Jump to content
Annons

Kommersiellt bruk


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Detta med att använda effekter i form av rena naturljud inom en cd-produktion är inte enkelt har det vist sig. Först köpte jag 2-3 plattor jag tänkte plocka några naturljud ifrån och lägga på 2 olika låtar. Men det krävdes så många förnyade tillstånd, för radio, konsertframträdande, cd-utgåvor att jag la ned det. Dvs. jag plockade bort/ska plocka väck dessa effekter - vill ju äga rättigheterna själv!! Så därför tänkte jag spela in djurläten (naturljud) från ett museum här i stan där de har de aktuella levande fåglarna.

Men idag fick jag reda på att man måste betala dem för detta - om inspelningen används för kommersiellt bruk! Och det gör den ju, pippina ska ju va mä på cd:n var det tänkt...

Hur f*n kan människor på detta sätt avgöra om pippina får sjunga på min skiva eller ej!? De tar sig en rättighet bara, för de äger ju varken kompositions/låträttigheten, eller producenträttigheter. Vad är det för rättighet de försöker visa att de äger? Djuren?

p.s. Det är typ inga fåglar jag själv kan hitta i skogen här, jag måste i så fall åka till Sydostasien liksom och spela in där... d.s.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittar du levande fåglar på ett museum? Är det inte ett zoo du menar? 🙂

Anledningen till att de vill ha pengar för att du ska sampla deras fåglar är ju just för att det är deras fåglar.

Men visst finns det samplingsskivor med sånna ljud som är royalty-fria? Fast kanske inte med just sånna fåglar. Kanske finns på nätet nånstans?

Hade jag haft sånna fåglar hade du fått sampla dom.. billigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hittar du levande fåglar på ett museum? Är det inte ett zoo du menar? 🙂

Anledningen till att de vill ha pengar för att du ska sampla deras fåglar är ju just för att det är deras fåglar.

Men visst finns det samplingsskivor med sånna ljud som är royalty-fria? Fast kanske inte med just sånna fåglar. Kanske finns på nätet nånstans?

Hade jag haft sånna fåglar hade du fått sampla dom.. billigt 🙂

Niet, alla skivor med effektljud som man använder effekter ifrån för kommersiellt bruk, dvs. för att göra en ny produktion, måste man betala för. Det finns inga "royaltyfria" utgåvor. De som har gjort en cd-produktion har alltid producenträttigheten! I vissa fall kan de även ha upphovsrätten (ovanligt dock vid de flesta naturljud) - då krävs alltså två tillstånd. Har varit i kontakt med både ncb, STIM, Sami, ifpi, erlingförlagen och en massa andra om detta, så jag har på fötterna om vad som gäller. Problemet var inte att det var dyrt, problemet var att det ett GIGANTISKT administrativt krångel. Jag skulle vara tvungen att vid/före/efter varje framträdande av en låt betala en liten summa av låten, likadant vid regelbundna perioder av när folk laddade ned mina låtar från Nätet, sålda ex av skivorna etc etc.

Jag har spelat in regn med min videokameras externa mik en dag. Undrar om fastighetsägaren ska ha slantar för att det slog mot "hans" fönster?... Jag har också spelat in apor, på ett annat ställe, men det var ok. Nu gäller det bara dessa exotiska fåglar, som är kvar. Vet inte vad det kallas - museum eller zoo, det är ingetdera, det jag tänker på.

Tur i oturen var det med de där effektskivorna iaf, för från början hade jag med lejon och de lever inte på öde öar i Sydostasien. Då hade det inte stämt med texten i låten!! 🙂🙂

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

De tar sig en rättighet bara, för de äger ju varken kompositions/låträttigheten, eller producenträttigheter. Vad är det för rättighet de försöker visa att de äger? Djuren?

Ett zoo äger fåglarna och administrerar därmed deras rättigheter , Ett museum äger inspelningarna om det var dom du tänkte spela in och administrerar därmed dom rättigheterna.Så fråga dig själv om du betalat 15 000 kr för en fågel tex varför skall någon annan tjäna pengar på den förutom du om du givetvis inte får en del av kakan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, jag förstår.

Men då är det grönt än så länge. Nu gäller bara att spela in dessa fåglar "live" de också då, utan att ta sig till ett museum eller zoo. Hmm... en av dessa två fåglar jag tänkt ha med kan jag få med här i Sverige iaf - det är nämligen duvor av en sort som finns både här och i Sydostasien.

En fråga till: jag har en Fender Tele. Får jag använda den på inspelningarna? Eller måste jag betala Fender för varje sålt ex, vid varje nedladdning etc etc? Vari består skillnaden? Videokamera/bandspelare, mikar, digitalband är ju också instrument jag använder mig av för att spela in.

☺️

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag använda den på inspelningarna? Eller måste jag betala Fender för varje sålt ex, vid varje nedladdning etc etc? Vari består skillnaden?

Skillnaden är väl rätt uppenbar , DU äger inte fåglarna men DU äger fender gitarren om DU skulle äga fåglarna skulle ju det inte vara några problem eller hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Coolt men knussligt. Ok, då använder jag den inspelning av regn jag simulerat i badrummet på en egen köpt och kompletterad bakplåt (det fattades en vid inflytt), istället för fastighetsägarens fönsterträffande regn. Eller, ska jag pröjsa Vattenverket då? Det är ju från vattenkranen vid duschen, "deras" vatten s.a.s. Vem äger vattnet?

Alternativ tre, jag försökte även tidigare spela in regn när det var varmare. Kanske ska ta det regnet och dubblera det på flera kanaler så det blir maffigare?? Då mikade jag snett underifrån egenköpta speglar hållandes halvvägs ut genom fönstret som träffades av vattendropparna.

För pippifåglarna är det helt klart så att jag ska jaga dem med mik på torget... Kurr kurr kurr....

😮

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt men knussligt. Ok, då använder jag den inspelning av regn jag simulerat i badrummet på en egen köpt och kompletterad bakplåt (det fattades en vid inflytt), istället för fastighetsägarens fönsterträffande regn. Eller, ska jag pröjsa Vattenverket då? Det är ju från vattenkranen vid duschen, "deras" vatten s.a.s. Vem äger vattnet?

Du betalar ju för vattnet, oftast så ingår den tjänsten i hyran, men ska du vara riktigt säker använd varmvatten för det betalar du alltid för.

Glöm inte att betala fåglarna med frön eller bröd. Facket kan vara känslig för sådana saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Sådärja. Blev alltså tvungen att göra det en tredje gång och denna gången riktigt. Första gången handlade det ju om ett par effekter från två olika effektljuds-cd som jag förvisso fick tillstånd att använda, men bara i begränsad omfattning. Andra gången spelade jag själv in ljud, men de kom från djur jag inte ägde och även om jag fick muntligt avtal, så har jag nu gjort på ett annat sätt. Tredje gången gillt brukar man ju säga.

Spelat in regn och fåglar och apa själv igen, men nu utomhus och sådana som var fria i naturen och inte ägdes av någon. En av inspelningarna var en gammal semesterupptagning, som jag fått brusa av med Steinbergs program, annars gick det ju inte att använda. Dessutom var den monofonisk, men va f-n.. blev lite stereoenhanzer på den.

Vad gör man inte för konsten?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...