Jump to content
Annons

Okunnig behöver hjälp!


oakn

Recommended Posts

Hallå allesamans,

Jag och mina bandkollegor skulle vara mycket tacksamma för hjälp!

Det vi behöver hjälp med är hur vi ska gå till väga med att mixa våran låt.

Ingen av oss har hållt på särskillt mycket med det. 🙂

Vi har Cubase som vi mixar i så att ni vet och gällande rösten så går alla effekter att ta bort, det spelades alltså inte in som det är.

Ännu en gång så skulle vi vara väldigt tacksamma!

Vi har ganska brottom också, detta görs som projekt och vi ska ha 4 låtar till klara och hemsida och skivomslag klart till April (fast det är ju inte erat problem dock 😆 )

Låten finns här

Redigerat av oakn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp studios special-nummer om mixning, och sätt sen igång att öva. Man kan liksom inte säga att "såhär mixar man". Gå in på www.studio.se så ska du kunna leta dig fram till en länk där du beställer gamla nummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som om dom vill att någon ska mixa åt dom, eller tolkar jag det fel?

Är det så, så borde det vara intressant. Hade jag vart duktigare och haft bättre utrustning hade jag erbjudit mig. Men jag låter någon göra det istället. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vi behöver hjälp med är hur vi ska gå till väga med att mixa våran låt.

lite tips efter att hört er egen mix

ta bort det där reverbet på sången

sen låter ALLT för mycket - ljudbilden slår i taket så det står härliga till

tips: börja med att skruva till trummorna så dom låter som trummor - inte det där konstiga plask-ljudet

lägg till bas så den framträder tydligt men ändå smälter ihop med trummorna - se dom som en enhet

smyg upp gitarrerna tills dom ger ett band av det hela

sen sång utan effekter så sånbgen tydligt framträder utan att ligga ovanpå

allt detta utan effekter - så ni hör instrumentens olika roller å plats i ljudbilden - lek bara med volym, panorering (position höger/vänster) samt väldigt sparsamt med EQ

kolla så masterregelns led-staplar inte hoppar över nollan å lägg ingen kompressor eller limiter på den

lyssna - bättre eller sämre?

Link to comment
Dela på andra sajter

woops, såg inte att det var under "samarbete" jag la tråden... jag är lite vilsen.

Tack för den lilla läxan Demonproducenten. 🙁

JJRockford, jag har inte beställt något nummer, men jag har läst en del guider på nätet iaf.

godhead, nej det är inte meningen att det ska låta så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...