Jump to content
Annons

Hur panoreras stereospår?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Sitter med ett par låtar på 4-spårs analogporta som jag förde över till laptopens hårddisk nu ikväll. Jag tog spår för spår - kunde väl egentligen ha stoppat alla kanalerna samtidigt direkt in i E-mu16 antar jag, men nu gjorde jag inte så. Valde dessutom mekaniskt "St out" på varje spår på portan och inte "4 track".

"Musiken" låg på spår 3 och 4 och jag förde över den till ett stereospår i Cubase LE. På portan ställde jag panoreringsrattarna på kl 9 (spår 3) och kl 3 (spår 4). Sedan förde jag över spår 1 och spår 2 också (dessa fanns det framförallt sång på).

Så i Cubase LE syns nu:

Audio 1 (Trummor+Synthar) Stereo

Audio 2 (Gitarr) Mono

Audio 3 (Sång) Mono

Det mest positiva var att det inte var några dropouts på krombanden eller ingen som helst överhörning spåren emellan på det smala kassettbandet samt att det inte gav ifrån sig ekon eftersom jag inte spelat/spolat banden på flera år. Det lär ju kunna bli sådana bieffekter har jag läst.

Frågor:

Hur panoreras ljudet i Cubase LE om man väljer "stereo" (den där symbolen med två ringar istället för en alltså)? Är det klockan kl 7 resp kl 5, (alltså maximalt i mekaniska portatermer) eller hur funkar det?

😉

:musik

Annons
Postat (redigerat)

hejsan..

om du spelar in i stereo så är det panorerat precis så som du panorerat det du spelade upp!

om det du spelade in i stereo var mono i uppspelningen så funkar stereo spåret som ett monospår när det kommer till panorering..

jag kanske missuppfattat frågan dock..

😉

edit- ett stereospår i cubase är panorerat som 2 monospår ställda till fullt vänster/höger!

Redigerat av Larsson
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
hejsan..

om du spelar in i stereo så är det panorerat precis så som du panorerat det du spelade upp!

edit- ett stereospår i cubase är panorerat som 2 monospår ställda till fullt vänster/höger!

Så ett stereospår i Cubase (och Cubase LE) är alltså maxat vänster resp höger (det jag kallade "maximalt i mekaniska portatermer, dvs kl 7 resp kl 5). Jag spelade upp som jag skrev, med panoreringsrattarna på kl 9 resp kl 3 - dvs. rakt åt sidorna. Det skulle alltså bli skillnad om jag ställt dem på kl 7 resp kl 5 - även på portan s.a.s.... Får därför göra en ny inspelning med dessa panoreringsinställningar senare idag och jämföra. Slutsats: om jag hade ställt rattarna på portan rakt upp - kl 12, så hade det blivit två IDENTISKA ljudkanaler på stereospåret i Cubase LE, eller annorlunda uttryckt, det hade låtit PRECIS LIKADANT i vänster och i höger högtalare!

😉

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vidare fundering...

Om jag haft flera/många spår på portan som jag körde ut samtidigt till ett enda stereospår på laptopens hdd via ljudkortet, och Cubase LE automatiskt väljer max vänster resp max höger på Stereospåret, så bortfaller ju de panoreringar jag gjort på portans spår.

Exempel: portan

Spår 1 - panorering kl 12

Spår 2 - panorering kl 5

Spår 3 - panorering kl 3

Spår 4 - panorering kl 9

Spår 5 - panorering kl 4

Spår 6 - panorering kl 2

(ja, min porta har 6 spår, varav två de kallar passiva)

Till Stereo Out på portan

Till

Cubase LE

Audio 1 - Stereospår

Detta stereospår maxar vänster resp höger.

Slutsats: Alltså får jag ingen nytta av att ha panorerat på så många olika sätt, spår för spår på portan.

Alltså måste det vara bättre att använda monospår i Cubase (LE), så att det blir 6 spår där och inte ett stereospår.

😉

Redigerat av musik
Postat
hejsan..

Så ett stereospår i Cubase (och Cubase LE) är alltså maxat vänster resp höger (det jag kallade "maximalt i mekaniska portatermer, dvs kl 7 resp kl 5). Jag spelade upp som jag skrev, med panoreringsrattarna på kl 9 resp kl 3 - dvs. rakt åt sidorna. Det skulle alltså bli skillnad om jag ställt dem på kl 7 resp kl 5 - även på portan s.a.s.... Får därför göra en ny inspelning med dessa panoreringsinställningar senare idag och jämföra. Slutsats: om jag hade ställt rattarna på portan rakt upp - kl 12, så hade det blivit två IDENTISKA ljudkanaler på stereospåret i Cubase LE, eller annorlunda uttryckt, det hade låtit PRECIS LIKADANT i vänster och i höger högtalare!

