Jump to content
Annons

Hur gör jag tunga basgångar?


trancedanne

Recommended Posts

Äh, inget märkvärdigt.

ah då va det som jag tänkte...

jag har själv börjat dubble mer och mer senaste tiden.

känns kanske onödigt för många men resultatet blir ju förbluffande mkt bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag är oerhört nyfiken på hur Nattvaktaren och ni andra får till ett fett basljud på subtractorn så det verkligen motsvarar ditot på ex. Virus C eller NNXT-bassamplingar.

Jag har skruvat hur länge som helst både med 2 och 4 subtractors och jag klarar helt enkelt inte av att få ljudet att låta levande. Det låter digitalt för mig. Jag är övertygad om att det går, bara att jag inte har någon som helst aning om hur man gör. 😠

Kan inte nån visa för mig hur man får till en sån där full-on bas i stil med Alien Project eller 1200 mics med en eller flera subtractors?

Link to comment
Dela på andra sajter

Call on meeeeeeeeeeeeeeee....

http://www.reasonstation.net/songs/songinfo.phtml?song=32836

The purpose of this was to

1) Try sidechain compression

2) Remake this song

3) Remix this song

 

However I didn't get 2 finished or 3 started (my girlfriend is sick of the sound of this tune).

So I'll leave 2 and 3 to the rest of you.. (Moonforce??? 😠

Cheers,

Pete

Link to comment
Dela på andra sajter

Call on meeeeeeeeeeeeeeee....

http://www.reasonstation.net/songs/songinfo.phtml?song=32836

The purpose of this was to

1) Try sidechain compression

2) Remake this song

3) Remix this song

 

However I didn't get 2 finished or 3 started (my girlfriend is sick of the sound of this tune).

So I'll leave 2 and 3 to the rest of you.. (Moonforce??? 😆

Cheers,

Pete

Och så kan det bli rätt osmakligt i fel mängd också?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag är oerhört nyfiken på hur Nattvaktaren och ni andra får till ett fett basljud på subtractorn så det verkligen motsvarar ditot på ex. Virus C eller NNXT-bassamplingar.

Varför skulle Subtractorn låta som en Virus?

Den låter som Subtractorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vectro: sidechaining i all ära, men Call on me-exemplet har långt ifrån det fylliga basljud jag vill uppnå.

Varför blir ljudet så platt och livlöst? Den har ingen dynamik alls (t.o.m interpolerade samplingar i NNXT:n låter mer dynamiska, och ser helt annorlunda ut i spektrografen).

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Vectro: sidechaining i all ära, men Call on me-exemplet har långt ifrån det fylliga basljud jag vill uppnå.

Varför blir ljudet så platt och livlöst? Den har ingen dynamik alls (t.o.m interpolerade samplingar i NNXT:n låter mer dynamiska, och ser helt annorlunda ut i spektrografen).

Sluta gnäll och stick och leecha nåt annat program då...?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Call on meeeeeeeeeeeeeeee....

http://www.reasonstation.net/songs/songinfo.phtml?song=32836

The purpose of this was to

1) Try sidechain compression

2) Remake this song

3) Remix this song

 

However I didn't get 2 finished or 3 started (my girlfriend is sick of the sound of this tune).

So I'll leave 2 and 3 to the rest of you.. (Moonforce??? 😆

Cheers,

Pete

Hur jävla lame får man va?

Göra om en låt, världens simplaste housedänga, som i sin tur är en remake av en låt som är en remake av en låt som är remake av en låt som snott hela ljudbilden + upplägg från ännu en låt, som i sin tur samplar en riktigt trött 80-talsdänga....

Vilken idiot som helst kan väl slänga in en åttiotalsloop i fyra takter och sen trycka till en sidechainad kick ovanpå?

Den som gör det med finess och framförallt gör det först kanske kanske är intressant, resten är ju bara tråkiga.

...hoppas hans flickvän sticker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något i min frågeställning som är för komplicerat att förstå för intelligentian 😆 ? Jag frågar hur man går tillväga med Subtractorn. Jag vet hur man kan göra bra basljud på andra sätt, det är ni som håller på och spela allan.

Jag tror jag vet vad det är för lek ni håller på med: jag har inte postat någonting i det här forumet tidigare så då ska ni köra den där stilen för att ni känner er hotade av mig på nåt sätt. Är det inte så? Va va va? 😛

Kan ni inte visa några exempel istället för att vara otrevliga? Eller är det här forumet där alla "vi-som-aldrig-får-ha-sex-och-därmed-ska-vara-så-dryga-som-det-bara-går" hänger? Va va VA?´ ☺️

För att det ska vara någon givande diskussion så kan vi väl återknyta till ämnet: gör en bra baston i en ljudeditor, kör ut tonen genom en spektrograf och jämför Subtractorns motsvarighet så fattar ni vad jag menar. Varför ser ljudet från Subtractorn plattare ut? Och om man kan ratta till det, hur då? Och varför har Propellerheads gjort på det sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag frågar hur man går tillväga med Subtractorn. Jag vet hur man kan göra bra basljud på andra sätt,

Gör det då?

