Jump to content
Annons

Låter inte rätt


veluuli

Recommended Posts

Tjenare.

Jag har ett problem när jag ska spela in sång.

Det är nämligen så att när jag ska spela in min sångröst till någon låt jag har spelat in själv, så låter det inte att den passar in i låten, liksom jag får inte sången och musiken i samma, låter som att man spelar in låten i ett ställe och sången i ett annat. Det är inget med det att jag är dålig på att sjunga eller så, men jag tycker bara inte att den passar in, jag undrar om någon vet hur man ska mixa med grejerna så jag får den att låta rätt.

Jag har länge funderat på det, så jag hoppas att jag får ett svar av någon.

MVH: Matti

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En annan orsak till liknande problem kan vara "latency".

Om du ett ljudkort med lång fördröjning så kan det bli att sången spelas in "efteråt". Dvs när du spelar upp låten kommer sången efter resten. Inte mycket men dock märkbart.

Detta blir speciellt tydligt om du har många spår igång, då det behövs längre fördröjning för att programmet och ljudkortet ska "orka dra runt" projektet. Inte riktigt korrekt förklarat men bildligt. ;-)

2 Tips:

- Kolla i manualen för ditt inspelningsprogram och för ditt ljudkort efter latency.

- Sen finns det massor med trådar här på forumet som behandlar latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt: latency, sjunger dåligt, rummet, om det inte är detta så: EQ, lyssna och ta bort det som låter knasigt, säkert någonstans mellan 200-500hz....och komprimera!! var inte rädd för kompressorn. bläddra bland presets på kompressorn....och utgå från en sån.

personligen tror jag mest på EQ och kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet borde ju inte ha något med latency att göra...

själv tycker jag att det är svårt att få en röst att passa in om bakgrunden är helt digitalt gjord.

man hör att rösten är en riktig röst men att trummor och syntar är en dator så att säga.

det enklaste sättet att förbättra är att göra rösten mer digital med olika effekter

bättre är ju att spela in fler riktiga instrument med mikrofon för att jämna ut skillnaderna

tänk också på att det kan vara svårare att höra på sin egen röst när man mixar

(lite av en vanesak)

men om du låter någon annan lyssna så tycker de kanske inte att det sticker ut så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan inspelningen få lite "karaoke" känsla, dvs det känns som ett färdigt musikspår där man bara "lagt" sången ovanpå.

En kompressor jämnar ut sångens nivåer.

Ett Reverb flyttar sången "bakåt" i högtalarna och låter den smälta in mer.

Prova även att EQa bort lite "burkiga" frekvenser. Testa att skära bort lite vid 100-250 hz.

//Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova även att EQa bort lite "burkiga" frekvenser. Testa att skära bort lite vid 100-250 hz.

//Chris

Tänkte bara passa på att varna för detta vanliga "fel".

Vid 100-250 finns den viktigaste delen av värmen i rösten och inte burkigheten enligt mig.

Alldeles för många Live-tekniker skär bort botten i rösten på detta sätt eftersom dom tycker att rösten grötar ihop sig med massa annat.

Jag tycker alltid jag hittar burkigheten någonstans mellan 400 - 600Hz beroende på om det är kvillning eller manlig sångare och drar man bort rätt antal dB vid rätt frekvens löser man massor av problem och öppnar upp sången.

Tar man bort för mycket runt 100-250 så tar man bort värmen i rösten helt och hållet enligt mig.

Men ta mig inte allt för hårt på orden, alla har ju olika smak vad gäller mixning men detta är vad jag kommit fram till av erfarenhet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med lavrell där, mycket av botten och karaktären i synnerhet hos den manliga rösten ligger i det frekvensspektrat. Man kan gärna skära under 100 Hz kanske vid 80 eller lägre beroende på röstmaterial.

Är det bra inspelat behöver man inte skära så mycket mer men om det finns problem frekvenser så handlar det om ganska snäva skärningar och sällan under 200 Hz. Utan snarare kring 300-500 men som sagt det beror på hur det är inspelat och hur mixen ser ut som helhet.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

själv tycker jag att det är svårt att få en röst att passa in om bakgrunden är helt digitalt gjord.

man hör att rösten är en riktig röst men att trummor och syntar är en dator så att säga.

