skuMs Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 (redigerat) DET NYA PROBLEMET : Hej igen! nu har jag kopplat sÄ jag fÄr ljud och det har löst sig med spraket/hacket.. Nu undrar jag hur jag spelar in alla kanaler separat. Har tillex kopplat 2st ingÄngar (3 och 4) till 1 och 2 till mixerns "ins". och kör en studio projects c1 pÄ ena kanalen och en keyboard pÄ den andra. MEN jag kan inte röra kanalernas volymreglage, eq osv pÄ mixern? vad Àr det för fel?. För att fÄ ljud har jag kopplat frÄn ljudkortets 2 utgÄngar till 2T RTN pÄ mixern med RCA kabel. Och kopplat stereon till CTRL RM L och R. EQ / Digital effect / Main volymreglaget reagerar inte nÀr jag höjer och sÀnker.. bara "Mono" kanalen. har det med detta att göra? Vilka kablar skall inhandlar osv. Mixern har inbyggd 48V matning. Micken funkar.. men gÄr som sagt inte att höja och sÀnka. utan bara en lÄg signal in i datorn. Och Claes skrev att man kan fÄ lyssning utan latency med rÀtt kabel eller liknande? Mà NGA problem, men jÀttetacksam om jag fÄr hjÀlp. I framtiden Àr det tÀnkt att spela in trummor. sÄ separata ljudspÄr i cubase Àr ju ett krav. Tack pÄ förhand! Redigerat 13 februari 2008 av skuMs
Tracer Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 "RTFM" đ Annars rĂ„der dig att testa dig fram. Det brukar lösa sig till det bĂ€sta i slutĂ€ndan.. Lycka till! / F
skuMs Postat 31 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 31 januari 2008 "RTFM" đ Annars rĂ„der dig att testa dig fram. Det brukar lösa sig till det bĂ€sta i slutĂ€ndan.. Lycka till! / F och det Ă€r? :S. ingen hĂ€r som vethur jag skall koppla?
Anders F Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Hittade ingen direkt information om din mixer. Men har den direct out? //Anders
skuMs Postat 31 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 31 januari 2008 Hittade ingen direkt information om din mixer. Men har den direct out? //Anders nej den har insert istĂ€llet. fĂ„r panik om ingen hjĂ€lper! đ
Tracer Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 (redigerat) "RTFM" đ Annars rĂ„der dig att testa dig fram. Det brukar lösa sig till det bĂ€sta i slutĂ€ndan.. Lycka till! / F och det Ă€r? :S. ingen hĂ€r som vethur jag skall koppla? RTFM = Read the f*cking manual.. det var menat mer pĂ„ skĂ€mt. Fast ofta kan man faktiskt lĂ€sa sig till hur man ska koppla och liknande i manualerna. Edit: Spanade in bilden och kan vĂ€l ge ett par rĂ„d tror jag. Du hade tydligen 2 st RCA och 2 st TELE vilket jag antar Ă€r 6.3mm. Ser inga ingĂ„ngar för TELE pĂ„ ditt ljudkort. DĂ„ behöver du omkopplare mellan RCA och TELE. (2 st) Finns pĂ„ de flesta vĂ€lsorterade elektronikaffĂ€rer. De telesladdar du redan har vet jag inte vad du ska göra med. Har du en hĂ„rdvarusynth kan du koppla in den. Eller nĂ„got liknande. Du kommer enbart behöva anvĂ€nda dina RCA för att fĂ„ ljud frĂ„n och till datorn. Till tipsen! Beroende pĂ„ hur du vill ha kopplat. Men nu ger jag förslag som kommer att koppla mixern in i datorn och datorn ut till mixern. Utan förstĂ€rkrare eller nĂ„nting.. 1. Du kopplar en av dina RCA sladdar i kortets ingĂ„ngar. Vet inte vilka av dem det Ă€r men det borde stĂ„r INSERT eller IN eller nĂ„got liknande pĂ„ plasten. Sen sĂ€tter du en omkopplare frĂ„n RCA till TELE. Dessa kopplar du in i mixerbordets MAIN OUT ingĂ„ngar. L och R 2. Sen kopplr du 2 st RCA-kontakter frĂ„n ljudkortets utgĂ„ngar till mixerbordets 2T RTN alternativt ta tvĂ„ extra telekonverteringspluggar och sĂ€tta pĂ„ MAIN INS. 3. DĂ„ har du ljud mellan dator och mixerbord. Nu behöver du bara ett par högtalare inkopplade đ Lycka till! Redigerat 31 januari 2008 av Tracer
Claes Holmerup Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Hittade ingen direkt information om din mixer. Men har den direct out? //Anders nej den har insert istĂ€llet. fĂ„r panik om ingen hjĂ€lper! đ Inserterna gĂ„r ofta att anvĂ€nda som direktutgĂ„ng. đ Jag hittade dessvĂ€rre inte den mixern pĂ„ NĂ€tet, sĂ„ jag vet inte hur det borde funka i den, utan du mĂ„ste nog ta en titt i manualen för att komma vidare. FrĂ„n Insert-utgĂ„ngen pĂ„ den kanal du vill spela in, gĂ„r du till en lineingĂ„ng pĂ„ ljudkortet, sĂ„ kan du spela in. Med rĂ€tt kabel sĂ„ fĂ„r du samtidigt vidare ljudet i mixern, sĂ„ att du kan fĂ„ lyssning utan latency. Uppspelning av det som redan finns i datorn, gör du genom att koppla ljudkortets utgĂ„ngar till ingĂ„ngar pĂ„ mixern. Monitorerna kopplar du dĂ„ till mixerns Main eller Control Room out (beroende pĂ„ vad som finns). Egentligen tycker jag att en mixer Ă€r överflödig i de flesta fall, men har man redan en mixer, sĂ„ Ă€r det kanske lite onödigt att göra sig av med den och skaffa annat i stĂ€llet...
engineer Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Det sÄg ju ut som om din mixer hade en sub-buss. Varför inte koppla den utgÄngen till ljudkortets ingÄng? DÄ vÀljer du bara vilka kanaler du vill skicka till kortet. Att sÀtta utgÄngen frÄn ljudkortet till 2trk in lÄter rimligt, men du kan lika gÀrna anvÀnda en normal kanal till det. NÀr du har en mixer sÄ finns det inte lika mycket rÀtt och fel som med t ex ett ljudkort, man kan oftast lösa samma funktion pÄ mer Àn ett sÀtt, sÄ testa och vÀlj det sÀtt som passar dig.
