Jump to content
Annons

Fråga om linearray och mixerbord


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Vet inte om detta är rätt forum att posta denna fråga, eller tanke egentligen. Vi på jobbet ska bygga om vår aula. Nu har jag inga mått så jag hoppas ni kan få fram lite tankar ändå. Själva scenen består av ett rektangulärt hål som sedan mynnar ut i en liten större scen som sträcker sig ut till kanterna i lokalen. Från början hade vi planerat att sätta rader med linearray högtalare på var sida av scenen, men när vi pratade med ljudkillen så föreslog han en rad i mitten enbart. Så den sista högtalaren i raden tog publiken längst fram osv. Jag frågade då om stereoupplevelsen, hans svar var att det inte har någon betydelse då det är så få i publiken som kan uppleva den, och därför bättre att köra mono. Är detta bästa sättet? vad har ni för tankar kring detta? Kommer linearray att ha tillräckligt bra spridning åt sidorna att även publiken längst ut hör? Lokalen är rektangulär och tar ca 300 personer.

Sedan en fråga om mixerbord. Vilket mixerbord tycker ni skulle fungera bäst till detta? Vår tanke är att det skall vara digitalt, minst 32 kanaler och ha ett tydligt analogt upplägg då det även skall användas för utbildning. Ljudkillen föreslog ett yamahabord för ca 250 000kr, men vilka andra alternativ finns det, även billigare.

Inne i hålet på scenen är där som musikerna kommer att finnas. Akustikbehandlaren ville hänga absorbenter i taket och på sidorna i detta hål, ljudkillen vi sedan pratade med avfärdade denna idé då han sa att ljudet kommer bli helt stumt och inte komma ut från hålet utan att man mickar upp allt. Han ville mer ha lite av en plan yta som skulle skjuta ut ljudet ut hålet. Min tanke är att trummor kommer smattra en hel del i så fall, då sa han att man kunde ha absorbenter som man kunde dra fram och tillbaka i taket. Vad är era tankar kring detta?

Som sagt, jag har ingen koll när det gäller dessa livesammanhang och hoppas bara få lite tankar och spekulationer från er som man kan ställa till ljudkillen nästa gång han kommer.

Lokalen skall användas som en Aula som sagt, det innebär, rockkonsert, tal, kör osv.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det ni har på scen rent akustikmässigt är ju backdrop och om den är tillräckligt tjock och hänger en bit från väggen kommer det räcka på scen!!!

det ni behöver tänka på är att sätta upp lagom med absorbenter ovan där publiken sitter

Link to comment
Dela på andra sajter

det ni har på scen rent akustikmässigt är ju backdrop och om den är tillräckligt tjock och hänger en bit från väggen kommer det räcka på scen!!!

det ni behöver tänka på är att sätta upp lagom med absorbenter ovan där publiken sitter

Jodå, ute i lokalen så har akustikbehandlaren lämnat ett förslag med absorbenter och diffusorer både på väggar och i tak, och där känner man att man nog inte har annat val än att lita på honom då ens egna kunskaper är lika med noll i princip 🙂 vad menade du med backdrop? jag har som sagt noll koll på detta. Av de två förslag som jag beskrev, vilket tycker du låter vettigast?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

i taket tror jag knappast att ni kommer behöva absorbenter.. backdrop - fet jävla tygbit som sitter bakom scen!!

mixerbord - kör på ngt enkelt.. yamaha 02r funkar galant och kostar inte multum beggat. plus total recall då! 🙂

fast de gamla modellerna har väl inte fler än 10-12 preampar!? så det suger lite..

ska ni ha fett live bord så är det ju yamaha dm2000 som gäller.. asphätt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

i taket tror jag knappast att ni kommer behöva absorbenter.. backdrop - fet jävla tygbit som sitter bakom scen!!

mixerbord - kör på ngt enkelt.. yamaha 02r funkar galant och kostar inte multum beggat. plus total recall då! 🙂

fast de gamla modellerna har väl inte fler än 10-12 preampar!? så det suger lite..

ska ni ha fett live bord så är det ju yamaha dm2000 som gäller.. asphätt!!!