Skaffa bättre ljud tex samplingar , VSTi eller liknande, Beror ju ioch för sig vilken typ av musik du spelar men

majoriteten av dagen musik är gjord i datorn och att det skulle försämra är mer en fråga om att du inte riktigt klurat ut hur man mixar , arragerar osv.

det enklaste sättet att förbättra är att göra rösten mer digital med olika effekter

Jag skulle gå åt andra hållet , göra låten mera " analog " så slipper det låta som robotmusik.

100 % kvantisering över alla spår gör det ju tight men inte så levande.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar låta ljudteknikern sköta det, så sjunger jag 😄

Skojjar bara, men det är inte lätt, det kan vara så att din "typ" av röst inte passar 100% till den musiken du gör?

Själv har jag svårt att sjunga schlager.... 😆 Ett litet musikexempel hade nog gjort analysen lite enklare.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

eq.jpg

Testa att svepa fram & tillbaks, under tiden både musik & sång spelas upp, ungefär inom det ljusblå markerade området. Om du efter en längre stund fortfarande inte tycker det låter OK så gör precis tvärtom 😆

Detta kommer ge resultat.

Sen måste du nästan ha nån form av reverb eller delay på sången för att ge den en önskad rumskaraktär. Inte mycket alls men lite för att mjuka upp det. Prova i första hand rums reverb som verkligen fejkar ett rum & inget annat. Inte nån slaskig jätte reverb.

Som alltid gäller: Det finns inga regler. Låter det bra så är det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

..det kan mkt väl vara som nån skrev att det är ovanan att höra sig själv. Jag undrar hur många lyssningar och ommixningar det tog innan jag började känna mig som hemma..

I början la jag på massa reverb och eq:ade hit och dit men fått lära mig på vägen att lagom är bäst. Lite reverb, aningens delay och kanske ev nåt litet på eq (vad det nu är jag gör när jag drar i den där andra punkten.. ha ha!) Allt är ju en smaksak förstås. Kan du inte lägga ut nåt prov så får du säkert jättebra svar på hur du kan lösa det. Och jag ska läsa och lära 😆

/Åsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

Jag har ett problem när jag ska spela in sång.

Det är nämligen så att när jag ska spela in min sångröst till någon låt jag har spelat in själv, så låter det inte att den passar in i låten, liksom jag får inte sången och musiken i samma, låter som att man spelar in låten i ett ställe och sången i ett annat. Det är inget med det att jag är dålig på att sjunga eller så, men jag tycker bara inte att den passar in, jag undrar om någon vet hur man ska mixa med grejerna så jag får den att låta rätt.

Jag har länge funderat på det, så jag hoppas att jag får ett svar av någon.

MVH: Matti

Ett HETT tips är att svepa med filtret uppskruvat (+)db med hyffsat smal Q (peak).

Då kommer du säkert stöta på frekvensen som gör ljudet jobbigt.

I och med att du sveper med en ökning av given frekvens kommer du således att förstärka det jobbiga frekvensområdet. När du hittat fokus på just den frekvensen, är det bara att sänka till ett passande antal -db för ditt tycke och smak.

Det är bara att göra samma procedur på andra frekvenser ifall att det är andra som "förstör" mixen.

Lycka till! 😆

Redigerat av JarreYuri
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Lägg upp ljudklipp så vi kan hjälpa dig och ge rätt hjälp!

Istället för att hålla på spekulera hur det är generellt.

Men jag ger generella tips ändå (utan att ha minsta aning om hur det låter för dig):

Spela in sången helt torr. Jag förutsätter att du har en okej preamp och en schysst sångmick. Avstånd och mickens placering är viktigt, prova olika.

Låter sången okej när den är ensam? Jämför med lite referenser. Nu kanske du märker att din sång är på tok för torr och behöver eq:as. Då fixar du det. EQ, delay, reverb och lite kompressor. Men det är inte bara att "slänga på" dessa effekter hur som helst, jämför med en referens så hör du hur du ska ratta för att det ska låta bra.

NU kan du lyssna på sången tillsammans med kompet (förutsatt att det är mixat). Låter det fortfarande verkligen "fel"?

Jämför med referenser igen.

Men vafan, lägg upp ljudklipp =)

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

Jag har ett problem när jag ska spela in sång.

