Jump to content
Annons

Hur kopplar jag mixern till ljudkortet? ( NYTT PROBLEM!)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

DET NYA PROBLEMET : Hej igen! nu har jag kopplat sĂ„ jag fĂ„r ljud och det har löst sig med spraket/hacket.. Nu undrar jag hur jag spelar in alla kanaler separat. Har tillex kopplat 2st ingĂ„ngar (3 och 4) till 1 och 2 till mixerns "ins". och kör en studio projects c1 pĂ„ ena kanalen och en keyboard pĂ„ den andra. MEN jag kan inte röra kanalernas volymreglage, eq osv pĂ„ mixern? vad Ă€r det för fel?. För att fĂ„ ljud har jag kopplat frĂ„n ljudkortets 2 utgĂ„ngar till 2T RTN pĂ„ mixern med RCA kabel. Och kopplat stereon till CTRL RM L och R. EQ / Digital effect / Main volymreglaget reagerar inte nĂ€r jag höjer och sĂ€nker.. bara "Mono" kanalen. har det med detta att göra? Vilka kablar skall inhandlar osv. Mixern har inbyggd 48V matning. Micken funkar.. men gĂ„r som sagt inte att höja och sĂ€nka. utan bara en lĂ„g signal in i datorn. Och Claes skrev att man kan fĂ„ lyssning utan latency med rĂ€tt kabel eller liknande? MÅNGA problem, men jĂ€ttetacksam om jag fĂ„r hjĂ€lp. I framtiden Ă€r det tĂ€nkt att spela in trummor. sĂ„ separata ljudspĂ„r i cubase Ă€r ju ett krav. Tack pĂ„ förhand!

Redigerat av skuMs
Annons
Postat

"RTFM" 😛

Annars rÄder dig att testa dig fram. Det brukar lösa sig till det bÀsta i slutÀndan.. Lycka till!

/ F

Postat
"RTFM" 😛

Annars rÄder dig att testa dig fram. Det brukar lösa sig till det bÀsta i slutÀndan.. Lycka till!

/ F

och det Àr? :S. ingen hÀr som vethur jag skall koppla?

Postat
Hittade ingen direkt information om din mixer. Men har den direct out?

//Anders

nej den har insert istĂ€llet. fĂ„r panik om ingen hjĂ€lper! 😆

Postat (redigerat)
"RTFM" 😆

/ F

och det Àr? :S. ingen hÀr som vethur jag skall koppla?

RTFM = Read the f*cking manual.. det var menat mer pÄ skÀmt.

Fast ofta kan man faktiskt lÀsa sig till hur man ska koppla och liknande i manualerna.

Edit: Spanade in bilden och kan vÀl ge ett par rÄd tror jag.

Du hade tydligen 2 st RCA och 2 st TELE vilket jag antar Àr 6.3mm.

Ser inga ingÄngar för TELE pÄ ditt ljudkort.

DÄ behöver du omkopplare mellan RCA och TELE. (2 st)

Finns pÄ de flesta vÀlsorterade elektronikaffÀrer.

De telesladdar du redan har vet jag inte vad du ska göra med. Har du en hÄrdvarusynth kan du koppla in den. Eller nÄgot liknande. Du kommer enbart behöva anvÀnda dina RCA för att fÄ ljud frÄn och till datorn.

Till tipsen! Beroende pÄ hur du vill ha kopplat. Men nu ger jag förslag som kommer att koppla mixern in i datorn och datorn ut till mixern. Utan förstÀrkrare eller nÄnting..

1. Du kopplar en av dina RCA sladdar i kortets ingÄngar. Vet inte vilka av dem det Àr men det borde stÄr INSERT eller IN eller nÄgot liknande pÄ plasten. Sen sÀtter du en omkopplare frÄn RCA till TELE. Dessa kopplar du in i mixerbordets MAIN OUT ingÄngar. L och R

2. Sen kopplr du 2 st RCA-kontakter frÄn ljudkortets utgÄngar till mixerbordets 2T RTN alternativt ta tvÄ extra telekonverteringspluggar och sÀtta pÄ MAIN INS.

3. DĂ„ har du ljud mellan dator och mixerbord. Nu behöver du bara ett par högtalare inkopplade 🙂

Lycka till!

Redigerat av Tracer
Postat
Hittade ingen direkt information om din mixer. Men har den direct out?

//Anders

nej den har insert istĂ€llet. fĂ„r panik om ingen hjĂ€lper! 😆

Inserterna gĂ„r ofta att anvĂ€nda som direktutgĂ„ng. 🙂 Jag hittade dessvĂ€rre inte den mixern pĂ„ NĂ€tet, sĂ„ jag vet inte hur det borde funka i den, utan du mĂ„ste nog ta en titt i manualen för att komma vidare.

FrÄn Insert-utgÄngen pÄ den kanal du vill spela in, gÄr du till en lineingÄng pÄ ljudkortet, sÄ kan du spela in. Med rÀtt kabel sÄ fÄr du samtidigt vidare ljudet i mixern, sÄ att du kan fÄ lyssning utan latency. Uppspelning av det som redan finns i datorn, gör du genom att koppla ljudkortets utgÄngar till ingÄngar pÄ mixern. Monitorerna kopplar du dÄ till mixerns Main eller Control Room out (beroende pÄ vad som finns).