Ah, då vet jag vad backdrop är. Ska kika på dm2000-bordet och se vad mina kollegor tycker. Tack för dina svar 🙁

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

i taket tror jag knappast att ni kommer behöva absorbenter.. backdrop - fet jävla tygbit som sitter bakom scen!!

mixerbord - kör på ngt enkelt.. yamaha 02r funkar galant och kostar inte multum beggat. plus total recall då! 🙂

fast de gamla modellerna har väl inte fler än 10-12 preampar!? så det suger lite..

ska ni ha fett live bord så är det ju yamaha dm2000 som gäller.. asphätt!!!

Ah, då vet jag vad backdrop är. Ska kika på dm2000-bordet och se vad mina kollegor tycker. Tack för dina svar 🙁

MVH

Anders

långa bollar på bengt!

dm-borden är dyra.. men har ör mig att ngn säljer ett sånt här på forumet. kanske analogfreak!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga en firma som levererar ljud och ljusutrustning i proffesionella sammanhang och har utrustning i den storleken ni funderar på att köpa. = De använder själv sådan utrustning och vet vad de pratar om.

DM2000...Jättebra bord men inte för livebruk, då är Yamaha LS9 32 ch eller M7CL bättre. Dock så låter LS9an lite sämre enligt mig, men det kommer ingen tänka på i en aula.

Soundcrafts VI4 skulle kanske också kunna vara ett bord för er. Det är väldigt analogt för att vara ett digitalbord.

Gällande akustiken. Se till att akustikern vet vad ni har för önskemål om hur lokalen ska låta. Dvs. om den ska funka till klassisk musik elelr rockmusik. Reverb går alltid att lägga på men är omöjligt att få bort.

Vill du dock ha mer svar utöver vad en firma skulle säga så rekomenderar jag www.ljudoljus.net

Mina fem öre.

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

i taket tror jag knappast att ni kommer behöva absorbenter.. backdrop - fet jävla tygbit som sitter bakom scen!!

mixerbord - kör på ngt enkelt.. yamaha 02r funkar galant och kostar inte multum beggat. plus total recall då! 🙂

fast de gamla modellerna har väl inte fler än 10-12 preampar!? så det suger lite..

ska ni ha fett live bord så är det ju yamaha dm2000 som gäller.. asphätt!!!

Ah, då vet jag vad backdrop är. Ska kika på dm2000-bordet och se vad mina kollegor tycker. Tack för dina svar 🙁

MVH

Anders

långa bollar på bengt!

dm-borden är dyra.. men har ör mig att ngn säljer ett sånt här på forumet. kanske analogfreak!?

Ja, beg. får vi inte köpa till jobbet då, men jag vet inte vad vi har för budget så det är helt klart att kolla upp ändå. Det andra bordet du rekommenderade, finns det med 32 pre-amps?, för det är nämnligen ett stort krav på bordet för att kanalerna skall räcka till våra konserter.

Ingen som har någon tanke kring placeringen av linearray hägtalarna. Blir det verkligen bättre att bara sätta en rad i mitten istället för två på sidorna?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga en firma som levererar ljud och ljusutrustning i proffesionella sammanhang och har utrustning i den storleken ni funderar på att köpa. = De använder själv sådan utrustning och vet vad de pratar om.

DM2000...Jättebra bord men inte för livebruk, då är Yamaha LS9 32 ch eller M7CL bättre. Dock så låter LS9an lite sämre enligt mig, men det kommer ingen tänka på i en aula.

Soundcrafts VI4 skulle kanske också kunna vara ett bord för er. Det är väldigt analogt för att vara ett digitalbord.

Vill du dock ha mer svar utöver vad en firma skulel säga så rekomenderar jag www.ljudoljus.net

Mina fem öre.

/Filip

Ah, det tackar man för. Ska kika på de borden också. Härligt nu när det börjar komma in lite alternativ 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga en firma som levererar ljud och ljusutrustning i proffesionella sammanhang och har utrustning i den storleken ni funderar på att köpa. = De använder själv sådan utrustning och vet vad de pratar om.

DM2000...Jättebra bord men inte för livebruk, då är Yamaha LS9 32 ch eller M7CL bättre. Dock så låter LS9an lite sämre enligt mig, men det kommer ingen tänka på i en aula.

