Jump to content
Annons

Fråga! /Deathmetal


Tuben

Recommended Posts

Hej hej, min fråga är lite suddig/otydlig i och med att jag själv har dålig koll hur jag ska beskriva det.

Jag söker en effekt eller hur man går tillväga för att få till vad många nadra deathmetalband, metalband och säkert många andra musikstilar har.. DET jag är ute efter är väl nån sorts digital bas eller vad det nu är man använder för att få till den där tunga jävla smällen! Gå in på http://www.myspace.com/asbloodrunsblack, och välj låten In Dying Days. Där i början är exakt det jag är ute efter! hoppas nån kan hjälpa mig. undrar om det är en effekt eller nåt man pillar till själv med kompression eller vad det nu kan vara! Tacksam för svar och hjälp! Peace 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej, min fråga är lite suddig/otydlig i och med att jag själv har dålig koll hur jag ska beskriva det.

Jag söker en effekt eller hur man går tillväga för att få till vad många nadra deathmetalband, metalband och säkert många andra musikstilar har.. DET jag är ute efter är väl nån sorts digital bas eller vad det nu är man använder för att få till den där tunga jävla smällen! Gå in på http://www.myspace.com/asbloodrunsblack, och välj låten In Dying Days. Där i början är exakt det jag är ute efter! hoppas nån kan hjälpa mig. undrar om det är en effekt eller nåt man pillar till själv med kompression eller vad det nu kan vara! Tacksam för svar och hjälp! Peace 🙂

Tjenare!

Tror jag vet vad du e ute efter, det du söker e en trumsampling som låter Boooong med mycket subbas på... haha vet inte riktigt hur jag skall förklara eller vad den trumman heter, kan vara coolt om man lägger en sån trumma tillsammans med en explosion också, blir fett som faen 😉

Lycka till!!!

MVH/Blodis

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej, min fråga är lite suddig/otydlig i och med att jag själv har dålig koll hur jag ska beskriva det.

Jag söker en effekt eller hur man går tillväga för att få till vad många nadra deathmetalband, metalband och säkert många andra musikstilar har.. DET jag är ute efter är väl nån sorts digital bas eller vad det nu är man använder för att få till den där tunga jävla smällen! Gå in på http://www.myspace.com/asbloodrunsblack, och välj låten In Dying Days. Där i början är exakt det jag är ute efter! hoppas nån kan hjälpa mig. undrar om det är en effekt eller nåt man pillar till själv med kompression eller vad det nu kan vara! Tacksam för svar och hjälp! Peace 😉

Tjenare!

Tror jag vet vad du e ute efter, det du söker e en trumsampling som låter Boooong med mycket subbas på... haha vet inte riktigt hur jag skall förklara eller vad den trumman heter, kan vara coolt om man lägger en sån trumma tillsammans med en explosion också, blir fett som faen 😄

Lycka till!!!

MVH/Blodis

Tack för hjälpen! du har möjligtvis ingen sida eller nåt man kan hitta sjysta samples för detta? sub basar... jag använder sällan synth eller så!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga märkväridgheter där inte.. Digital bas?? Glöm det.. Alla instrument på en gång lät det som.. Gärna med lite överstyrning.. Det var vad jag hörde.. Inget hokus pokus alls.. Allt liknande går att göra så väl med analoga prylar så som med digtala DAWs. Förstår inte riktigt hur du menar.. Allt lät normalt för mig.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort ett väldigt liknande basljud i en låt förut och då tog jag ett vanligt komprimerat baskagge slag och pitchade ned det och la ännu en kompressor med lång realease tid på och lite eq osv.. Går att koka ihop det ganska enkelt med lite skoj, vad man kan göra efter det är att man kan göra så att det pitchas ned under realeasen så att det känns nästan som att hela sitt rummet man är i lyfter på nått sätt.. Skit härlig känsla tycker jag iaf =) hoppas det hjälpte nått

MVH

Thomas

Redigerat av Fumasu
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en bättre förklaring på hur jag vill de ska låta.. typ som en explosion med riktigt jävla mullrig bas. och bas ska gärna typ ''fladdra'' eller typ vara utdragen lite... är detta nåt man kan göra lätt med pitch och komprission lätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej, min fråga är lite suddig/otydlig i och med att jag själv har dålig koll hur jag ska beskriva det.

Jag söker en effekt eller hur man går tillväga för att få till vad många nadra deathmetalband, metalband och säkert många andra musikstilar har.. DET jag är ute efter är väl nån sorts digital bas eller vad det nu är man använder för att få till den där tunga jävla smällen! Gå in på http://www.myspace.com/asbloodrunsblack, och välj låten In Dying Days. Där i början är exakt det jag är ute efter! hoppas nån kan hjälpa mig. undrar om det är en effekt eller nåt man pillar till själv med kompression eller vad det nu kan vara! Tacksam för svar och hjälp! Peace 😎

Pitch, time shit samt eq och kompressor på en mycket basrik kagge gör ljudet

/Nyberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej, min fråga är lite suddig/otydlig i och med att jag själv har dålig koll hur jag ska beskriva det.

Jag söker en effekt eller hur man går tillväga för att få till vad många nadra deathmetalband, metalband och säkert många andra musikstilar har.. DET jag är ute efter är väl nån sorts digital bas eller vad det nu är man använder för att få till den där tunga jävla smällen! Gå in på http://www.myspace.com/asbloodrunsblack, och välj låten In Dying Days. Där i början är exakt det jag är ute efter! hoppas nån kan hjälpa mig. undrar om det är en effekt eller nåt man pillar till själv med kompression eller vad det nu kan vara! Tacksam för svar och hjälp! Peace 😎

Pitch, time shit samt eq och kompressor på en mycket basrik kagge gör ljudet

/Nyberg

PS samtidigt som basgitarren gör ett pull off från en låg ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för hjälpen alla!!! jag löste det! och fick det jag precis ville ha!

hittade en subbasskagge grej haha, som jag pitchade ner, som är så djup så väggarna börjar darra Mohahaha 😎... blev fläskigt som fan 😄.... lägger ut en version sen som ni får tycka till om när jag mixar klart låten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

cerez (oregistrerad)

Amplitube 2.

Gratis demo finns för nedladdning. Svårt och skapa dist själv men finns förprogrammerade att välja mellan sen kan man justera. Tyckte dock inte där var något i stil med Boss metalzon.

*EDIT trodde det var elbas 😎

Redigerat av cerez
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för hjälpen alla!!! jag löste det! och fick det jag precis ville ha!

hittade en subbasskagge grej haha, som jag pitchade ner, som är så djup så väggarna börjar darra Mohahaha 😛... blev fläskigt som fan 🙂.... lägger ut en version sen som ni får tycka till om när jag mixar klart låten 😲

Gött mos:)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Amplitube 2.

Gratis demo finns för nedladdning. Svårt och skapa dist själv men finns förprogrammerade att välja mellan sen kan man justera. Tyckte dock inte där var något i stil med Boss metalzon.

*EDIT trodde det var elbas 🙂

Om du vill ha boss metalzon får du vänta på amplitubemetal som ska komma i mars. Men å andra sidan skulle den ha kommit förra året 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...