Fumasu Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Det flesta har ju svarat pÄ din frÄga hÀr tycker jag, men om du antingen inte vet sÄ mycket om hur din mixer fungerar eller om du vill ha mÄnga olika knep och tips om hur du ska koppla ihop all sÄ tycker jag denna sida Àr vÀldigt bra http://www.tweakheadz.com/choosing_a_mixer...our_studio.html Kika runt lite iaf, stÄr lite om allt dÀr! MVH Thomas
mimla Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Vet att det finns mĂ„nga trĂ„dar om just detta men finner inte svaret jag vill ha. jag har köpt ett M-audio delta 10/10LT och en Phonic MM1805X.. Bild pĂ„ mixern: http://www.instrumentymuzyczne.pl/sklep/zd...v1.2%5B1%5D.jpg . Jag har tvĂ„ st kablar: 2st rca hane blir till 2st tele. Hur kopplar jag detta sĂ„ jag fĂ„r ljud?!. NĂ€r jag vill spela in nĂ„got antar jag att jag kör en kabel frĂ„n mixerns ins till ljudkortets in bara. hjĂ€lp! ÂŽ Hur mĂ„nga kanaler kommer du spela in simultant? Ăr det inte sĂ„ mĂ„nga sĂ„ tycker jag det verkar vara smidigast att köra genom sub-grupperna. Fast jag antar att du vill ha fler om du har köpt ett delta 1010LT.. Fast Ă„ andra sidan har du ju tydligen bara 2 kablar? Om jag inte missminner mig sĂ„ har delta 1010LT xlr in pĂ„ de första tvĂ„ ingĂ„ngarna, sĂ„ de enklaste vore kanske att bara skaffa 2 tele - xlr-kablar istĂ€llet, och sedan bara koppla in resten med tele - rca, sĂ„ mĂ„nga du behöver. Och nu kom jag pĂ„ att du kanske bara vill ha ljud ut frĂ„n datorn? Jaja, jag lĂ„ter blajet ovanför ligga kvar. Det borde ju bara vara att dra rca frĂ„n ljudkortets ut 1 och ut 2 in i nĂ„gon av bordets stereokanaler. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt slipper du alla adapters och grejer om du bara har de kablarna du nĂ€mnde. Vet inte riktigt om jag kom fram till nĂ„got som inte redan skrivits, men nu har jag ju skrivit alldeles för mkt för att ta bort det. đ
skuMs Postat 1 februari 2008 TrĂ„dstartare Postat 1 februari 2008 Tack alla som skrivit! Har löst detta nu đ.. ett riktigt jobbigt problem Ă€r att det börjat hacka smĂ„ millisikunder och sprakar nĂ€r man spelar upp nĂ„got.. skall formatera om datorn och fixa nyaste drivisarna till kortet och se om det fortfarnade finns kvar.. annars vet jag inte.
drloop (oregistrerad) Postat 1 februari 2008 Postat 1 februari 2008 Tack alla som skrivit! Har löst detta nu đ.. ett riktigt jobbigt problem Ă€r att det börjat hacka smĂ„ millisikunder och sprakar nĂ€r man spelar upp nĂ„got.. skall formatera om datorn och fixa nyaste drivisarna till kortet och se om det fortfarnade finns kvar.. annars vet jag inte. Innan du börjar formatera om datorn sĂ„ kanske du kan kolla om du har lĂ„g latency stĂ€lld pĂ„ ljudkortet?
skuMs Postat 12 februari 2008 TrÄdstartare Postat 12 februari 2008 Hej igen! nu har jag kopplat sÄ jag fÄr ljud och det har löst sig med spraket/hacket.. Nu undrar jag hur jag spelar in alla kanaler separat. Har tillex kopplat 2st ingÄngar (3 och 4) till 1 och 2 till mixerns "ins". och kör en studio projects c1 pÄ ena kanalen och en keyboard pÄ den andra. MEN jag kan inte röra kanalernas volymreglage, eq osv pÄ mixern? vad Àr det för fel?. För att fÄ ljud har jag kopplat frÄn ljudkortets 2 utgÄngar till 2T RTN pÄ mixern med RCA kabel. Och kopplat stereon till CTRL RM L och R. EQ / Digital effect / Main volymreglaget reagerar inte nÀr jag höjer och sÀnker.. bara "Mono" kanalen. har det med detta att göra? Vilka kablar skall inhandlar osv. Mixern har inbyggd 48V matning. Micken funkar.. men gÄr som sagt inte att höja och sÀnka. utan bara en lÄg signal in i datorn. Och Claes skrev att man kan fÄ lyssning utan latency med rÀtt kabel eller liknande? Mà NGA problem, men jÀttetacksam om jag fÄr hjÀlp. I framtiden Àr det tÀnkt att spela in trummor. sÄ separata ljudspÄr i cubase Àr ju ett krav. Tack pÄ förhand!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.