Jump to content
Annons

Audio mixdown i Cubase Studio 4


nillefix (oregistrerad)

Recommended Posts

nillefix (oregistrerad)

Har spelat in mitt senaste alster i Cubase Studio 4, i vilken låten låter kanon, och tänkte göra en mixdown men det låter rent ut sagt sk*t efter mixdownen. Väldigt basigt, precis som om man lyssnar genom bomull. Det rolig är att jag har spelat in flera låtar tidigare och de har låtit som dom ska. Jag måste ha missat en väldigt vital del i processen......

Nån som har nåt tips.

Tack på förhand

Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyfter du in låten tillsammans med mixen i cubase igen när du lyssnar?

Eller man kanske skall fråga om du använder samma högtalare?

Annars kan du lyfta in den i cubase och aktivera en till outputchannel till utan effekter och jämföra hur den låter, om det är ungefär lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att inte "Broadcast wave" är ikryssat i mixdowndialogrutan.

[edit] Eller är det i nån settingsmeny nånstans tro? Kommer inte ihåg, leta efter Broadcast wave och bocka bort!

Hej!! Och varfor skulle broadcast wave ge ett bassigare ljud???? 😛

Nej, det har såklart inget med ljudet att göra. En Broadcast Wave (BWF-fil) är inget annat än en vanlig WAV-fil med tillagd extra information om inspelningen.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att inte "Broadcast wave" är ikryssat i mixdowndialogrutan.

[edit] Eller är det i nån settingsmeny nånstans tro? Kommer inte ihåg, leta efter Broadcast wave och bocka bort!

Hej!! Och varfor skulle broadcast wave ge ett bassigare ljud???? 😛

Nej, det har såklart inget med ljudet att göra. En Broadcast Wave (BWF-fil) är inget annat än en vanlig WAV-fil med tillagd extra information om inspelningen.

Precis vad jag menade! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om vad "Broadcast wave" gör eller inte gör med ljudkvaliteten i Cubase. En kollega på jobbet hade liknande problem som trådskaparen och felet var, enl kollegan, att Broadcast wave var förbockat..

Å andra sidan hade han suttit och bockat för/bockat av varenda ruta i varenda meny och ändrat parametrar hit och dit så det kan säkerligen vara något annat han gjorde som löste problemet.

Fast allt han kom ihåg var just "Broadcast wave".

Link to comment
Dela på andra sajter

nillefix (oregistrerad)
Heh, jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om vad "Broadcast wave" gör eller inte gör med ljudkvaliteten i Cubase. En kollega på jobbet hade liknande problem som trådskaparen och felet var, enl kollegan, att Broadcast wave var förbockat..

Å andra sidan hade han suttit och bockat för/bockat av varenda ruta i varenda meny och ändrat parametrar hit och dit så det kan säkerligen vara något annat han gjorde som löste problemet.

Fast allt han kom ihåg var just "Broadcast wave".

Nej, broadcast wave var inte ikryssat. Fattar fortfarande inte vad jag gör för fel, eftersom det har lyckats förut.

Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

nillefix (oregistrerad)
Lyfter du in låten tillsammans med mixen i cubase igen när du lyssnar?

Eller man kanske skall fråga om du använder samma högtalare?

Annars kan du lyfta in den i cubase och aktivera en till outputchannel till utan effekter och jämföra hur den låter, om det är ungefär lika.

Nä, mixar ner den till wav och sen lyssnar på den i Mediaspelaren, precis som jag gjorde med de andra låtarna som låter bra.

Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter du in låten tillsammans med mixen i cubase igen när du lyssnar?

Eller man kanske skall fråga om du använder samma högtalare?

Annars kan du lyfta in den i cubase och aktivera en till outputchannel till utan effekter och jämföra hur den låter, om det är ungefär lika.

Nä, mixar ner den till wav och sen lyssnar på den i Mediaspelaren, precis som jag gjorde med de andra låtarna som låter bra.

Niclas

Det är inte så att du råkat sätta på en EQ i mediaspelaren? Annars så undrar jag vad du har gör limiter/dither i slutet. De flesta brukar man kunna ställa in lite, och om du har en dither med inställningen flat så kan du testa det, vissa har jag upptäckt ger en liten loudness känsla av låten, men inte så mycket att man upplever det så extremt som du verkar göra, men i desperationens tider kan det vara värt att kolla upp.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också haft lite pyssel med att det inte har låtit som jag förväntat mig efter nedmix. Om jag gjorde nedmix till ett spår i Cubase och lyssnade på det lät det ok. Fick rådet på ett annat forum att använda Foobar2000 som mediaspelare eftersom Windows-, Real-player m fl har ett eget "Sound", dvs de färgar, även om Eq mm är avstängda.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också haft lite pyssel med att det inte har låtit som jag förväntat mig efter nedmix. Om jag gjorde nedmix till ett spår i Cubase och lyssnade på det lät det ok. Fick rådet på ett annat forum att använda Foobar2000 som mediaspelare eftersom Windows-, Real-player m fl har ett eget "Sound", dvs de färgar, även om Eq mm är avstängda.

