Jump to content
Annons

Stratocaster Standard -83, vad kan den vara värd?


Sebbe_Hjort

Recommended Posts

Hej!

Sitter och funderar lite på värdet på min strata. Det är som sagt en American Strata Standard från 1983, eller möjligtvis -82 eller -84. En lite speciell modell med telepluggen rakt utåt där den sista tonkontrollen vanligtvis sitter. En otroligt skönspelad gitarr som låter som en strata ska ☺️ . Skicket på den är bra med tanke på att den är 25 år gammal, nån liten skavank, men det får man ju räkna med.

Frågan är då vad den kan vara värd, är det någon som har någon idé, som är insatt i strator från olika årtionden osv.

Tackar på förhand!!

MVH Sebbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen aning.. Men kan inte låta bli att nämna att 1982 sålde jag en 3 lagers sunburst 1962 Fender strata med "syncronised tremolo stall" med orginalsträngar och original tveedcase för 1000:- samt inbyte av en billig Gibsonkopia och det ångrar jag i dag.. Den Stratan är nämligen värd en bit över 70.000:- i dag trots att den var sliten som tusan. (beroende på att den jag köpte den av för 500:- saknade högerhand och hade en gipsprotes med plektrumhållare på för att ha spelat på gitarren som komgitarisst i ett dansband i 15 år)

kontentan av mitt svar.. Spar den som en investering i stället.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är en väldigt sällsynt modell, så bör det nog gå minst 20 år till innan gitarren börjar betraktas som "vintage" och blir värdefull på så sätt... Men det kan ju hända att instrumentmarknaden ser helt annorlunda ut om 20 år.

Kolla med Nysse på http://www.nysse.com/ Hans specialtet är förvisso Gibson, men kanske han vet någon annan som är expert på strator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar er för svaren!

Ja, det är nog så att det bästa man kan göra är att behålla gitarren och låta tiden göra den eventuellt värdefull. Har dessutom en liten policy att aldrig sälja ett instrument, men det kan ju ändå vara kul att veta vad saker och ting är värda.

Tackar ödmjukast för visat intresse än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...