Varför slita med nåt du inte tycker låter bra, när du har en Virus tillhands som du verkar gilla bättre?

Titta på ljudfiler i "spektrograf" förresten?

Jag brukar köra med öronen när det gäller ljud, funkar bäst för mig.

edit: För övrigt har jag inte fått sex sedan min födelsedag 1993, det är därför jag är så dryg.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken idiot som helst kan väl slänga in en åttiotalsloop i fyra takter och sen trycka till en sidechainad kick ovanpå?

Jag håller med!

Lek-med-loop-pusslet är inte något att hänga i granen, hans Reason-arr var inte någon kreativ process direkt, basljuden var dålig reklam för Subtractorn - men det var inte därför jag postade länken. Den var bara för att visa upp sidechainad kick, på ett annat tillvägagångssätt än det jag beskrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför slita med nåt du inte tycker låter bra, när du har en Virus tillhands som du verkar gilla bättre?

Jag tror inte du hänger här av rent musikintresse... om jag vill hålla på med pajkastningar kan jag göra det på andra ställen där jag får ut mer av det.

Om det finns någon annan som är musikintresserad och förstår mitt problem och har en lösning så får ni gärna hojta till. Det är alltså:

1. reason

2. basljud

3. subtractor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar hur man går tillväga med Subtractorn. Jag vet hur man kan göra bra basljud på andra sätt, det är ni som håller på och spela allan.

----

Kan ni inte visa några exempel istället för att vara otrevliga?

----

gör en bra baston i en ljudeditor, kör ut tonen genom en spektrograf och jämför Subtractorns motsvarighet så fattar ni vad jag menar.

Du vet hur man går tillväga på andra sätt? Hur gör du dina basljud på andra sätt?

Programmerar du själv ljud på din Virus med oscillatorer, LFO:s och envelopes? Stämmer det?

Eftersom du hela tiden refererar till dina audioeditor-bastoner, antar jag nämligen att audioeditor="andra sätt". Jag håller med att presets/patches på din Virus säkert låter fetare än fabriksljuden på en ensam Subtractor. Men som nattvaktaren skrev i början får man dubblera och trixa med kombinationer av flera instanser av syntharna och effekter.

Alien Project eller 1200 mics? Aldrig hört. 😄

Såååå...... Du ville att vi skulle "visa några exempel istället för att vara otrevliga"? Lägg upp en länk till ett bra basljud, så får vi se om vi kan återskapa det med Reason och typ 7-8 Subtractors? Tror att många här gärna antar utmaningen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Varför slita med nåt du inte tycker låter bra, när du har en Virus tillhands som du verkar gilla bättre?

Jag tror inte du hänger här av rent musikintresse... om jag vill hålla på med pajkastningar kan jag göra det på andra ställen där jag får ut mer av det.

Pajkastning? Blir du alltid ledsen när folk svarar utan att skriva *kjam*,

eller är det bara på torsdagarna, när du lånar syrrans klänning?

Du tycker att basarna blir bra med samplingar som du kör i NN-XT, rätt?

Då är det väl bara att använda dom!

Jag tycker att mina trummor blir feta om jag kör dom genom Scream:en, men CO-1 (eller vad den nu heter, den lilla gråa) har jag inte alls fått att låta som jag vill. ALLTSÅ ANVÄNDER JAG SCREAM-MODULEN och låter bli CO-1, TROTS ATT DET FINNS FOLK SOM TYCKER TVÄRTOM.

Hur svårt kan det vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såååå...... Du ville att vi skulle "visa några exempel istället för att vara otrevliga"? Lägg upp en länk till ett bra basljud, så får vi se om vi kan återskapa det med Reason och typ 7-8 Subtractors? Tror att många här gärna antar utmaningen... 😉

http://home.no.net/gbazoner/schyssta_basar.mp3

Där har du tre rätt feta basar, imo. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Första klippet där är David W - Envy :rolleyes:

kan ingen också försöka skapa någon probspot liknande bas, han gör de så jäkla djupa och drivande, hur fan får man till såna i reason? :S

typ de som han använder i foreplay och blueberry

Redigerat av trancedanne
Link to comment
Dela på andra sajter

kan ingen också försöka skapa någon probspot liknande bas, han gör de så jäkla djupa och drivande, hur fan får man till såna i reason? :S

typ de som han använder i foreplay och blueberry

svinfet bas ja! synd bara att alla probspots låtar e likadana... lite trist... kunde åtminstone ändrat beatet o vissa ljud...

han kör iaf sidechaining.. lyckades göra nåt liknande.. inte lika drivande dock.. men de lät rätt schysst...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det ändå snackades om "dubblering" "layering" så kan jag bara hålla med om att det nog är det bästa sättet att uppnå ett fylligt sound i vsti världen...i den hårda världen oxå för den delen...

personligen så kan jag tycka att (för mycket)komprimering tar bort lite av den "tjocka" känslan, basen blir mer levande utan (för mycket) komprimering....men inte lika "upfront" som förväntas av dagen dans musik, men känslan av en levande bas borde ju slå den där "upfront" känslan.

