Jump to content
Annons

Test och utvärdering av Steinbach Cajon SCA-100


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Leverans: Cajonen anlände idag för en halvtimme sedan - personlig leverans och underskrift via en digital datorpenna. Ja, jisses. På lådan stod "Trumpet - China". I den låg en annan låda dock som tur var.

Ett första intryck: Den visade sig ha en suveränt ådrad front, ser ut som rosenträd, runtom är det laminerad björk verkar det som. Högklassig vadderad bag som kan användas som ryggsäck också. På fronten är det dock två missar; dels två små repor, som man ser på 10 cm avstånd och dels vad jag döper till "ett tryckmärke" som är som en längre och bredare "repa", i praktiken handlar det om en ljusgrå diagonal linje på 10 cm mitt på fronten. Först trodde jag det var lim, men det går inte att gnugga bort. Namnskylten i silver, "Steinbach", sitter nedtill på fronten, men på trekvarten (o)lustigt nog. Den tänker jag inte pilla på. Björkträet runt om lådan är flammigt och fint, lite rödbok över den - estetiskt tilltalande och vackrare än på deras hemsidas bilder. Sittydyna ingår med företagsloggan även där. Snare-effekten är ställbar med en sexkantsnyckel. Denna nyckel hittade jag till slut i hålet baktill, käckt placerad i ett litet hål nedtill. Till slut fann jag platsen där den skulle göra sin verkan: på frontens undersida av cajonen. Där finns nämligen två honor att bröta runt i med nyckeln.

Ljudtest: Den låter väldigt mycket virveltrumma. När den anlände så själva rasslet lågt, men efter skruvande så blev det snabbt galet lössläppt, så då drog jag tillbaka en bra bit och hamnade i ett underbart mellanläge. Man kan ju spela på sidorna också, och gör man det så får man fram spinkiga tom tom. Genom att variera och dämpa med ena handen på fronten samtidigt som man spelar på samma front kan man uppnå fina djupa tom tom-ljud.

Slutomdöme: Tiocentimeters tryckmärke (som ska få sig en omgång av Johnson's polish) och loggan på sniskan må vara hänt, för 650 SEK inkl praktisk vadderad väska/ryggsäck för instrumentet och en enkelt och effektivt fungerande ställbar snare, så kan man inte vara annat än nöjd. Om det beror på en andrasortering - de kosmetiska skönhetsfelen som jag nämnde - som gör att priset var kraftigt sänkt, det låter jag vara osagt. I svensk butik ville de ha 1750 SEK.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jaha, det är ju kul att du är nöjd! Lite skönhetsfel påverkar ju inte ljudet som tur är, så det går ju att leva med.

Huvudaken är ju att den låter bra och att man trivs med den när man spelar på den. Det vore kul om du tog la upp en bild på den och gärna ett litet ljudprov också! Det skulle vara kul att både se och höra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...