Jump to content
Annons

Monitorer, vad ska man välja?


algifari

Recommended Posts

Finns massor med trådar om monitorer men ingen jag hittar besvarar min fråga helt.

Har ett helt sommarjobbs lön som ska spenderas klokt på musikprylar. Sätter därmed ingen riktig budget för vad dom får kosta utan snarare: Vad är vettigt att lägga på monitorer? Om jag nu vill skaffa musiken som en mer seriös hobby. Någon som kan tippsa om några bra monitorer? Just nu har jag bara ett par datahögtalare så nått annat ska jag ha! Men jag kan tänka mig att mixa i mina Sony MDR-7506 då dom verkar funka bra(?). Någon som kan tippsa om några bra monitorer för ett bra pris? Bättre att lägga ut några tusen extra än att ångra sig efter två veckor då man märker att ljudet bara är skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kanske jag kan ses som partisk, men ändå...

ADAM A7 (ligger på 8990:-/par) är mycket lämpliga om du ska höja kvaliteten en bra bit över budgetträsket.

De vann i alla fall MIPA Award som 2007 års bästa närfältare - något som kanske väger lite tyngre än bara mina ord... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

genelec 8030a är toppen enligt mig,10 000 paret ca

såg att det fanns de lite mindre 8020a under säljes för 5000..

kolla där vettja!

😆

Det finns ingen anledning att köpa 8020 begagnade för 5000:- kr när du får nya för i stort sett samma pris...

aha..så 8020 ligger på halva priset av 8030 nya..

det var mer en vad jag visste..men kanske inte så konstigt när jag tänker närmare på det!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får ursäkta mig om jag trampar någon på tårna nu, men ärligt. Det är ofta folk kommer in och frågar vilka monitorer de skall ha. Jag förstår er som kanske inte haft några innan och känner att det är en djungel. Men betänk att det enda ni får av oss egentligen är att vi talar gott om de vi själva äger i många fall, som ett slags erkännande att det vi köpte inte var skit. DU måste själv lyssna på monitorerna för att hitta de du tycker passar dig bäst. Visst ett lyssningstest i en affär ger inte en korrekt bild då ljudet kommer förändras i ditt rum, men bättre bild än av att höra vad folk säger. Sedan påstår jag inte att de förslag du fått här är dåliga på något sätt, det är de säkert inte, men var kritisk även mot oss.

Mina förslag, vissa har jag lyssnat på själv och andra hört folk prata gott om, men lyssna själv på dem!

KRK, Genelec 8030A och 8040A, Adam A7, Esi nEar 05.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde nämna det, men om du är inne på att skaffa ett par seriösa monitorer, så fundera samtidigt på akustiken. Om du har kass akustik i ditt rum, så kommer dina nya fina monitorer inte till sin rätt, utan investeringen kan kännas delvis bortkastad... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Några gratis tips:

- kolla alltid priserna. www.thomann.de är en bra referens, lägg på 150:- i frakt, du behöver ett plastkort att betala med. Inga konstigheter, jag har handlat många gånger där. Använd priset där som en "referens", fundera på om den service du får hos musikaffären är värd mellanskillnaden (kan mycket väl vara så).

- köp begagnat via vendolin eller blocket. Finessen är att om du ångrar dig kan du sälja igen för i stort sett samma peng. Återigen, kolla priserna, en del har "intressanta" ideer om vad saker kan vara värda.

- se det som ett lärande. Idag kan du inte uppskatta en riktigt bra högtalare, om en tid (månader eller år) har du lärt dig vad du skall lyssna efter och hur du vill ha det. Har du köpt begagnat är det då bara att byta.

- lägg tid på att akustikbehandla ditt rum. Tid i att läsa och lära och att mäta upp. Det finns gratis program på nätet för mätning, det du behöver är en rundtagande mick som du kanske kan låna av någon eller hitta begagnad. Akustikbehandling av rummet, åtminstonde det mest grundläggande, är nyckeln till att överhuvud taget höra hur högtalarna låter.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren allihopa!

