g.a grannarna. Hur viktigt är det att våga ta i, o hur hårt ska man ta i egenkligen?

Att sitta och sjunga är nog ingen bra idé, nu vet jag ju inte om du bara skrev så men, stå upp -- Tro på dig själv, och sjung som du aldrig gjort förut! Bry dig inte i grannarna (kanske inte ska sjunga kl 01:00 på natten dock) .. Våga! 😄

Fast nu bor jag i korridorsrum så kan ju bli lätt pinsamt iom att man träffar på grannarna ganska ofta (gemensamt kök). (är det du som sjunger falskt på dagarna? Hrm...aaaa ^^).

Ska prova o stå upp, grejjen e la bara att d e lite svårt med medhörningen då. (Brukar sitta o sjunga + spela gitarr med lurar o en bordsmicrofon)

xkarl: Aha. Ont i halsen har jag inte fått....än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma grejj märker jag inte numera tyvärr när jag sitter och sjunger, mkt antagligen p.g.a jag inte vågar ta i riktigt lika mkt p.g.a grannarna. Hur viktigt är det att våga ta i, o hur hårt ska man ta i egenkligen?

Att sitta och sjunga är nog ingen bra idé, nu vet jag ju inte om du bara skrev så men, stå upp -- Tro på dig själv, och sjung som du aldrig gjort förut! Bry dig inte i grannarna (kanske inte ska sjunga kl 01:00 på natten dock) .. Våga! 😕

Fast nu bor jag i korridorsrum så kan ju bli lätt pinsamt iom att man träffar på grannarna ganska ofta (gemensamt kök). (är det du som sjunger falskt på dagarna? Hrm...aaaa ^^).

Ska prova o stå upp, grejjen e la bara att d e lite svårt med medhörningen då. (Brukar sitta o sjunga + spela gitarr med lurar o en bordsmicrofon)

xkarl: Aha. Ont i halsen har jag inte fått....än.

försök hitta tider då du är relativt ensam 😄 sjunger man inte ut riktigt kan det vara svårt att komma någon vart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma grejj märker jag inte numera tyvärr när jag sitter och sjunger, mkt antagligen p.g.a jag inte vågar ta i riktigt lika mkt p.g.a grannarna. Hur viktigt är det att våga ta i, o hur hårt ska man ta i egenkligen?

Att sitta och sjunga är nog ingen bra idé, nu vet jag ju inte om du bara skrev så men, stå upp -- Tro på dig själv, och sjung som du aldrig gjort förut! Bry dig inte i grannarna (kanske inte ska sjunga kl 01:00 på natten dock) .. Våga! 🙂

Fast nu bor jag i korridorsrum så kan ju bli lätt pinsamt iom att man träffar på grannarna ganska ofta (gemensamt kök). (är det du som sjunger falskt på dagarna? Hrm...aaaa ^^).

Ska prova o stå upp, grejjen e la bara att d e lite svårt med medhörningen då. (Brukar sitta o sjunga + spela gitarr med lurar o en bordsmicrofon)

xkarl: Aha. Ont i halsen har jag inte fått....än.

Bor också i korridorrum, och jag känner igen det där. Tycker det är väldigt jobbigt att våga när man vet att alla i korridoren kan höra en. Som tur är för mig så gillar de min sångröst så de klagar inte alls. De snarare uppskattar det.

Mitt tips är som de andras här: våga. Du kan inte bli bättre på sång om du inte övar.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon allenarådande sångteknik finns inte.

Annars är det mycket enkelt du gör fel om din röst pajjar efter en konsert och du blir hes och har svårt att genomföra nästa gig. Iof kan det vara fel på medhörningen också som gör att du spänner halsen allt för mycket.

Fienderna är spänningar i hals,käke och tunga.

Annars tror jag inte på en avslappnad sångteknik så om du sägger att du fick ont i magen kan det vara ett gott tecken. Nu pratar jag om stöd och ett bra stöd kräver inte avslappning utan en väldigt tränad mag och ryggregion och diafragma.

Många tror att stöd bara behövs för opera men det är fel antagligen behöver man mer stöd ju svagare man sjunger och det finns många icke operasångare som har ett fantastiskt stöd i nästan alla grenrer.

Metal,Visa, Jazz, Soul etc.

Hur vet man om man har stöd?

Sätt på dig ett tajt bälte och sjung. Känner du att såväl rygg som midja expanderar när du sjunger så sjunger du med stöd. Om det inte är så är ska du sträva att expandera dessa områden när du sjunger.

Gamla tiders opera sångare satte ett ljus framför munnen och om lågan var stilla sjöng man med stöd.

OBS OBS OBS när dessa trakter jobbar hårt är det lätt hänt att man spänner hals, käke och tunga. Låt inte det hända för dessa regioner ska vara avslappnade. Håll en tumme under det mjuka partiet strax bakom hakan det ska inte expandera och kän på din hals den ska inte heller förändras.

Sen vill man kanske inte alltid sjunga med stöd. Man vill ha en luftig röst som får lågan att fladdra. Typ Colin Blunstone från the Zombies. She's not There eller Time of the sesons. Det är också perfekt men tänk på att om du försöker att kombinera det luftiga med stor kraft så uppstår problemen.

Detta är ett typiskt livefenomen. Det som var så enkelt att skapa i studion blir svårt live. Man vill ha det luftiga soundet men man hör inte sig själv och då sabbar man rösten för att man försöker sjunga starkare än den röstkaraktären klarar.

Allt felaktikt sjungande bygger på detta. Man pressar en sång teknik över det den klarar. Growlar man på rätt sätt i dödsmetal så kan man sjunga timmar starkt utan problem men pressar man en luftig visröst en kvart kan man vara utslagen.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Att sjunga utan stöd är förövrigt ett svenskt fenomen. Peter jöbak är en bra sångare men stödet är svagt bröderena Rongedal är tonsäkra och mycket duktiga men stödet är svagt. Jag skulle kunna fortsätta hur långt som helst.

En icke skolad svensk sångare som har stöd och lyfter honom många snäpp över dessa är Tommy Körberg. På den kvinnliga fronten är det hundra gånger bättre.

Ock igen stöd är inte bara om att sjunga starkt. Populära sångare som har yberstöd är Tom Jones, Ronnie James Dio,Bruce Dickinson och David Bowie.

Stöd är inte allt och till vissa saker behövs det inte men alla kan inte låta som Måns Selmerlöv. (Fantastisk artist i övrigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Richard Ashcroft från The Verve berättade i en intervju för många år sedan att han alltid sjöng barfota i studio/replokal. Hippietrams, tänkte jag, men beslutade mig ändå för att testa. Och om det berodde på psykologiska faktorer eller ngt annat vet jag inte, men nog kände jag att jag presterade mycket bättre. Har dessutom kompisar som spelat helt nakna och allvarligt menar att det hörs i musiken de spelat in. Fast vad vet jag - det kanske var en ursäkt för lite male bonding...

Link to comment
Dela på andra sajter

har också funderat på sången, sjunger ganska illa själv men brukar försöka ibland men klarar max 3 tagningar, sen blir det jobbigt att sjunga, känner mig lite hes osv.

har alltid undrat hur det går till när man sjunger med magstöd.

eller om det finns några övningar man kan göra för att utvecklas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...