Jump to content
Annons

Monitor sönder! :(


Lithium

Recommended Posts

Hej, jag har ett par Behringer Truth B2031A som jag har haft i ca 3Är. Nu Àr det sÄ att ena monitorn har gÄtt sönder. NÀr jag sÀtter pÄ dem via ett grenuttag med brytare sÄ lÄter det som det skall i ca 1min varpÄ den vÀnstra smÀller till högljutt och slutar att lÄta. Den gröna "pÄ" knappen slutar att lysa och istÀllet börjar den röda limiter knappen lysa.

Jag vÀntar dÄ en stund för att se om det hÀnder nÄtt. NÀr inget hÀnder stÀnger jag av monitoren varpÄ Ànnu en högljudd smÀll hörs. Sedan upprepar sig momentet igen nÀr jag sÀtter pÄ monitoren.

GĂ„r det att reparera detta sjĂ€lv, det Ă€r ju inte ljudet det Ă€r fel pĂ„ utan har troligtvis hĂ€nt nĂ„got med elektroniken( đŸ€Ș )?

NĂ„gon som har nĂ„gra erfarenheter av att reparera monitorer. Har verkligen inte lust att köpa nya dĂ„ jag snart har sparat ihop till en Fender twin reverb. 🙂

🙂🙁🙁

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Är det nĂ„gon ide' att öppna och kolla hur det ser ut inne i monitorn, om nĂ„got ser brĂ€nt ut eller om det Ă€r nĂ„n lödning som Ă€r glapp eller nĂ„got som man kanske bara kan byta ut?

Eller kan man lÀmna in den dÀr jag köpte den (pÄ musik börsen) och fÄ den lagad och vad hade det kostat utan garanti?

Eller Àr det bara att kassera och införskaffa ett par nya?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det nĂ„gon ide' att öppna och kolla hur det ser ut inne i monitorn, om nĂ„got ser brĂ€nt ut eller om det Ă€r nĂ„n lödning som Ă€r glapp eller nĂ„got som man kanske bara kan byta ut?

Eller kan man lÀmna in den dÀr jag köpte den (pÄ musik börsen) och fÄ den lagad och vad hade det kostat utan garanti?

Eller Àr det bara att kassera och införskaffa ett par nya?

Har du inga kunskaper i elektronik sÄ skulle jag inte rekommendera att du försöker laga sjÀlv.

Vad det kommer att kosta Àr svÄrt att svara pÄ utan felsökning.

Behringer Àr tyvÀrr generellt mycket dÄliga pÄ service av sina prylar dessutom = det tar evinnerliga tider bland annat (det finns handlare som inte gÀrna vill sÀlja Behringer just pÄ grund av att de fÄr sÄ mycket badwill nÀr kunden inte fÄr tillbaka sina trasiga prylar inom vettiga tider).

SÄ enda vettiga alternativet för dig Àr nog en fristÄende serviceverkstad - eller naturligtvis butiken dÀr de Àr köpta. Men rÀkna med att det tar tid om de Àr beroende av Behringer för servicen...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr helt riktigt att Behringer har en urusel service och att mÄnga handlare inte vill sÀlja Behringers produkter av den orsaken. Men nu Àr dessa högtalare Àldre Àn vad som inbegrips i garantin. Om det nu verkligen Àr just ett elektroniskt fel i högtalaren sÄ kan vilken servicereparatör som helst ÄtgÀrda detta, sÄ man behöver alltsÄ inte lÄta Behringer göra jobbet. DÀrför spelar det mindre roll i det hÀr sammanhanget om hur bra eller dÄlig service Behringer har eftersom den Àr mest intressant under garantitiden.

Spontant lÄter det i mina öron som att det Àr överslagsskyddet i högtalaren som slÄr in och bryter ljudet, men jag vet ju inte det med bestÀmdhet. Om felet sitter inne i just högtalaren eller om det Àr nÄgonting tidigare i ljudkedjan som i sÄ fall utlöser överslagsskyddet vet jag inte. Men det kan ju vara vÀrt att du kollar upp högtalarna om det hÀnder samma sak nÀr du kopplar in högtalarna i en annan anlÀggning. För övrigt Àr ju dessa monitorer vÀldigt bra tycker jag. Inte minst för pengarna.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svaren! 😏

Jo dom Ă€r ju vĂ€ldigt bra för sitt pris och jag vill ju gĂ€rna inte gĂ„ misste om en Twin Reverb! 🙁

