anarkisten1 (oregistrerad) Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 Jag har ju letat som säkert många andra efter ett PCI till Firewire kort med "rätt" chipset och jag har haft problem att hitta ett inom Sverige men om ni Googlar på Mediacenter så har dom ett för runt 225 spänn + frakt. Jag har beställt ett och får det på Fredag, finns det intresse så kan jag återkomma med rapport om hur det funkar. A1
Implasticyde Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 Skulle du anarkisten1 vilja vara snäll och bifoga länk till kortet du beställt? 😛
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 http://www.mediacenter.se/ Internetföretaget ägs av Mediacenter tydligen Mjölbys lokala och förmodligen största mediabutik. Dom ligger ju ungefär i mitten av prisjämförelselistan men det är ju trots allt en fysisk butik av kött och blod bakom det hela. Dessvärre så kommer tydligen inte länkinfot med till själva kortet med det är ju bara att leta under Komponenter/controller/Fw första kortet i listan kostar 226 spänn. Två in/ut + en intern på kortet. Jag får det imorgon kan förmodligen testa det i helgen. Lustigt föresten, jag sitter just nu och testar mitt andra PCI Fw kort (ett sandberg från PC city) och det funkar så vitt jag kan förstå felfritt i min PC men inte i macen? Vad lustigt, har inte testat det i PCn förut så jag tog för givet att det skulle bråka i den också. I och för sig så har jag bara spelat upp projekt men det räckte för att det skulle strula i macen. Återkommer så fort det går A1
Implasticyde Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 http://www.mediacenter.se/Internetföretaget ägs av Mediacenter tydligen Mjölbys lokala och förmodligen största mediabutik. Dom ligger ju ungefär i mitten av prisjämförelselistan men det är ju trots allt en fysisk butik av kött och blod bakom det hela. Dessvärre så kommer tydligen inte länkinfot med till själva kortet med det är ju bara att leta under Komponenter/controller/Fw första kortet i listan kostar 226 spänn. Två in/ut + en intern på kortet. Jag får det imorgon kan förmodligen testa det i helgen. Lustigt föresten, jag sitter just nu och testar mitt andra PCI Fw kort (ett sandberg från PC city) och det funkar så vitt jag kan förstå felfritt i min PC men inte i macen? Vad lustigt, har inte testat det i PCn förut så jag tog för givet att det skulle bråka i den också. I och för sig så har jag bara spelat upp projekt men det räckte för att det skulle strula i macen. Återkommer så fort det går A1 Tackar för länken 🥰 Behöver inte alls vara lustigt att PCI-kortet inte fungerar om det inte är kompatiblet med Mac. Det är skillnad på PC-PCI och Mac-PCI, ungefär som att jämföra reservdelar till en bil. Det är inte alltid en bensinpump från SAAB passar i en Toyota osv. Råder dig att vara noga med att kontrollera så att den hårdvara du köper är kompatibel med vad du avser använda den för! 🤪
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 Jo så är det nog. Jag är lite besviken skulle fått mejl idag om att det kommer, hoppas att det dyker upp under dagen eller att kortet och minnen (bra pris också 2*2 gig ddr2 6800 lite över 800 spänn) bara anländer som avtalat och förväntat. Återkommer med hur och om det fungerar. A1
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 Hmm fan det verkar inte komma före Måndag ringde just, men ok det betyder ju 2 - 4 dagars leverans under en normal arbetsvecka så det är väl godkänt. Men fan så surt jag ville ju testa. Grejorna går visst via Norge på nåt sätt. A1
guranisten Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 Kan informera att en utav säljarna i den butiken håller på mycket med musik och musikproduktion vid sidan av. Så han borde veta vad han pratar om om nån skulle behöva kontakta butiken.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 Jo så är det, en jäkel på orgel vi borde ha honom här som medlem. A1