Soundcrafts VI4 skulle kanske också kunna vara ett bord för er. Det är väldigt analogt för att vara ett digitalbord.

Vill du dock ha mer svar utöver vad en firma skulel säga så rekomenderar jag www.ljudoljus.net

Mina fem öre.

/Filip

Ah, det tackar man för. Ska kika på de borden också. Härligt nu när det börjar komma in lite alternativ 🙂

MVH

Anders

Gällande placeringen av högtalarna så skulle jag gå konventionellt. Vem vet, någon dag kanske ni har någon stor/halvstor akt där och teknikern ratar ert PA för att det bara är i mono. ER tekniker har dock rätt i en sak, det är få i publiken som hör stereobilden så det är bäst att mixa i mono.

Hur lång är lokalen och är det någon balkong? En väsentlig fråga om det verkligen behövs ett Line-Array...

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga en firma som levererar ljud och ljusutrustning i proffesionella sammanhang och har utrustning i den storleken ni funderar på att köpa. = De använder själv sådan utrustning och vet vad de pratar om.

DM2000...Jättebra bord men inte för livebruk, då är Yamaha LS9 32 ch eller M7CL bättre. Dock så låter LS9an lite sämre enligt mig, men det kommer ingen tänka på i en aula.

Soundcrafts VI4 skulle kanske också kunna vara ett bord för er. Det är väldigt analogt för att vara ett digitalbord.

Vill du dock ha mer svar utöver vad en firma skulel säga så rekomenderar jag www.ljudoljus.net

Mina fem öre.

/Filip

Ah, det tackar man för. Ska kika på de borden också. Härligt nu när det börjar komma in lite alternativ 🙂

MVH

Anders

Gällande placeringen av högtalarna så skulle jag gå konventionellt. Vem vet, någon dag kanske ni har någon stor/halvstor akt där och teknikern ratar ert PA för att det bara är i mono. ER tekniker har dock rätt i en sak, det är få i publiken som hör stereobilden så det är bäst att mixa i mono.

Hur lång är lokalen och är det någon balkong? En väsentlig fråga om det verkligen behövs ett Line-Array...

Nej det är ingen balkong. Längden har jag inte måtten på nu, men det kan jag självklart kolla upp. Ljudteknikern är inte vår tekniker, utan det är vi eller eleverna som sköter ljudet sedan. Denna tekniker är bara en livetekniker som vi har kallat in för att ge oss tips och råd.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Men om du skulle höfta. Hur lång är lokalen?, är den över 30 m typ?

Från höftet kanske jag skulle tippa på kanske 50m, plus att det är lutande stolar hela vägen ner. men det är bara en vild gissning nu då som sagt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.

Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också.

När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.

Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också.

När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken.

//Anders

Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem.

Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit.

Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ?

Link to comment
Dela på andra sajter

aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.

Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också.

När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken.

//Anders

Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem.

Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit.

Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ?

hm...bra tankar du kommer med. En annan jobbar ju bara i studiomiljö och har därför dålig koll på liveljud. Att få en brusnivå som iaf ligger på okej och behaglig nivå är ju självklart viktigt. Är det bättre att i så fall ta ett helt analogt bord kanske? Monitorsystemet är planerat att det skall byggas in monitorer i scenen längst fram för dansare, sångare, talare osv. Där bak för musikerna så har vi vanliga monitorer som vi använder nu från Laney.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där med bruset i digitala bord tror jag inte riktigt på.

Kollar man t.ex. på Midas H4000 så har den ett brus på -129dBu vid 60 dB Gain och LS9:an har ett brus på -128 vi max gain...

Men men petitesser som inte hör hit. Kepp the tråd going the right way säger jag till mig själv:)

Men gällande mixerbord. Då tycker jag verkligen att du ska kolla upp VI4. Mer användarvänligt och snabbjobbat bord får man leta efter. Nu har jag bara kört på storebrorsan VI6, men det är ju samma interface bara färre kanaler i VI4. Piskar Yamahas interface på stjärten. + det faktum att man inte behöver köpa en dyr analogmulti.

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.

Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också.

När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken.

//Anders

Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem.

Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit.

Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ?

hm...bra tankar du kommer med. En annan jobbar ju bara i studiomiljö och har därför dålig koll på liveljud. Att få en brusnivå som iaf ligger på okej och behaglig nivå är ju självklart viktigt. Är det bättre att i så fall ta ett helt analogt bord kanske? Monitorsystemet är planerat att det skall byggas in monitorer i scenen längst fram för dansare, sångare, talare osv. Där bak för musikerna så har vi vanliga monitorer som vi använder nu från Laney.

//Anders

Ja precis. Ja jag gör så mycket jag kan av allt 🙂 hehe.

Ett monitor system som jag kan rekomendera är Bose. Dera pa:n som är formade som rör är aldeles utmärkta som monitor för främst sång och andra på scenen. De sprider 180 grader och spelar svagare ju närmare du kommer, så de grymt svårt att få de att runda. Pga utav allt detta så hör alla allt på scenen, musikerna kanske behöver komplitera med wedgar. Trummisen mår bra av en som spelar på med skönt tryck. Sen så är ju just monitor en evig plåga, då musiker alltid vill ha mer och teknikern kan inte ge hur mycket som helst...

Analog mixer, ja, de beror lite på vem som kommer va tekniker, har ni fast tekniker så fråga vad han trivs bäst med, ska ni ha massa shower med fasta nummer så är digitalt underbart, osv osv. svårt att välja. musik stil på det som kommer spelas kan absolut spela roll, är det fint akustiskt så är nog analogt att föredra då det är skönt med varma pre-amps osv. medas ett fullt rock/pop band som spelar på fullt ställ. så kanske inte det spelar lika stor roll.

Håll tråden uppdaterad så man får höra vad ni gör med aulan, föresten vart ligger den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där med bruset i digitala bord tror jag inte riktigt på.

Kollar man t.ex. på Midas H4000 så har den ett brus på -129dBu vid 60 dB Gain och LS9:an har ett brus på -128 vi max gain...

Men men petitesser som inte hör hit. Kepp the tråd going the right way säger jag till mig själv:)

Men gällande mixerbord. Då tycker jag verkligen att du ska kolla upp VI4. Mer användarvänligt och snabbjobbat bord får man leta efter. Nu har jag bara kört på storebrorsan VI6, men det är ju samma interface bara färre kanaler i VI4. Piskar Yamahas interface på stjärten. + det faktum att man inte behöver köpa en dyr analogmulti.

/Filip

Vad heter bordet mer än v14 eller v16, blev lite lustiga träffar om man sökte det på google 🙂 Skitbra att ni kommer med era tankar och idéer, precis vad jag ville ha för att få så många alternativ som möjligt att kolla upp.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixern heter "Viktor Ivar Fyra"

Klicka Här så kommer du rätt

Ah, man tackar. VI6 såg mest intressant ut då den hade 32 ingångar.

//Anders

Haha nejnej. VI6 har 64 ingångar och VI4 har 48.är dubbla lager för ingångsmodulerna men mastersektionen är typ fast. Man kan välja vad man vill se på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixern heter "Viktor Ivar Fyra"

Klicka Här så kommer du rätt

Ah, man tackar. VI6 såg mest intressant ut då den hade 32 ingångar.

//Anders

Haha nejnej. VI6 har 64 ingångar och VI4 har 48.är dubbla lager för ingångsmodulerna men mastersektionen är typ fast. Man kan välja vad man vill se på den.

Läste jag så fel 🙂, Men det var väll bara 24 pre-amps på VI4 va? Kanske bättre jag förklarar så, att vi behöver 32 kanaler med pre-amps på varje. Ursäkta om jag verkar lite borta idag, har feber och är yr samtidigt som jag läser och skriver 🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.

Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också.

När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken.

//Anders

Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem.

Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit.

Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ?

hm...bra tankar du kommer med. En annan jobbar ju bara i studiomiljö och har därför dålig koll på liveljud. Att få en brusnivå som iaf ligger på okej och behaglig nivå är ju självklart viktigt. Är det bättre att i så fall ta ett helt analogt bord kanske? Monitorsystemet är planerat att det skall byggas in monitorer i scenen längst fram för dansare, sångare, talare osv. Där bak för musikerna så har vi vanliga monitorer som vi använder nu från Laney.

//Anders

Ja precis. Ja jag gör så mycket jag kan av allt 🙂 hehe.

