Jump to content
Annons

Reason 2.5/3 vs 4:an


Tracer

Recommended Posts

Tja!

Kör Cubase 4 nu men satt ett par år i reason och lekte förut, hade tänkt rewire'a litegranna fast vet inte om jag vill lägga ut 3-4 papp för 4:an. (Det var inte fullt lagliga versioner tidigare)

Så det jag undrar är: finns Reason2.5 eller 3 att köpa nånstans. Eller är det enbart 4:an som gäller nu?

Det jag i huvudsak vill åt är subtraktorn, reDrumern och NNXT, NN19.. De nya syntharna i 4:an känns inte lika aktuella..

edit: förtydligade

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

4 säljs nu.

3 finns säkert beggad.

När du testat Malström och Thor så tror jag nog att du blir sugen på 4an.

Malström ingår i för övrigt i trean.

2.5 skulle jag hoppa över för Combinatorn är ett stort kliv framåt och den kom i 3an.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du testat Malström och Thor så tror jag nog att du blir sugen på 4an.

Malström ingår i för övrigt i trean.

Har testat en fulversion av 4:an i ett par minuter.. tyckte inte riktigt om gränssnittet. Känns som om jag inte kommer använda så många av de funktioner som är nya i 4:an heller, inte för det priset i alla fall.

Kanske borde testa den lite mer innan jag bestämmer mig. 🤪(Är inte för piratkopiering men 4 laxar är ändå en del pengar att lägga ut om det är nåt jag inte behöver egentligen.)

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason 4 är ett fantastiskt programm som jag inte kan leva utan. Jag tycker att 4an är MYCKET mer prisvärd om jag jämför med 3an. Spara ihop en tusenlapp extra så får du sanlöst mkt mer för pengarna. Thor, Regroove och RPG8:an tillför väldigt mycket! Gränssnittet kan till en början vara lite förvirrande, men när man förstått hur proppellerhead har tänkt så är det rent genialiskt!

Mvh

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppdaterade främst för att nya refills kräver fyran. Men Thor är en best!

Kul att gå igång på en mjukvarusynt igen! 🙂

Gränsnittet vänjer man sig som sagt vid.

Ska du satsa på beggat tycker jag definitivt att du ska skaffa trean. Som tidigare sagts är combinator ett stort lyft! Och den används i princip alla nyare refills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du satsa på beggat tycker jag definitivt att du ska skaffa trean. Som tidigare sagts är combinator ett stort lyft! Och den används i princip alla nyare refills.

Har inte kört så supermkt med refills iofs.. fast det blir minst trean iaf 🙂

Tack för svaren alla. 🙂 ...två 🙂

edit: stavfel (hur man nu kan lyckas med det med så få ord.) 🙁

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du satsa på beggat tycker jag definitivt att du ska skaffa trean. Som tidigare sagts är combinator ett stort lyft! Och den används i princip alla nyare refills.

Har inte kört så supermkt med refills iofs.. fast det blir minst trean iaf 🙂

Tack för svaren alla. 🙂 ...två 🙂

edit: stavfel (hur man nu kan lyckas med det med så få ord.) 🙁

Uppdateringen av Combinatorn in R4 tillför extremt mycket för tillverkning av ljud/effekt/modulernings patchar av olika slag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

reason 4 är bäst, finns en andledning för att dom ändrat upplägget på gränsnitt.. det är ungefär som att man blir tvungen att diska undertiden man lagar mat.. kan vara jobbigt, men att gå tillbaka till köket efteråt när man är mätt och trött och börja diska är KEFFT

Link to comment
Dela på andra sajter

4 säljs nu.

3 finns säkert beggad.

När du testat Malström och Thor så tror jag nog att du blir sugen på 4an.

Malström ingår i för övrigt i trean.

2.5 skulle jag hoppa över för Combinatorn är ett stort kliv framåt och den kom i 3an.

kom inte malström redan i v2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med combinatorns uppdatering i fyran lät ju lite intressant.. tycker Reasons absolut största fördel är möjligheterna till omkopplingar och ren lek med ljud. Finns inget annat som går upp mot Reason när det kommer till att leka sig fram till nya ljud (egen åsikt) 😲😉

Jo, jag tror oxå Malström såg ljuset i 2:an, inte säker dock..

edit: la till

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nu har jag inhandlat Reason 3 (med gratis uppdatering till 4:an som lär komma med posten i veckan) 🙂

Satte mig ned och började leka lite.. och det var som att träffa en gammal vän igen! 🙂 Tänkte att jag ville ha en skön syntbas. Slängde upp en Subtractor, skruvade i 8 sekunder och PRESTO, precis som jag vill ha det 🙂 Samma sak med nåt skönt leadljud, subtractor med tvärställda vågformer, ett Unison och dubbla panorerade ekon med rätt hög dry-faktor så var det bara att köra hårt 😛

Wheeeeeeeeeeeee! *glädjeskutt*

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inhandlat Reason 3 (med gratis uppdatering till 4:an som lär komma med posten i veckan) ☺️

Satte mig ned och började leka lite.. och det var som att träffa en gammal vän igen! 🙂 Tänkte att jag ville ha en skön syntbas. Slängde upp en Subtractor, skruvade i 8 sekunder och PRESTO, precis som jag vill ha det 😄 Samma sak med nåt skönt leadljud, subtractor med tvärställda vågformer, ett Unison och dubbla panorerade ekon med rätt hög dry-faktor så var det bara att köra hårt 😄

Wheeeeeeeeeeeee! *glädjeskutt*

vänta till du får 4:an då...thor gör sjukt feta basar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppdaterade alldeles nyligen och använder Reason i mycket större utsträckning nu än med trean. Regroovemixern är fantastiskt rolig att leka med och svänget är det bästa jag hört någon mjukvara prestera. Thor verkar ju grym också, har inte lekt med den så mycket utan i princip bara använt presetsen, men de låter väldigt bra. Helt klart värt en uppdatering alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...