Jump to content
Annons

vad har pro för ljudmotor?


Kanyl (oregistrerad)

Recommended Posts

... har du ett eller flera länkade HD-system och säg att du kör 120ch ljud och drar upp allt på +12db så blir det totalt 1440 dB över 0 nivån i den interna mixbussen innan masterregeln och då "kan" det ju vara bra att ha 48bit eller mer floating eller fixed point i mixbussen.. bara ett exempel som inte är praktiskt 😲 har man ett HD system borde man veta bättre =)

1440 dB, gött. Jag tror det är då det börjar låta "fett". Kankse redan vid 12-1300 över nollan men varför chansa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)
... har du ett eller flera länkade HD-system och säg att du kör 120ch ljud och drar upp allt på +12db så blir det totalt 1440 dB över 0 nivån i den interna mixbussen innan masterregeln och då "kan" det ju vara bra att ha 48bit eller mer floating eller fixed point i mixbussen.. bara ett exempel som inte är praktiskt 🙂 har man ett HD system borde man veta bättre =)

1440 dB, gött. Jag tror det är då det börjar låta "fett". Kankse redan vid 12-1300 över nollan men varför chansa!

😲

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
... har du ett eller flera länkade HD-system och säg att du kör 120ch ljud och drar upp allt på +12db så blir det totalt 1440 dB över 0 nivån i den interna mixbussen innan masterregeln och då "kan" det ju vara bra att ha 48bit eller mer floating eller fixed point i mixbussen.. bara ett exempel som inte är praktiskt 😉 har man ett HD system borde man veta bättre =)

1440 dB, gött. Jag tror det är då det börjar låta "fett". Kankse redan vid 12-1300 över nollan men varför chansa!

🙂

Mastrar man sen det där på en rullbandare så blir det ju lite "värme" när man överstyr ingångarna med +1440 dBu hahahaha.

Är det nu vi börjar snacka bandmättnad? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag mixar alltid mina gitarrer på +12dB på alla reglarna, å så dubbar jag minst 100 ggr så mastern går upp till +1440 dBu, sen sjunger de fint. Det är så man får till den dära riktiga feta disten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag mixar alltid mina gitarrer på +12dB på alla reglarna, å så dubbar jag minst 100 ggr så mastern går upp till +1440 dBu, sen sjunger de fint. Det är så man får till den dära riktiga feta disten.

Som Lars sa det börjar redan låta gött vid en 12-1300 men varför chansa ....

Och då ställer man sig frågan.

Jag som har 64 bitar floating point i mitt system, måste jag dubba 1000ggr innan det släpper coh slutligen lyfter till gudabenådad dist? Eller är det bättre att dubba 40-50 ggr med lägre bitdjup? (Antog att siffrorna 1440 dBU gäller för 48 bitars PT)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som har 64 bitar floating point i mitt system, måste jag dubba 1000ggr innan det släpper coh slutligen lyfter till gudabenådad dist? Eller är det bättre att dubba 40-50 ggr med lägre bitdjup? (Antog att siffrorna 1440 dBU gäller för 48 bitars PT)

1000 ggr känns väl som nåt slags moraliskt minimum i vilket fall som helst tycker jag.

MEN - tyvärr är det, som framkommit redan tidigt i tråden, enbart Pro Tools som låter "fett".

64 bitar låter mer stramt och återhållsamt, med en besynnerlig sötma runt 400 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag som har 64 bitar floating point i mitt system, måste jag dubba 1000ggr innan det släpper coh slutligen lyfter till gudabenådad dist? Eller är det bättre att dubba 40-50 ggr med lägre bitdjup? (Antog att siffrorna 1440 dBU gäller för 48 bitars PT)

1000 ggr känns väl som nåt slags moraliskt minimum i vilket fall som helst tycker jag.

MEN - tyvärr är det, som framkommit redan tidigt i tråden, enbart Pro Tools som låter "fett".

64 bitar låter mer stramt och återhållsamt, med en besynnerlig sötma runt 400 Hz.

Ahh, jag förstår.

Men vad tror du om jag går ned på 32 bitar kan jag få det fett utan för många dubbar, eller kommer mixbussen i systemet att bli för tight? (Rädd att man kanske flyttar problemen från 400Hz till 800hz eller 200Hz, jag har liksom tappat räkningen så jag behöver lite råd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man behöver 500 dB, 1000 dB, 10000 dB headroom när man mixar så borde man nog tänka om lite när det gäller arbetssättet…

När det gäller huruvida olika program ”låter olika” så är det lätt att döda myten genom ett enkelt test:

Generera en testton (t ex ett vitt brus).