Egentligen tycker jag att en mixer Àr överflödig i de flesta fall, men har man redan en mixer, sÄ Àr det kanske lite onödigt att göra sig av med den och skaffa annat i stÀllet...

Postat

Det sÄg ju ut som om din mixer hade en sub-buss. Varför inte koppla den utgÄngen till ljudkortets ingÄng? DÄ vÀljer du bara vilka kanaler du vill skicka till kortet.

Att sÀtta utgÄngen frÄn ljudkortet till 2trk in lÄter rimligt, men du kan lika gÀrna anvÀnda en normal kanal till det.

NÀr du har en mixer sÄ finns det inte lika mycket rÀtt och fel som med t ex ett ljudkort, man kan oftast lösa samma funktion pÄ mer Àn ett sÀtt, sÄ testa och vÀlj det sÀtt som passar dig.

Postat
Vet att det finns mÄnga trÄdar om just detta men finner inte svaret jag vill ha. jag har köpt ett M-audio delta 10/10LT och en Phonic MM1805X.. Bild pÄ mixern: http://www.instrumentymuzyczne.pl/sklep/zd...v1.2%5B1%5D.jpg .

Jag har tvÄ st kablar: 2st rca hane blir till 2st tele. Hur kopplar jag detta sÄ jag fÄr ljud?!. NÀr jag vill spela in nÄgot antar jag att jag kör en kabel frÄn mixerns ins till ljudkortets in bara. hjÀlp!

ÂŽ

Hur mĂ„nga kanaler kommer du spela in simultant? Är det inte sĂ„ mĂ„nga sĂ„ tycker jag det verkar vara smidigast att köra genom sub-grupperna. Fast jag antar att du vill ha fler om du har köpt ett delta 1010LT.. Fast Ă„ andra sidan har du ju tydligen bara 2 kablar?

Om jag inte missminner mig sÄ har delta 1010LT xlr in pÄ de första tvÄ ingÄngarna, sÄ de enklaste vore kanske att bara skaffa 2 tele - xlr-kablar istÀllet, och sedan bara koppla in resten med tele - rca, sÄ mÄnga du behöver.

Och nu kom jag pÄ att du kanske bara vill ha ljud ut frÄn datorn?

Jaja, jag lÄter blajet ovanför ligga kvar.

Det borde ju bara vara att dra rca frÄn ljudkortets ut 1 och ut 2 in i nÄgon av bordets stereokanaler. PÄ sÄ sÀtt slipper du alla adapters och grejer om du bara har de kablarna du nÀmnde.

Vet inte riktigt om jag kom fram till nĂ„got som inte redan skrivits, men nu har jag ju skrivit alldeles för mkt för att ta bort det. 🙂

Postat

Tack alla som skrivit! Har löst detta nu 😛.. ett riktigt jobbigt problem Ă€r att det börjat hacka smĂ„ millisikunder och sprakar nĂ€r man spelar upp nĂ„got.. skall formatera om datorn och fixa nyaste drivisarna till kortet och se om det fortfarnade finns kvar.. annars vet jag inte.

drloop (oregistrerad)
Postat
Tack alla som skrivit! Har löst detta nu 😛.. ett riktigt jobbigt problem Ă€r att det börjat hacka smĂ„ millisikunder och sprakar nĂ€r man spelar upp nĂ„got.. skall formatera om datorn och fixa nyaste drivisarna till kortet och se om det fortfarnade finns kvar.. annars vet jag inte.

Innan du börjar formatera om datorn sÄ kanske du kan kolla om du har lÄg latency stÀlld pÄ ljudkortet?

• 2 veckor senare...
Postat

Hej igen! nu har jag kopplat sĂ„ jag fĂ„r ljud och det har löst sig med spraket/hacket.. Nu undrar jag hur jag spelar in alla kanaler separat. Har tillex kopplat 2st ingĂ„ngar (3 och 4) till 1 och 2 till mixerns "ins". och kör en studio projects c1 pĂ„ ena kanalen och en keyboard pĂ„ den andra. MEN jag kan inte röra kanalernas volymreglage, eq osv pĂ„ mixern? vad Ă€r det för fel?. För att fĂ„ ljud har jag kopplat frĂ„n ljudkortets 2 utgĂ„ngar till 2T RTN pĂ„ mixern med RCA kabel. Och kopplat stereon till CTRL RM L och R. EQ / Digital effect / Main volymreglaget reagerar inte nĂ€r jag höjer och sĂ€nker.. bara "Mono" kanalen. har det med detta att göra? Vilka kablar skall inhandlar osv. Mixern har inbyggd 48V matning. Micken funkar.. men gĂ„r som sagt inte att höja och sĂ€nka. utan bara en lĂ„g signal in i datorn. Och Claes skrev att man kan fĂ„ lyssning utan latency med rĂ€tt kabel eller liknande? MÅNGA problem, men jĂ€ttetacksam om jag fĂ„r hjĂ€lp. I framtiden Ă€r det tĂ€nkt att spela in trummor. sĂ„ separata ljudspĂ„r i cubase Ă€r ju ett krav. Tack pĂ„ förhand!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.