Jump to content
Annons

Firewire eller USB 2.0


Tracer

Recommended Posts

Annons

Ja, jo, jag började med att söka, såklart..

Fast jag hittade bara en massa resultat så visade en massa förslag och frågor om olika ljudkort. Inte vilken standard som är att föredra.

Så frågan står kvar... USB 2.0 eller Firewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jo, jag började med att söka, såklart..

Fast jag hittade bara en massa resultat så visade en massa förslag och frågor om olika ljudkort. Inte vilken standard som är att föredra.

Så frågan står kvar... USB 2.0 eller Firewire?

FireWire har högre prestanda jämfört med USB2.0 så allt beror på vad du har för krav och dator. För mer information om FireWire och USB2.0 kan du använd Wikipedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire400 (IEEE1394a) är teoretiskt lite långsammare än USB2 - men i alla praktiska tester jag har sett presenterade hittills, har Firewire blivit vinnare. Inte mycket snabbare, men ändå. Att sedan USB alltid tar mer CPU-kraft än Firewire, är en annan aspekt som gör att Firewire är lämpligare i musikmaskiner.

De flesta USB-ljudkort använder dock inte USB2, utan USB1 - så de kan inte på något sätt jämföras med Firewire.

Om man sedan tittar på Firewire800 (IEEE1394b), är det inte mycket att orda om, utan där finns ingen konkurrens alls från USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mer information om FireWire och USB2.0 kan du använd Wikipedia.

Varför ska man använda wikipedia som troligen inte har speciellt utförlig information av och till musiker, när man kan få svar av alla kompententa och eminenta personer här på forumet? 🙂

Om man sedan tittar på Firewire800 (IEEE1394b), är det inte mycket att orda om, utan där finns ingen konkurrens alls från USB.

Tack så mycket! Då fick jag plötsligt lite mer kött på benen. 🙂 Känns som om nästa ljudkort jag inhandar blir firewire-variant. Då har man huggit ned en del av djungeln i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik USB-ljudkort så långt det går. De ställer generellt sett till med betydligt mer problem och kräver mer processorkraft vilket i sin tur leder till högre latency och färre pluggar i projekten. De extra hundralapparna ett Firewire-ljudkort kostar är det helt klart värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast är det ju bara Firewire ljudkort som har det bättre pre-ampsen och flera ingångar.

Men en fråga lite på sidan här om det är ok? USB och USB 2.0 ... Är det bara hastigheten som är skillnaden eller är det helt olika saker, t.ex kan man koppla in ett USB 2.0 ljudkort i en vanlig USB ingång eller är det nått helt nytt? Har aldrig fattat, sorry om jag snor tråden

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast är det ju bara Firewire ljudkort som har det bättre pre-ampsen och flera ingångar.

Men en fråga lite på sidan här om det är ok? USB och USB 2.0 ... Är det bara hastigheten som är skillnaden eller är det helt olika saker, t.ex kan man koppla in ett USB 2.0 ljudkort i en vanlig USB ingång eller är det nått helt nytt? Har aldrig fattat, sorry om jag snor tråden

Ett USB2-ljudkort kan du koppla till en USB1-anslutning (och tvärtom), men du får förstås inte fördelen av den högre hastigheten hos USB2.

En annan sak att tänka på, är att om man har kopplar in blandat med USB1 och USB2-prylar, så går datorns port ner till USB1-hastighet till allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, rubriken säger väl allt.

Är inte så intresserad vilket ljudkort som är bättre än nåt annat, utan snarare vilke skillnader det finns mellan mellan de båda. Har firewire lägre latency eller tvärtom?

Att firewire är ett bättre alternativ råder det ingen tvekan om,

så länge du har ett firewireinterface i datorn som verkligen funkar..

USB må vara sämre prestandamässigt men är iaf ett stabilt interface, vilket man inte alltid kan säga om firewire 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. jag hade tänkt mig ett som jag kunde använda i både stationära och bärbara.. har dock ingen firewireutgång på den stationära.. är det standard på nya moderkort? har tänkt uppgradera lite i vilket fall som helst.. måste jag däremot dessutom köpa ett firewirekort så kanske det vore smidigare och rätt mkt billigare med ett usb-ljudkort..?

Link to comment
Dela på andra sajter

USB försöker precis som vad det menas vara en.. Universal Serial Bus.. vara ett inteface för allt.. Detta innebär att det belastar processorn ganska hårt för att det vill analysera varje bit som går igenom.. FireWire vill och andra sidan skippa all smarthet och bara vara snabb på filöverföringen.. Så om du ska koppla extern hårddisk etc.. Välj FireWire för precis som det låter.. Det är en "supernsabb kabel" som hellre agerar än tänker över varje enskild bit som USB2 gör..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...