Ett monitor system som jag kan rekomendera är Bose. Dera pa:n som är formade som rör är aldeles utmärkta som monitor för främst sång och andra på scenen. De sprider 180 grader och spelar svagare ju närmare du kommer, så de grymt svårt att få de att runda. Pga utav allt detta så hör alla allt på scenen, musikerna kanske behöver komplitera med wedgar. Trummisen mår bra av en som spelar på med skönt tryck. Sen så är ju just monitor en evig plåga, då musiker alltid vill ha mer och teknikern kan inte ge hur mycket som helst...

...

Går man runt emd någon sensor på sig så att den känner av hur långt ifrån man är eller?

Och vill man verkligen ha ett monitorsystem som spriver 180 grader. ska man ställa de där "monitrerna" framför artisterna för att undvika att monitorljudet går ut i publiken?

Gällande VI4 så har den 48 preamps i ett rack som man ställer på scenen och drar en nätverkskabel mellan scen och mixer. VI6 har 64 preamps på scen.

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.

Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också.

När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken.

//Anders

Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem.

Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit.

Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ?

hm...bra tankar du kommer med. En annan jobbar ju bara i studiomiljö och har därför dålig koll på liveljud. Att få en brusnivå som iaf ligger på okej och behaglig nivå är ju självklart viktigt. Är det bättre att i så fall ta ett helt analogt bord kanske? Monitorsystemet är planerat att det skall byggas in monitorer i scenen längst fram för dansare, sångare, talare osv. Där bak för musikerna så har vi vanliga monitorer som vi använder nu från Laney.

//Anders

Ja precis. Ja jag gör så mycket jag kan av allt 😛 hehe.

Ett monitor system som jag kan rekomendera är Bose. Dera pa:n som är formade som rör är aldeles utmärkta som monitor för främst sång och andra på scenen. De sprider 180 grader och spelar svagare ju närmare du kommer, så de grymt svårt att få de att runda. Pga utav allt detta så hör alla allt på scenen, musikerna kanske behöver komplitera med wedgar. Trummisen mår bra av en som spelar på med skönt tryck. Sen så är ju just monitor en evig plåga, då musiker alltid vill ha mer och teknikern kan inte ge hur mycket som helst...

...

Går man runt emd någon sensor på sig så att den känner av hur långt ifrån man är eller?

Och vill man verkligen ha ett monitorsystem som spriver 180 grader. ska man ställa de där "monitrerna" framför artisterna för att undvika att monitorljudet går ut i publiken?

Gällande VI4 så har den 48 preamps i ett rack som man ställer på scenen och drar en nätverkskabel mellan scen och mixer. VI6 har 64 preamps på scen.

Ah, ja du skulle ju en VI4 räcka åt oss.

När det gäller monitorsystemet så är det inga sensorer inblandade, utan förslaget som las upp var att det skulle byggas in tre monitorer i scenen längst fram, och där bak skulle vi köra med den klassiska varianten att man placerar ut monitorerna, men det skulle bli problem med det systemet då? Tänk på att jag personligen aldrig sysslar med liveljud.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag bara säga hur jag skulle göra.

Men jag skulle gå på konventionella system direkt, blir mer flexibelt och de tål att hällas öl elelr annan vätska i. Se till att lägga pengar på bra lådor och framför allt bra steg med tillräckligt med headroom. Får man pengar över kan man ju alltid fundera över att kanske köpa in ett eller två in-earsystem.

Gällande antalet system: 6 system klarar man 90 % av alla akter med. Behövs fler system så hyr man in. Och då är det smart att ha samma högtalare och kanske även steg som en PA-firma har så man lätt kan hyra in bara 4 lådor och ett steg till och allt låter likadant.

Men har man sex system så är det bra att ha 12 lådor, minst tio dock. En del trummisar gillar att ha mycket kagge så då kan en extra sub, som givetvis är anpassad att ha som sub til monitorlådorna man använder.

Försök tänka flexibelt. För det brukar vara väldigt varierande på hur showerna ser ut i en skolaula.

Gällande Line array och placering; Om lokalen är över 25 m så kan Linearray vara en idé. Tänk dock på att längden på arrayet är avgörande för hur pass linjestrålande arrayet är. Ett array på 3 m slutar vara en linjekälla vid 13 m vid 1kHz t.ex.