Skall kolla dom i ett annat ljudsystem och sen bĂ€r det troligtvis av till nĂ€rmsta servicereparatör! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kan mycket vÀl handla om en kallödning i nÀtdelen. Jag skulle rekommendera att du lÄter en lödkunnig bekant ta en titt pÄ den, sÄ att han gör om alla kritiska lödningar. HjÀlper inte det, sÄ Àr det ett komponentfel - och dÄ Àr det kanske tveksamt om det Àr lönt att gÄ vidare - för dessa monitorer Àr vÀl ganska billiga...? Man vet ju inte heller hur villiga Behringer Àr att lÀmna ut servicemanualer och sÀlja reservdelar, sÄ det Àr inte sÀkert att vilken reparatör som helst kan skaffa det som behövs...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr helt riktigt att Behringer har en urusel service och att mÄnga handlare inte vill sÀlja Behringers produkter av den orsaken. Men nu Àr dessa högtalare Àldre Àn vad som inbegrips i garantin. Om det nu verkligen Àr just ett elektroniskt fel i högtalaren sÄ kan vilken servicereparatör som helst ÄtgÀrda detta, sÄ man behöver alltsÄ inte lÄta Behringer göra jobbet. DÀrför spelar det mindre roll i det hÀr sammanhanget om hur bra eller dÄlig service Behringer har eftersom den Àr mest intressant under garantitiden.

Spontant lÄter det i mina öron som att det Àr överslagsskyddet i högtalaren som slÄr in och bryter ljudet, men jag vet ju inte det med bestÀmdhet. Om felet sitter inne i just högtalaren eller om det Àr nÄgonting tidigare i ljudkedjan som i sÄ fall utlöser överslagsskyddet vet jag inte. Men det kan ju vara vÀrt att du kollar upp högtalarna om det hÀnder samma sak nÀr du kopplar in högtalarna i en annan anlÀggning. För övrigt Àr ju dessa monitorer vÀldigt bra tycker jag. Inte minst för pengarna.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Behringer Àr tyvÀrr inte bara dÄliga pÄ service, utan Àven pÄ kvalitet och framför allt, i detta sammanhang, dokumentation av prylarna.

Felen pÄ Behringerprylar beror ofta pÄ att de sparat in för mycket pÄ delar och dimensionering av t ex nÀtaggregat.

Vad gĂ€ller dokumentation sĂ„ Ă€r det mycket svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ schemor till deras prylar (de Ă€r vĂ€l rĂ€dda för att nĂ„gon ska kopiera deras konstruktioner... 🙁😏 ) och det fördyrar naturligtvis servicen nĂ€r den som ska reparera inte har tillgĂ„ng till bra dokumentation, felsökningen blir mera tidsödande. Är det sedan nĂ„gon "Behringerspecifik" del som behöver bytas sĂ„ blir det Ă„terigen vÀÀÀntteeeetiiider...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kan mycket vÀl handla om en kallödning i nÀtdelen. Jag skulle rekommendera att du lÄter en lödkunnig bekant ta en titt pÄ den, sÄ att han gör om alla kritiska lödningar. HjÀlper inte det, sÄ Àr det ett komponentfel - och dÄ Àr det kanske tveksamt om det Àr lönt att gÄ vidare - för dessa monitorer Àr vÀl ganska billiga...? Man vet ju inte heller hur villiga Behringer Àr att lÀmna ut servicemanualer och sÀlja reservdelar, sÄ det Àr inte sÀkert att vilken reparatör som helst kan skaffa det som behövs...

Jag brukar ofta hÄlla med dig Claes, dock inte nu.

Jag har tagit hand om mĂ„nga prylar under Ă„ren dĂ€r just nĂ„gon "lödkunnig" vispat runt med en lödkolv. Och jag garanterar, det blir INTE billigare för Ă€garen av apparaten att reparera efterĂ„t... 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kan mycket vÀl handla om en kallödning i nÀtdelen. Jag skulle rekommendera att du lÄter en lödkunnig bekant ta en titt pÄ den, sÄ att han gör om alla kritiska lödningar. HjÀlper inte det, sÄ Àr det ett komponentfel - och dÄ Àr det kanske tveksamt om det Àr lönt att gÄ vidare - för dessa monitorer Àr vÀl ganska billiga...? Man vet ju inte heller hur villiga Behringer Àr att lÀmna ut servicemanualer och sÀlja reservdelar, sÄ det Àr inte sÀkert att vilken reparatör som helst kan skaffa det som behövs...