Det är nämligen så att när jag ska spela in min sångröst till någon låt jag har spelat in själv, så låter det inte att den passar in i låten, liksom jag får inte sången och musiken i samma, låter som att man spelar in låten i ett ställe och sången i ett annat. Det är inget med det att jag är dålig på att sjunga eller så, men jag tycker bara inte att den passar in, jag undrar om någon vet hur man ska mixa med grejerna så jag får den att låta rätt.

Jag har länge funderat på det, så jag hoppas att jag får ett svar av någon.

MVH: Matti

Jag håller med många här i tråden, ville bara säga att trots att jag är allergisk mot reverb så har jag räddat ett och annat sångspår med pre-delayen i reverbet. Kör resten av effekten ganska torr men prova skruva lite på pre-delay så flyttar man bak sången in i komp-musiken. Jag skär förresten alltid bort 500Hz på min sång, både live och i studion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att du kopierar sångspåret till 3 st sångspår.

tag spår 1 och komprimera osv,

spår2 pitchar du + 6 cent och bara mellan 100-1500 HZ och lägger helt utan effekter i vänster kanal,

spår3 pitchar du - 6 cent och bara mellan 100-1500 HZ lägger helt utan effekter i Höger kanal.

draupp spår 1 tills du hör sången tydligt, sedan drar du upp spår 2 och 3 tills du hör dom , backa av lite..

Detta blir som ett kvalite filter. Använder jag ofta på sång, kan användas på andra instrument också.. testa ps. använd aldrig reverb på sång, använd ett kort delay i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)

Hej folks

Många bra tips vet ja.

Be någon annan lyssna på din röst.

Alltid knepigt att editera sin egen röst.

Kommer ihåg när jag själv hörde den första gången.

Vem f.... är det som låter.....

PaulSky 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

När man lärt sig hur ens egen röst låter och man inte längre får känslan "vem fan släppte in miffot i studion" kan man få lite distans och hitta rätt i mixen. (där har vi alla varit och de som säger nej ljuger).

När jag lägger sång, vare sig med en analog eller digital ljudbild följer jag vissa snabb trixs. Sen utgår jag ifrån dessa. Glöm inte heller att sälja brosan på ebay så att du har en bättre stormembransmikrofon av kondensator typ. Själv har jag en Neuman U89 och en Groovetubes md1 men det funkar med en enklare Bheringer eller ful inhandlat till vrakpris ifrån tyskland. Extern preamp samt en insertad compressor innan ljudet kommer till ljudkortet. Har en UAD610 till dessa men även kört med Bheringercomp och en enklare preamp med ett gott resultat.

Sen kommer själva mixen.

Eq först (obs min version och en smaksak) för att inte låta compressorn comprimera frekvenser som jag inte utnytjar. Här skär jag av allt under 150 eftersom de flesta röster inte har ett skit där samt att basen ligger i de frekvensområdet. Dippar eq från 150 till 300 och låter den ligga flat upp till ca 3500k och gör en längre höjning med ett brett qvärde som rundas av ner mot noll igen runt 6000hz. Behöver jag få mer luft i sången så kan de stäcka sig högre annars så ligger diskanten för rösten runt 5000.

Comprimerar ganska hårt, sjäv kör jag med en UAD plugg och iblan 2 compresorer. När jag sen comprimerat klart så brukar jag gå in och gaina ner andningar en del och klippa bort brus och skit som kommer med inspelningen.

Mina sångtagningar brukar vara comprimerade 2 till 3 gånger sen trycker mastringen upp sången en bit (oftast).

Som reverb använder jag offtas ett kort plate på ca 1 sekund. Såg tidigare att någon tipsade om att kopiare en fuldub och det fungerar utmärkt men där comprimerar jag olika och lägger vareje dubb 5-10 mls för och efter för att få dubeffekten. Förut kunde man köpa en eventide för detta ändamål för 20 loppor men idag kan man snabbt bara kopiera sina sångspår, fördröja lite och ställa in rätt volym för noll kronor.

Sen är det bara att öva och prova. Låter det bra och du är nöjd och dina musikpolis polare har den här lite sura molokna ansiktutrycket så är du ganska hemma. Glöm bort annars släkt och vänner för kritik för de ljuger (alltid).

Lycka till.

Kolla in min hemsida så kan du höra hur mina mixar låter. www.rogalski.se 😉

PS. Om jag sjunger skitsurt och otajt så älskar min morsa allt jag gör. Det bara är så. förmodligen genetiskt därför lyssna aldrig på din morsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...