Kanske kan vanliga point source-lådor vara något. och sen ha delayade högtalare i mitten av salongen och ett par delayade högtalare närmare bakkant.

jag tänker på att du inte brukar jobba med liveljud. det är därför jag försöker att hjälpa dig att inte ngöra de vanligaste misstagen.😛

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag bara säga hur jag skulle göra.

Men jag skulle gå på konventionella system direkt, blir mer flexibelt och de tål att hällas öl elelr annan vätska i. Se till att lägga pengar på bra lådor och framför allt bra steg med tillräckligt med headroom. Får man pengar över kan man ju alltid fundera över att kanske köpa in ett eller två in-earsystem.

Gällande antalet system: 6 system klarar man 90 % av alla akter med. Behövs fler system så hyr man in. Och då är det smart att ha samma högtalare och kanske även steg som en PA-firma har så man lätt kan hyra in bara 4 lådor och ett steg till och allt låter likadant.

Men har man sex system så är det bra att ha 12 lådor, minst tio dock. En del trummisar gillar att ha mycket kagge så då kan en extra sub, som givetvis är anpassad att ha som sub til monitorlådorna man använder.

Försök tänka flexibelt. För det brukar vara väldigt varierande på hur showerna ser ut i en skolaula.

Gällande Line array och placering; Om lokalen är över 25 m så kan Linearray vara en idé. Tänk dock på att längden på arrayet är avgörande för hur pass linjestrålande arrayet är. Ett array på 3 m slutar vara en linjekälla vid 13 m vid 1kHz t.ex.

Kanske kan vanliga point source-lådor vara något. och sen ha delayade högtalare i mitten av salongen och ett par delayade högtalare närmare bakkant.

jag tänker på att du inte brukar jobba med liveljud. det är därför jag försöker att hjälpa dig att inte ngöra de vanligaste misstagen.😛

Du har helt rätt i att det ska vara flexibelt, och jag tar med mig allt som kommer fram i den här tråden för att sedan diskutera vid vårt nästa möte. Tack för all hjälp hittills allihopa 🙂

Ska även ta upp ditt förslag om piont source lådor istället för linearray och se vart vi hamnar där.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill bara flika in det där om stereodjup i livesammanhang. Att ha ett system som är i mono är enligt min erfarenhet ett långt skott ner i ljudupplevelsen. Det är som med studioinspelningar, om man slår på en inspelning i mono förlorarna den massa djup och min erfarenhet säger att det är likadant live. Även om man inte panorerar en jättemassa så kan man enkelt separera ljudet på ett snyggt sätt.

Sen en annan sak som är vanlig i teatersammanhang är en mono högtalare i mitten och genom att sända ut endast t.ex. sång där så får man en fantastisk klarhet utan att kräma på speciellt mycket.

Ang. mixerbord. Lägg pengarna på bra högtalare och steg. Ni kan alltid hyra in nån digitalmixer ifall ni får svåra arrangemang. Däremot är det jobbigare att flyga upp nya högtalare ifall era inte håller måttet. Sen ang. akustiken så är det samma grundregler som i vilket mixrum som helst. 70 % diffusorer 30% absorbenter, inga parallela ytor.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill bara flika in det där om stereodjup i livesammanhang. Att ha ett system som är i mono är enligt min erfarenhet ett långt skott ner i ljudupplevelsen. Det är som med studioinspelningar, om man slår på en inspelning i mono förlorarna den massa djup och min erfarenhet säger att det är likadant live. Även om man inte panorerar en jättemassa så kan man enkelt separera ljudet på ett snyggt sätt.

Sen en annan sak som är vanlig i teatersammanhang är en mono högtalare i mitten och genom att sända ut endast t.ex. sång där så får man en fantastisk klarhet utan att kräma på speciellt mycket.

Ang. mixerbord. Lägg pengarna på bra högtalare och steg. Ni kan alltid hyra in nån digitalmixer ifall ni får svåra arrangemang. Däremot är det jobbigare att flyga upp nya högtalare ifall era inte håller måttet. Sen ang. akustiken så är det samma grundregler som i vilket mixrum som helst. 70 % diffusorer 30% absorbenter, inga parallela ytor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...