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Fick Pci FW kortet idag och även minnesmodulerna. Det var ett jäkla bra pris på minnena tycker jag lite över 800 kr för 2*2 gig. Pci FW kortet verkar funka ok, har spelat ett tag nu och testade det även för skoj skull i min PC i Mac läget och även där så fungerade det 100%. Jag har bara hunnit testa att spela upp men när det funkar felfritt på playback även när jag surfar och gör lite annat smått och gott med datorn samtidigt så skulle jag bli förvånad om det skulle krångla vid inspelning. Ska testa lite inspelning framåt kvällen och hör ni inget mer så fungerade det bra. Ha det bra Aettan
Emil Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Fick Pci FW kortet idag och även minnesmodulerna. Det var ett jäkla bra pris på minnena tycker jag lite över 800 kr för 2*2 gig. Pci FW kortet verkar funka ok, har spelat ett tag nu och testade det även för skoj skull i min PC i Mac läget och även där så fungerade det 100%. Jag har bara hunnit testa att spela upp men när det funkar felfritt på playback även när jag surfar och gör lite annat smått och gott med datorn samtidigt så skulle jag bli förvånad om det skulle krångla vid inspelning. Ska testa lite inspelning framåt kvällen och hör ni inget mer så fungerade det bra. Ha det braAettan Hade du inte redan firewire i din Mac? Eller ska du koppla in väldigt många grejer?
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 (redigerat) Jo jag har tre kort nu varav två inte funkar 100% till musik eller det gör dom i PCn men inte i macen. Testade ett billigt från Jula och sen ett från PC city men sen läste jag om det här med chipset från Texas Instrument och i och med att FW kort inte alltid behöver kosta skjortan så beslöt jag mig för att chansa en gång till. FW kortet från Jula kan jag nog nästan ge bort till nån men det bör ju vara en PC användare då. Kommer inte att chansa när det gäller min nya dator (PC) som jag bygger så smått i takt med att jag får råd utan det blir ett till sådant här FW kort till så man är på den säkra sidan. Jag tycker det är skoj att mecka och bygga lite datorer jag är inte så bra på det men det behöver man ju inte vara när det gäller hobbyverksamhet. Men det är förbaskat synd att det inte är lagligt att leka med OSX på PC det skulle vara drömmen men man får bita ihop helt enkelt. Men fan det skulle vara så jäkla skoj att få testa min nya dator på gång på "riktigt" som Mac. Det blir en q6600 processor i den (så den blir det fart i) och Samplitude. Jag håller på och leker lite med det som följde med i Studio för ett tag sedan och det är ganska OK faktiskt så det är nog inte otroligt att det blir en uppgradering så småningom. Fan va pengar man lägger ut på det här det är inte klokt om man tänker efter men skoj 😄 . Ha det bra Aettan Edit Glömde ju att säga att det här kortet marknadsför dom som både för PC och Mac Redigerat 3 mars 2008 av anarkisten1
Linus Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Mitt FW-kort till PC:n brändes i julas så jag har funderat på att skaffa ett nytt. Det lutar åt ett LyCOM FW-101TI för 172 spänn plus frakt. http://www.lycom.com.tw/FT101TI.htm
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Ja det ser bra ut Vista ready och allt klart för framtiden. Fasen jag tyckte jag letade så in i norden främst inom Sverige då förståss utan att hitta något vettigt och så droppar det in tips när det hela är klart 😛. Nåja mitt fungerar också så det är lugnt och Vista vet i sjutton om jag ger mig på, det blir nog en Mac pro istället nån gång i framtiden när man får råd.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Ja det ser bra ut Vista ready och allt klart för framtiden. Fasen jag tyckte jag letade så in i norden främst inom Sverige då förståss utan att hitta något vettigt och så droppar det in tips när det hela är klart 😛. Nåja mitt fungerar också så det är lugnt och Vista vet i sjutton om jag ger mig på, det blir nog en Mac pro istället nån gång i framtiden när man får råd.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.