Gör en kopia och flippa fasen på denna.

Importera båda på separata spår i valfri sequenser.

Se till att allt är på unity gain och ej pannat, och att det inte är något dither på mastern och rendera till ny fil.

OM resultatet INTE är en helt digitalt tyst fil så har programmet ”hittat på något”, d v s inte en mattematiskt perfekt summering.

Jag provade detta med CuBase och Logic och naturligtvis så var resultatet inte överraskande; digital tystnad. Jag har inte provat med Protools, men OM det skulle bli ett annat resultat så innebär det att Protools inte summerar perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om man behöver 500 dB, 1000 dB, 10000 dB headroom när man mixar så borde man nog tänka om lite när det gäller arbetssättet…

När det gäller huruvida olika program ”låter olika” så är det lätt att döda myten genom ett enkelt test:

Generera en testton (t ex ett vitt brus).

Gör en kopia och flippa fasen på denna.

Importera båda på separata spår i valfri sequenser.

Se till att allt är på unity gain och ej pannat, och att det inte är något dither på mastern och rendera till ny fil.

OM resultatet INTE är en helt digitalt tyst fil så har programmet ”hittat på något”, d v s inte en mattematiskt perfekt summering.

Jag provade detta med CuBase och Logic och naturligtvis så var resultatet inte överraskande; digital tystnad. Jag har inte provat med Protools, men OM det skulle bli ett annat resultat så innebär det att Protools inte summerar perfekt.

Digital tystnad, bra titel på en platta...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Digital tystnad låter fetare i ProTools.

Det var värst vad du var på idag Lars... kul! 🙁

😏🤪😆

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade detta med CuBase och Logic och naturligtvis så var resultatet inte överraskande; digital tystnad. Jag har inte provat med Protools, men OM det skulle bli ett annat resultat så innebär det att Protools inte summerar perfekt.

Helt tyst i PT också. Så då va det testat besvarat.

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skönt. Då kanske denna debatt (om huruvida vissa program "låter bättre" har fått ett definitivt slut. 😲

Ja, jag har aldrig lyckats höra som jag sa på en låt vilket daw det skulle vara mixat eller inspelat i. DOCK, så kan jag tänka mig att för vissa "låter" vissa program bättre eller att de tycker sig kunna göra en bättre mix, men det tror jag kan bero på att man trivs i programmet och på det sättet gör ett bättre jobb. Jag kanske skulle göra en bättre mix i PT än Cubase, och nästa person tvärt om, beroende på vad som tilltalar våra sinnen. Det kan vara grafisk, typsnitt, färger, ja, you name it.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skönt. Då kanske denna debatt (om huruvida vissa program "låter bättre" har fått ett definitivt slut. 😲

Ja, jag har aldrig lyckats höra som jag sa på en låt vilket daw det skulle vara mixat eller inspelat i. DOCK, så kan jag tänka mig att för vissa "låter" vissa program bättre eller att de tycker sig kunna göra en bättre mix, men det tror jag kan bero på att man trivs i programmet och på det sättet gör ett bättre jobb. Jag kanske skulle göra en bättre mix i PT än Cubase, och nästa person tvärt om, beroende på vad som tilltalar våra sinnen. Det kan vara grafisk, typsnitt, färger, ja, you name it.

//Anders

Det skriver jag under på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skönt. Då kanske denna debatt (om huruvida vissa program "låter bättre" har fått ett definitivt slut. 😲

Inte riktigt. Ditt test visar att musikprogrammen behandlar samma fil på samma sätt, båda gångerna. Det finns inga slumpmässiga fel (liknande analog inspelning/uppspelning). Däremot kan ett musikprogram ha ett systematiskt fel. Säg att Pro Tools exporterar med en något förhöjd återgivning någonstans i botten, eller har en fasförskjutning av ett visst frekvensområde. Då kan vitt brus exporterat i Pro Tools låta "fetare" än vitt brus exporterat i Logic. Enda sättet att testa det är att fasvända exporten från ett musikprogram och lägga ihop med exporten från ett annat program.

Edit: Glömde ett g...

Edit 2: och ett t...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... skeptisk till det men varför inte prova!

Om jag renderar denna fil;

http://www.speedyshare.com/734173295.html

(och bara denna) i unity gain i CuBase (24bit / 44.1 KHz, mono) och du gör samma sak i din DAW (PT?) så kan vi jämföra?

