Jump to content
Annons

Hur fixar jag ljudet? (It's My Life)


Liselotten

Recommended Posts

Tja.

Alla har vi väl hört Bon Jovi's "It's My Life", det som fick mig att fastna mest för den låten var pianoljudet i början, som låter så härligt kraspigt och ja, det är svårt att beskriva känslan av det ljudet 😏

Det stör mig som satan, har försökt med att fixa det där ljudet i 5-6 timmar nu. 😏

Någon vänlig själ där ute som vet hur jag rattar ihop det där ljudet? Det räcker med bara några riktlinjer ☺️

Tack på förhand 😎

(om du mot all förmodan inte hört låten, eller bara vill ha en påminnelse: http://www.youtube.com/watch?v=g50vzZzAja0)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pianot låter väldigt skuret med en eq. Så testa skära bort allt under 120-200hz. Sen låter det väldigt komprimerat också. Så testa lägg en kompressor med en snabb attack (typ 10-15ms), En ratio på 3:1 och låt kompressorn ta ca 5-10db. Sen handlar det också om att hitta rätt piano ljud.

Lycka till...

Mvh

Fredrik Sonefors

Edit: Sen är ljudet väldigt beroende av sin omgivning också (dom övriga instrumenten). Det är ju en ganska gammal produktion av max martin, så pianot har säkert lite exciter också 😏

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

nja...tror inte det är excitat...inget som max brukar syssla med.

du borde kunna få till pianoljudet så här:

1. tag en pianosampling och lägg in i en mjukvarusampler (helst så distinkt ljud som möjligt, bör ej vara multisamplat, kör en enda sampling som du sprider ut över oktaverna...brukar låta "sämre på rätt sätt".) Kan ju oxå prova att samtidigt trigga en brussampling/vinylknastersampling samtidigt som pianot spelas...

2. Sätt ett högpassfilter mellan 200-400 beroende på pianoljudet. Ev lite lyft runt 1000-3000 Hz och kanske ett lågpassfilter oxå som tar bort lite briljans...

3. Distorsionsplugg alternativt en bitreduceringsplugg.

4. Kompression. Gärna en plugg som liknar 1176:a i allbuttonsin-läget.

5. Delay som sätts på 1/4:delarna...gärna bandeko-liknande där man skurit bort rätt mkt bas och diskant.

6. Ett lämpligt reverb

7. Ev. en limitern som trycker till lite extra...

Så....du borde kunna komma i närheten nu. :rolleyes:

Jag kan säkert maila dig en pianosampling om du behöver...

/J

Redigerat av fineline
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att du jobbar professionellt med musikproduktion Fineline, alt känner du någon som gör det 🙂 Du googlade på ditt eller din väns namn och vips så var du här? 🙂

Vore roligt om proffsen kunde hänga här lite mer. Som på gearslutz 🙂

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...