Nej, det där stämmer inte. Uppspelarna plockar helt enkelt ut ljudinformationen (samples) ur filen och skickar dem till ljudkortet. Ingen DSP görs.

edit: Jag har såklart svårt att ha koll på alla uppspelare 😉 Men om de gör något annat får detta anses som en bugg.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

nillefix (oregistrerad)
Lyfter du in låten tillsammans med mixen i cubase igen när du lyssnar?

Eller man kanske skall fråga om du använder samma högtalare?

Annars kan du lyfta in den i cubase och aktivera en till outputchannel till utan effekter och jämföra hur den låter, om det är ungefär lika.

Nä, mixar ner den till wav och sen lyssnar på den i Mediaspelaren, precis som jag gjorde med de andra låtarna som låter bra.

Niclas

Det är inte så att du råkat sätta på en EQ i mediaspelaren? Annars så undrar jag vad du har gör limiter/dither i slutet. De flesta brukar man kunna ställa in lite, och om du har en dither med inställningen flat så kan du testa det, vissa har jag upptäckt ger en liten loudness känsla av låten, men inte så mycket att man upplever det så extremt som du verkar göra, men i desperationens tider kan det vara värt att kolla upp.

MVH

Anders

EQn spelar ingen roll, de "gamla" låtarna låter bra i media spelaren så jag tror att det är nåt med mixdown processen som som jag har "glömt".

Link to comment
Dela på andra sajter

nillefix (oregistrerad)
Kan det vara att du exporterar till en lägre samplingsfrekvens. Typ 22 kHz istället för 44,1?

Nej, så här ser det ut innan jag exporterar:

ex.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara att du exporterar till en lägre samplingsfrekvens. Typ 22 kHz istället för 44,1?

Nej, så här ser det ut innan jag exporterar:

ex.jpg

Och 44,1 är den frekvens du spelat in och mixat materialet i?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

nillefix (oregistrerad)
Kan det vara att du exporterar till en lägre samplingsfrekvens. Typ 22 kHz istället för 44,1?

Nej, så här ser det ut innan jag exporterar:

ex.jpg

Och 44,1 är den frekvens du spelat in och mixat materialet i?

Yes.

Kan det vara så att det beror på att jag spelat in med ett bit depth på 24 och när man kör mixdown så tar man ner det till 16? Ska man spela in i samma bit depth som man ska mixa ner till?

Redigerat av nillefix
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fan samma problem när jag kör mixdown i mitt CS4.

sen tycker jag det är tråkigt att man inte hör låten samtidigt som man kör mixdown (jag har bockat i realtime)

och en 3e sak. finns det inte en steromixning i CS4? typ nån form av mastring eller vad man kan kalla det. kommer ihåg att jag hade det på piratversionen av SX3 till min PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

och en 3e sak. finns det inte en steromixning i CS4? typ nån form av mastring eller vad man kan kalla det. kommer ihåg att jag hade det på piratversionen av SX3 till min PC.

Steinberg gör ett fristående ljudredigeringsprogram som heter Wavelab. Det är kanske det du tänker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

och en 3e sak. finns det inte en steromixning i CS4? typ nån form av mastring eller vad man kan kalla det. kommer ihåg att jag hade det på piratversionen av SX3 till min PC.

Steinberg gör ett fristående ljudredigeringsprogram som heter Wavelab. Det är kanske det du tänker på.

njae. eller kanske. om det ingick nån "light" version i SX3?

alltså man startar cubase och väljer nytt project/stereo...nånting kommer inte ihåg. så importerar man wav filen(låten) så har man som ett mastringsprogram typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

och en 3e sak. finns det inte en steromixning i CS4? typ nån form av mastring eller vad man kan kalla det. kommer ihåg att jag hade det på piratversionen av SX3 till min PC.

Steinberg gör ett fristående ljudredigeringsprogram som heter Wavelab. Det är kanske det du tänker på.

njae. eller kanske. om det ingick nån "light" version i SX3?

alltså man startar cubase och väljer nytt project/stereo...nånting kommer inte ihåg. så importerar man wav filen(låten) så har man som ett mastringsprogram typ.

Det är inte så att du menar project template med namnet typ "mastering"

Detta är ett helt vanligt preset projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nillefix (oregistrerad)
Nä, det har ingen betydelse med bitdjupet och det ser ut som det skall när du mixar ner. Hur är det med dithering?

Kör med UV 22 med nån sorts standard inställning(sitter ej hemma och kan kolla).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...