Det Gizmozis säger är klokt. För mig är det en enda stor jungel! Kan räkna dom gånger då jag över huvud taget har lyssnat genom ett par äkta monitorer på en hand, har ingenting att jämföra med. Helt ärligt är jag lite osäker på vad jag gillar. Ska till stockholm om några veckor, kan någon tipsa om bra affärer där man kan få lyssna och bilda sig en egen uppfattning? Samt några tips på vad exakt man ska lyssna efter. Jag är urtypen för en kund som blir totalt överkörd av en rapp expedit, eftersom jag inte har någon erfarenhet. Samtidigt vill jag verkligen börja seriöst med musik och känner att ett par bra monitorer är en viktig förutsättning.

Redigerat av algifari
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.dlxmusic.se/ dom ska ha grymt bra koll vad jag har hört. Ingen egen erfarenhet av deras service / kompetens då jag bor i Linköping, men jag har bekanta musiker i Stockholm som rekommenderar detta företag starkt 😉

Sen har du ju även www.jam.se mm

GL

ps. Själv kommer jag att införskaffa ett par Tapco S8 (Mackie's dotterbolag) monitorer som har fått skitbra recensioner runt om i världen, för billiga för prestandan och byggkvalitéten enligt många. 3995:-/paret Kan vara värt att kolla in .ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren allihopa!

Det Gizmozis säger är klokt. För mig är det en enda stor jungel! Kan räkna dom gånger då jag över huvud taget har lyssnat genom ett par äkta monitorer på en hand, har ingenting att jämföra med. Helt ärligt är jag lite osäker på vad jag gillar. Ska till stockholm om några veckor, kan någon tipsa om bra affärer där man kan få lyssna och bilda sig en egen uppfattning? Samt några tips på vad exakt man ska lyssna efter. Jag är urtypen för en kund som blir totalt överkörd av en rapp expedit, eftersom jag inte har någon erfarenhet. Samtidigt vill jag verkligen börja seriöst med musik och känner att ett par bra monitorer är en viktig förutsättning.

Hejsan

DLX, JAM, 4sound och musikbörsen är nog de affärer som är störst och har bredast sortiment vad jag vet. När du åker dit så ta med dig dina egna skivor som du provlyssnar igenom. Vad du skall lyssna efter är om du hör detaljerna bra. Mitt förslag är att först lyssna på helheten ur monitorn. Sedan dela upp den och fokusera din lyssning på de olika frekvensområdena. Några fällor jag kan tipsa om iaf:

1. En del monitorer har en fet bas. Detta kan låta sjyst om man skulle ha den som en vanlig högtalare i sitt vardagsrum, men sanningen är att det kanske är en förstärkt bas, vilket är ett försäljningsknep från återförsäljarna för att få sina monitorer att låta fett och locka till sig kunder. Basen skall låta jämn från den allra lägsta frekvensen till den högsta.

'

2. Mellanregistret: Här vill många monitorer sänka lite för att du skall få lite av en "loudness" kurva, exempelvis de genelec som jag själv har. Detta behöver inte betyda att det är dåliga monitorer utan en smaksak från den som sitter vid dem. Att ha lite "loudness" är för min egen del behagligt när man sitter ett längre pass. Huvudsaken är att den inte är så pass kraftig att du inte hör mellanregistret tydligt,

3. Diskanten: Lite samma fenomen som med mellanregistret är att vissa vill ha lite mjukare diskant, vilket också är en smak sak. Kan vara att föredra vid längre mixpass. Huvudsaken är som med mellanregistret att det är tydligt genom hela registret.

Några slutliga tips:

1. Alla monitorer färgar ljudet. Färgningen lär man sig i de flesta fall. Det som är det viktigaste är att alla frekvenser hörs tydligt.

2. Har du någon kompis som sysslar med inspelnng/mixning? I så fall är detta ett bra tillfälle att unyttja dennes kunskaper och be han/hon följa med när du provlyssnar.

3. Ta med en skiva som du är van vid att lyssna på och använd min metod för att lyssna igenom monitorn, gärna flera i olika stilar (säger inte att det är den bästa, men fungerar för mig)

4. Idag kan man lätt beställa på postorder. Du behöver inte bestämma dig direkt i affären om vilka du skall köpa. Du kan med gott samvete låta intrycken få bearbetas ett tag innan du bestämmer dig, det är ändå en investering som kommer på mycket grava sätt påverka din musiks ljud och är inte heller det billigaste att köpa.

5. HA KUL!!! Det är roligt att lyssna på olika monitorer. Gör detta till en rolig dag.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...