😉

om du spelat in med den panoreringen på portan,så var det väl för att du ville ha det panorerat kl9 respektive kl3

då är det ju inseplat så att de ligger likadant panade på stereo spåret..

spelar du in ett spår i stereo som ligger helt till vänster på portan,så kommer det ligga till vänster i stereo spåret åxo

spelar du in ett vänster ljud i mono får du det rakt i mitten..och får dra det till vänster i cubase själv istället

det finns ingen anledning till att du måste spela in det igen med full L/R på portan,såvida du inte vill kunna bredda

det efterhand..vilket iofs kan vara praktiskt..om det är full stereo så kan du strypa bredden på den i cubase med stereo expander..eller vidga..

spännande iallafall..då kanske det inte dröjer sålänge innan man får ett smakprov!!

/Larsson

😎

Postat (redigerat)

nä..cubase maxxar inte höger vänster..men bredden på ett stereo spår är ju vänster/höger & allt däremellan!

om du spelat in de panoreingar du vill ha i stereospår..så är det ju precis så som du vill ha det..och ingen anledning att spara på nytt

men typ som gitarr & sång i mono kan ju vara bra att ha på enskilda monospår så att du kan behandla dem separat från varandra

Redigerat av Larsson
Postat

Okej, nu kan inte jag Cubase så jag kanske inte borde säga något, men jag tycker det borde gå även i detta DAW. Kan du inte bara splitta spåret så kan du kontrollera varje instrument istället? Välj sedan panorering som du vill. Tänkte på att du hade trummor och synth på samma. dessa kanske du vill arbeta med separat i mixen och inte som stereospår. Eller har jag missat något nu??

//Anders

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
nä..cubase maxxar inte höger vänster..men bredden på ett stereo spår är ju vänster/höger & allt däremellan!

om du spelat in de panoreingar du vill ha i stereospår..så är det ju precis så som du vill ha det..och ingen anledning att spara på nytt

men typ som gitarr & sång i mono kan ju vara bra att ha på enskilda monospår så att du kan behandla dem separat från varandra

Tänkte på det du skrev i första inlägget:

"edit- ett stereospår i cubase är panorerat som 2 monospår ställda till fullt vänster/höger!" Alltså maxade, eller hur?! Var det inte det du menade?

Det är bra längesen jag satt med hela riggen, synthar, trummaskin, 8-spårs-hårdvarusequenser och knippor med sladdar, så det var en flashback att försöka mixa ned till Cubase LE ikväll. DÅ... för flera år sedan hade jag kopplat synthar till hårdvarusequensern och panorerat varje ljud för sig, även varje trumma separat i trummaskinen [annan pc-andra mjukvaror]. Sedan visade det sig (såhär i efterhand, ikväll alltså), att jag hade spelat in dessa instrumentljud fysiskt (synthar o trummaskin) på spår 3 och 4 på analogportan. Grejen är bara att jag inte minns hur jag ville ha panoreringen för spår 3 och 4 på portan, sedan.

Varför jag sitter och bökar med detta nu i februari - trots att bägge låtarna egentligen redan är färdigmastrade för ett bra tag sedan - beror på att jag ska byta ut två köpta ljudeffekter som kräver ideliga tillstånd (en på vardera sången) mot två egeninspelade istället.

😉

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat
Okej, nu kan inte jag Cubase så jag kanske inte borde säga något, men jag tycker det borde gå även i detta DAW. Kan du inte bara splitta spåret så kan du kontrollera varje instrument istället? Välj sedan panorering som du vill. Tänkte på att du hade trummor och synth på samma. dessa kanske du vill arbeta med separat i mixen och inte som stereospår. Eller har jag missat något nu??

//Anders

Då finge jag gå till källmaterialet igen, men ids inte. Detta är 2 av 13 låtar som egentligen redan är färdiga, mastrade och allt. Det är bara dessa två i stort sett som jag ska fixa med lite... Vill äntligen börja spela in nytt material.

😉

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen!

*gäsp*

Letade i gömmorna och hittade mastringsnoteringarna för den första versionen av de två låtarna (de med de köpta ljudeffekterna). Tur jag var noggrann där.

Panoreringarna för spår 3 och 4, var kl 7 resp kl 5 på ena låten och kl 8 resp kl 4 på andra låten.

Då bör jag väl göra om? Det var tydligen så jag ville ha det då, men nu ställde jag ju dem på kl 9 resp kl 3...

😉

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.