men det är ju en smak sak och trend, lite komprimering kan ju ibland passa...

förutom det så är ju bastrumman en viktig faktor, den skjuter ju lixom på basen och ger den en klang, beroende på hur man formar den... man får väl se dem som ett symbios, båda påverkar ju varandra...

ibland så tror jag folk hakar upp sig lite väl mycket på "baselinen" när det egentligen är bastrumman som är det egentliga problemet... iallafall i vissa fall..

detta är ju enbart mina tankar... keep on rocking 🙂

Laters

/

Whacko Echo Acke

Link to comment
Dela på andra sajter

kan ingen också försöka skapa någon probspot liknande bas, han gör de så jäkla djupa och drivande, hur fan får man till såna i reason? :S

typ de som han använder i foreplay och blueberry

svinfet bas ja! synd bara att alla probspots låtar e likadana... lite trist... kunde åtminstone ändrat beatet o vissa ljud...

han kör iaf sidechaining.. lyckades göra nåt liknande.. inte lika drivande dock.. men de lät rätt schysst...

han kommer nog byta stil så småningom. har hört lite nya låtar ifrån kommande albumet och ja vad säger man.. kan inte bli bättre

kan fråga honom någongång om han kan komma in här och berätta hur han egentligen gör med sina basgångar, kan inget lova dock

fan att jag inte kom på detta när jag var i studion för några veckor sedan =/

Carl B släng gärna ihop ett klipp ifrån din sidechaining så kan man få höra hur det låter =D

Link to comment
Dela på andra sajter

kan ingen också försöka skapa någon probspot liknande bas, han gör de så jäkla djupa och drivande, hur fan får man till såna i reason? :S

typ de som han använder i foreplay och blueberry

svinfet bas ja! synd bara att alla probspots låtar e likadana... lite trist... kunde åtminstone ändrat beatet o vissa ljud...

han kör iaf sidechaining.. lyckades göra nåt liknande.. inte lika drivande dock.. men de lät rätt schysst...

han kommer nog byta stil så småningom. har hört lite nya låtar ifrån kommande albumet och ja vad säger man.. kan inte bli bättre

kan fråga honom någongång om han kan komma in här och berätta hur han egentligen gör med sina basgångar, kan inget lova dock

fan att jag inte kom på detta när jag var i studion för några veckor sedan =/

Carl B släng gärna ihop ett klipp ifrån din sidechaining så kan man få höra hur det låter =D

han kommer köra lite breakbeats på sin platta hörde ja...

ska se om ja hittar klippet då..

edit:

länk

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Såååå...... Du ville att vi skulle "visa några exempel istället för att vara otrevliga"? Lägg upp en länk till ett bra basljud, så får vi se om vi kan återskapa det med Reason och typ 7-8 Subtractors? Tror att många här gärna antar utmaningen... 😠

http://home.no.net/gbazoner/schyssta_basar.mp3

Där har du tre rätt feta basar, imo. 🙁

Ja det var ju fett men det är ju "bara" en massa efx på basarna typ Unison/Chorus, eventuellt dubblering: t.ex.en bandpass filtrerad bas blandat med en lågpassfiltrerad så man får både botten och lite buzz samtidigt i ljudet.

Man kan göra nåt väldigt snarlikt med Reason. Alternativt om man inte kan det då kan man ju alltid sampla ett identiskt ljud o använda det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ju fett men det är ju "bara" en massa efx på basarna typ Unison/Chorus, eventuellt dubblering: t.ex.en bandpass filtrerad bas blandat med en lågpassfiltrerad så man får både botten och lite buzz samtidigt i ljudet.

Man kan göra nåt väldigt snarlikt med Reason. Alternativt om man inte kan det då kan man ju alltid sampla ett identiskt ljud o använda det 😠

Okej, men återskapa det i Reason då 🙁

Basen i första låten med.. Envy, då alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då ett jävla tjöt i denna tråd 😏

Som nattvaktaren sa : Subtractorn låter som Subtractorn!

Den ska inte och den kommer inte låta som någon annan synth!

Och om man är riktigt duktig på det man gör, så får man till ett riktigt snuskigt bra ljud!

Så är det med allt!

Är du duktig i sängen, så får du tjejen att komma!

Själv får jag till en del feta Lead ljud med subtractorn,,

Sen även en del feta basar, men har lite svårt för det här med basar, spelar ingen roll vilken synth det är, jag får lixom inte till det, oftast 😉

Så nu ska jag snoka runt lite mera på vad ni skrivit och försöka mig på en gång till och få till ett riktigt bra bas ljud 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man är riktigt duktig på det man gör, så får man till ett riktigt snuskigt bra ljud!

Är du duktig i sängen, så får du tjejen att komma!

Y0 :rolleyes:

Jag slängde ihop en bas, iofs ingen dubblering men ganska fet.

Den kanske kan få tjejen att komma också 😉

5-minuters-bas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...