Jump to content
Annons

Hjälp med grunderna i logic!


Matz

Recommended Posts

Tänkte prova mitt logic lite innan jag handlar allt dyrt. Så som externa högtalare ljudkort m.m..

Sitter med den inbyggda högtalaren i min Mac G5. Tänkte höra om det överhuvudtaget går att spela genom den, testa om programmet funkar alltså, inget avancerat, bara prova programmet lite. Går det?

Lägger jag in en massa toner nu i exempelvis piano kanalen så är det knäpptyst. Låter inget.

Säkert någon inställning, men jag hittar inget,. Klickljudet hörs klart och tydligt. I garageband var det en högtalar symbol som man klicka på så hördes ljudet i den lilla inbyggda högtalaren. Finns någon liknande inställning i logic??In

Alltså, har logic express 7, inget externt ljudkort eller högtalare än.. Ska inhandlas så fort som möjligt så klart. Men frågan är alltså om det går att prova programmet ändå??! Kan ju vara roligt att prova lite innan man hunnit köpt allt man vill ha 🙂

Hoppas någon kan hjälpa mig här, vore snällt.

Tacksam för svar

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Det ska nog gå ganska bra att få en uppfattning om vad du gett dig in på 😏 . Med ett par vettiga hörlurar så kan du vänta med monitorer ett tag. Känner inte till G5an så bra för jag är ganska ny på mac själv men nog måste det väl finnas nån form av inbyggt ljudkort med hörlursutgång om det finns högtalare. Det handlar nog bara om att tala om för Logic vilket ljudkort som ska användas och i ditt fall så blir det ju då det inbyggda ljudkortet. Kolla i manualen hur du väljer ljudkort i Express, dessvärre så har jag Pro 8 som jag tror skiljer sig en del från Express 7 när det gäller hur och var i menyerna man hittar dom olika inställningarna. När det är klart så väljer du bara rätt outputs i Environment /mixern förmodligen 1 och 2 om det inte redan är klart där för den kanal som ditt piano ligger på. Ovanför regeln så har du förmodligen även i Epress 7an in och out puts, pan, bus sendar och inserts.

A1

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte igång mina lurar. 🙂 typiskt.

Någon som vet vart inställningarna ligger?

Jag har valt inbuild audio iaf...

så programmet borde köra på det inbyggda ljudkortet.

Tack på förhand!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Klickljudet hörs klart och tydligt.

eftersom du hör klickljudet har du ju rätt inställningar annars hade du inte fått något ljud alls

har du verkligen valt något ljud som du vill spela upp

bara att man skiver in noter gör inte att det kommer ljud...

det behövs ingen inställning för att få igång hörlurar

hörlursutgången bryter de inbyggda högtalarna automatiskt.

fungerar inte hörlurarna i itunes heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i och använd de midispår som ligger i autoloaden från början.

Gör nya spår, och välj de pluggar du vill ha, eller garageband instrument, så kommer det nog funka bättre.

Ok,

Har bara suttit och försökt att få ljud i dom spår som redan legat där. Men då provar jag att göra nya när jag kommer från jobbet. Håller mina tummar att det fungerar bättre.

Tack för svaren!!!!

Finns det många olika ljud att välja på när man öppnar nya spår? eller köper man det till?

Exempelvis trummor, duger det som redan finns i programmet för att prova göra lite inspelningar?

Dryga frågor, jag vet, men är man nybörjare så är man 😛

Hoppas man inte blir riktigt idiot förklarad bara.

Tack för alla svar! hjälper en riktig rookie som mig otroligt mycke!

😆

Mvh/

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det många olika ljud att välja på när man öppnar nya spår? eller köper man det till?

Exempelvis trummor, duger det som redan finns i programmet för att prova göra lite inspelningar?

Det beror lite på vilken musik du vill spela in. Men själv har jag logic express 8 och har hittils användt det till att göra reggae och hip-hop. Jag hade samma tankar som du när jag skulle börja använda programmet, men jag tycker att många instrument låter väldigt snygga. Och det finns en hel del att välja på, ja. Det ända som jag hitills köpt till är ezdrummer pga att jag ville ha ett mer "äkta" mickat trumset för att spela in rock. Annars så duger nog även trummorna i logic till en hel del, iaf att börja med.

Peace out! 🙂

edit: du vart inte quote:ad, fast du ska det...du förstår? hmm... 😄

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...