Jump to content
Annons

Ojämn fördelning i stereobilden

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag är en rätt ny mixare. Jag satt och fipplade lite med en låt igår och sedan när jag exporterat låten märker jag att nivåerna på left och right inte överensstämmer helt och hållet. Ljudbilden är en aning förskjuten till den högra kanalen i stereobilden. Jag har dubbat gitarrer och panorerat dem 100% left - 100 % right, så jag förstår ju att dessa tagningar kan vara av lite olika nivå. Frågan jag har är: hur gör man för att left och right nivåerna ska ligga typ exakt lika när båda gitarrerna spelar vill säga? Jag menar finns det något enklare sätt än att gå igenom hela låten noggrant och sitta och justera varje enskild regel tills man tycker det verkar ok? Jag ser att på många professionella inspelningar verkar left och right kanalerna ligga hyfsat synkade hela tiden.

Tack!

Mvh

F r e j

Annons
Postat

Sola gitarrtagningarna och justera volymen tills det är jämvikt. Proffs är proffs för att de är duktiga och nogranna, inte för att de använder bra grejer.

musik (oregistrerad)
Postat

I mina masters är det alltid en dragning av tyngden i materialet till vänster, men det beror på lödningarna i kablarna som verkar lite olika.

Men här jobbar du i intern miljö vad det verkar, så det hjälper dig föga.

Postat

Noggrannhet, som Emil skrev. Undvik att panna basiga ljud långt ut i ljudbilden. Låga frekvenser innebär mer engergi, och jobbar gitarrerna bara lite olika kommer du få olika nivåer på vänster/höger. Så basskär de mest utpanorerade instrumenten.

Postat

Har du balanserat högtalarna? Dvs kollat att V /H visar/är exakt detsamma?

musik (oregistrerad)
Postat
  chrisB sa:
Har du balanserat högtalarna? Dvs kollat att V /H visar/är exakt detsamma?

Antar att du inte menar flytta högtalarna till exakt samma avstånd, så hur sker en sådan balansering rent praktiskt??

Postat

Vittsen med att dubba och panorera antar jag är att det inte ska vara exakt samma innehåll på båda sidorna. Så att titta på nivåer med analysatorer är nog inte hela sanningen man måste nog trots allt lyssna och balansera kanalerna därefter.

Elof (oregistrerad)
Postat
  musik sa:
I mina masters är det alltid en dragning av tyngden i materialet till vänster, men det beror på lödningarna i kablarna som verkar lite olika.

Men här jobbar du i intern miljö vad det verkar, så det hjälper dig föga.

Menar du att det lutar åt vänster när du lyssnar i högtalare, eller när du tittar på masterregeln?

Postat (redigerat)

Att balansera högtalare V H är att kolla att de distribuerar samma engergimängd.

Enklast är att skicka vitt brus ut från ens dator/bandspelare, se till att ens master regel visar på samma dB på V som H, sedan sätta sig i spetsen på liksidig triangel, och lyssna. är det lika?

en anekdot: en höst så började mina mixar att låta lite "snea", jag började kompensera genom att dra upp V sida. Men då började andra att klaga att det vägde över åt V. Det visade sig att jag hade en enorm hård vaxpropp i V-öra. När jag tog bort den så tog det 2 dagar innan mina öron hade då balanserat sig tillbaks till det normala (dvs hjärnan).

Redigerat av chrisB
frejan (oregistrerad)
Postat

Cool! Grymma svar. Ska fippla lite nu =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.