Se till att inte ha något dither eller annat knas på…

Jag exporterar i Logic 8. Lägger upp en länk när det är klart.

Tog förresten del av ett liknande, men mer omfattande, test för ett par år sedan.

Alla tänkbara DAWs summerade samma filer som sedan gick att lyssna på i en blindtest.

Det var spirdda skurar i vad som lät bäst. Det intressanta var dock att få nollades helt när man gjorde fasvändningstricket. Kan ha med panoreringslagar på stereokanaler och bitdjup att göra. Eller skit-bakom-spakarna!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ni gör är alltså att impotera filen och sen bara spara den igen eller? Kan bidra med PT

//Anders

Om det är så att det bara var en bounce från PT ni behövde så är den här, annars kanske jag är för trött för att hänga med just nu 😲

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ni gör är alltså att impotera filen och sen bara spara den igen eller? Kan bidra med PT

//Anders

Om det är så att det bara var en bounce från PT ni behövde så är den här, annars kanske jag är för trött för att hänga med just nu 😲

Precis! En bounce i samma format och orörd nivå.

Laddar hem din fil för att testa att släcka mot Gilberts...

Edit: Och här är Logic-bouncen

Edit 2: ÅTGÄRDAT! Hittade redan en felkälla i min egen fil. Jag valde att bounca från masterbussen och kunde inte välja mono. Min fil är alltså stereo. Ska se om jag kan fixa till det... ÅTGÄRDAT!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ni gör är alltså att impotera filen och sen bara spara den igen eller? Kan bidra med PT

//Anders

Om det är så att det bara var en bounce från PT ni behövde så är den här, annars kanske jag är för trött för att hänga med just nu 😲

Precis! En bounce i samma format och orörd nivå.

Laddar hem din fil för att testa att släcka mot Gilberts...

Edit: Och här är Logic-bouncen

Edit 2: Hittade redan en felkälla i min egen fil. Jag valde att bounca från masterbussen och kunde inte välja mono. Min fil är alltså stereo. Ska se om jag kan fixa till det...

hm... när jag bouncade orginal filen i pro tools, sedan impoterade den igen, Gjorde en invert så blev det mycket lägre volym på bruset men dock inte helt tyst. Alltså är det en skillnad i summeringen? eller?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Din bounce ligger nog lite flyttad i tid. När jag släcker den mot min uppdaterade Logic, eller Gilberts Cubase-fill får jag nivåer på -25 dBfs.

Om jag däremot släcker Cubase mot Logic får jag -90 dBfs.

Det är fortfarande skillnad, men svårt att svara på varför.

Edit: Nä, förresten. Kollade Pro Tools-filen och den ligger alignad med de två andra. När jag zoomar in så mycket jag kan i Arrange-fönstret i Logic är vågformen lite olika uppritad för Pro Tools, jämfört med Logic. Behöver iofs inte betyda någonting. Det är ju bara en grafisk representation av ljud. Får forska vidare i skillnaden...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Din bounce ligger nog lite flyttad i tid. När jag släcker den mot min uppdaterade Logic, eller Gilberts Cubase-fill får jag nivåer på -25 dBfs.

Om jag däremot släcker Cubase mot Logic får jag -90 dBfs.

Det är fortfarande skillnad, men svårt att svara på varför.

Det är klart, sånt kan man ju aldrig testa. Pro Tools summerar rätt i sig självt, men kanske gör en aning förflyttning i tid som inte Cubase eller Logic gör och då fallerar ju testet ändå, kan ju vara att de summerar lika för det, eller??

//Anders

EDIT: gick in med största förstoring och tittade på vågformerna, ser identiskt ut förutom att den jag bouncade inte ligger exakt i tid som du sa. Vad jag kan se så är den lite efter, men det är svårt att se, men det ser ut som det iaf.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... jag hamnar på -132,5 dB... ska kolla att inte Cubase flyttar en sample eller nått.

-132,5 är ju dock inte öronbedövande starkt... kan vara resultat av avrundningsfel eller dither som inte gåt att stänga av då den jobbar i de absolut lägsta regionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tror jag har lokaliserat förklaringen till min lilla diff; filen som renderats genom Cubase är liiiiiiite lite lite lägre i amplitud (mindre än 0,0001 dB) och när denna summeras med den orörda (i Wavelab) fasvända, så blir det såklart en liten liten diff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...