Jag brukar ofta hÄlla med dig Claes, dock inte nu.

Jag har tagit hand om mĂ„nga prylar under Ă„ren dĂ€r just nĂ„gon "lödkunnig" vispat runt med en lödkolv. Och jag garanterar, det blir INTE billigare för Ă€garen av apparaten att reparera efterĂ„t... 😏

🙁

Nej, det finns mĂ„nga sjĂ€lvutnĂ€mnda experter, som aldrig borde fĂ„ komma i nĂ€rheten av en lödstation - sĂ„ man ska vĂ€lja sina vĂ€nner vĂ€l om man behöver hjĂ€lp med sĂ„dant... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hehe 🙂 !

TÀnkte jag skulle byta plats pÄ kontakterna pÄ grenuttaget för att se om samma problem uppstod i den andra monitorn sÄ att felet inte satt i strömförsörjningen. Men lyckligtvis sÄ försvan problemet helt nÀr jag gjorde sÄ, skumt som fan! Men jag antar att det var nÄgot fel pÄ grenuttaget sÄ det blir kasserat och utbytt.

🙂

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...

OK, problemet har Äterkommit, det siter alltsÄ inte i grenuttaget som jag trodde tidigare. Har testat med flera stycken och problemet kvarstÄr, fan!

Men det mest jÀvliga Àr att ingen ÄterförsÀljare i stan vill reparera Behringer produkter pga. ÄrslÄnga (!) vÀntetider pÄ reservdelar frÄn tyskland, FAN!

Skall jag köpa nya monitorer eller frakta den trasiga 11mil och sedan vÀnt ca 1Är pÄ att fÄ den lagad. Ifs klarar jag mig hyffsat med en monitor ett litet tag, lÄter det inte bra i mono sÄ...

😏 BEHRINGER! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OK, problemet har Äterkommit, det siter alltsÄ inte i grenuttaget som jag trodde tidigare. Har testat med flera stycken och problemet kvarstÄr, fan!

Men det mest jÀvliga Àr att ingen ÄterförsÀljare i stan vill reparera Behringer produkter pga. ÄrslÄnga (!) vÀntetider pÄ reservdelar frÄn tyskland, FAN!

Skall jag köpa nya monitorer eller frakta den trasiga 11mil och sedan vÀnt ca 1Är pÄ att fÄ den lagad. Ifs klarar jag mig hyffsat med en monitor ett litet tag, lÄter det inte bra i mono sÄ...

😏 BEHRINGER! 🙂

GÄ inte till musikaffÀrerna (som kanske överdriver problemen pÄ grund av att de troligen hellre sÀljer nytt till dig...) - utan till en lokal radio/TV-reparatör, sÄ kan de göra ett försök att reparera i stÀllet för att skicka ivÀg. Om det handlar om dÄliga lödningar, sÄ hittar de det utan att ha schema och tillgÄng till reservdelar. Om det dÀremot behövs nÄgra delar, sÄ kanske de inte kan fixa det, sÄ frÄga för sÀkerhets skull vad det kostar för dig om de inte lyckas fixa felet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OK, problemet har Äterkommit, det siter alltsÄ inte i grenuttaget som jag trodde tidigare. Har testat med flera stycken och problemet kvarstÄr, fan!

Men det mest jÀvliga Àr att ingen ÄterförsÀljare i stan vill reparera Behringer produkter pga. ÄrslÄnga (!) vÀntetider pÄ reservdelar frÄn tyskland, FAN!

Skall jag köpa nya monitorer eller frakta den trasiga 11mil och sedan vÀnt ca 1Är pÄ att fÄ den lagad. Ifs klarar jag mig hyffsat med en monitor ett litet tag, lÄter det inte bra i mono sÄ...

🙂 BEHRINGER! 🙂

GÄ inte till musikaffÀrerna (som kanske överdriver problemen pÄ grund av att de troligen hellre sÀljer nytt till dig...) - utan till en lokal radio/TV-reparatör, sÄ kan de göra ett försök att reparera i stÀllet för att skicka ivÀg. Om det handlar om dÄliga lödningar, sÄ hittar de det utan att ha schema och tillgÄng till reservdelar. Om det dÀremot behövs nÄgra delar, sÄ kanske de inte kan fixa det, sÄ frÄga för sÀkerhets skull vad det kostar för dig om de inte lyckas fixa felet.

Tack för tips! 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...