Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
tjena alla trummisar.. jag har spelat trummor ett tag å tänkte köpa ett nytt nybörjarset för ca 3000kr http://www.thomann.de/se/millenium_mx222.htm

undrar om de är något bra..för mig so har spelar 1 månad

Hej!

3000 kr? Det står 2152 kr på den länken du angav, men du kanske köper till lite extra saker?

Hur som helst så har jag förstorat bilden på trumsetter riktigt ordentligt så att jag kan detaljstudera alla skruvar och annat.

Det här trumsetet ser oerhört bra ut för pengarna måste jag ju säga! Vad man ska komma ihåg är att det inte går att göra en fullständig bedömning

enbart på att titta på ett fotografi, men man ser åtminståne att det är ganska väl tilltaget med stativen, pukhållarna osv. Det kan vi konstatera.

Vad som inte går att konstatera är metallens kvalitet och trästommarna. Men å andra sidan så kan man inte begära att kvaliteten på det här trumsetet är densamma som på ett trumset som kostar 100.000 kr. Vad det snarare handlar om är om det här trumsetet är så pass bra att du kommer att bli nöjd inte bara för 6 månader framöver uten även om kanske 3-4-5 år. Då säger jag så här om det: Jag tror att du kommer att bli nöjd även på lite sikt. Men du kommer absolut inte bli nöjd med cymbalerna!

Restan av trumsetet JA, men om cymbalerna NEJ. Räkna med att du bör byta ur dessa cymbaler så fort som möjligt för dessa är undermåliga. Trumsetet för övrigt är betydligt bättre än vad cymbalerna är! Helst bör du byta cymbalerna direkt redan från början, men har du inte råd med det så kan du alltid göra det sedan ocksä.

Men ATT du bör byta råder det inngen tvekan om alls och det kommer du också att tycka.

Sammanfattningsvis så är detta fantastiskt mycket trumset för pengarna. Vill du gå upp ytterligare ett snäpp så är Pearl Export det allra bästa nybörjartrumsetet man kan få. Den kvaliteten duger de första 10 åren törs jag nog lova! Men Pearl Export kostar ytterligare en slant förståss.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Glömde säga det att trumskinnen som följer med trumsetet säkert inte är de bästa, men det är ju sådant som går att byta ur så småningom.

Trumskinnens kvalitet är väldigt avgörande för ljudkvaliteten liksom hur man stämmer trummorna. Dessa två faktorer har större betydelse än vad trummorna har för slags träslag eller fabrikat! På sikt kan det alltså vara bra om du byter trumskinnen på alla trummor. Då är det främst slagskinnen du bör byta, men om du kan byta ut även underskinnen också så vore det jättebra. Men med nya och bra slagskinn typ Remo Pinstripe så kommer det göra otroligt mycket för både ljudkvaliteten och spelkänslan.

Mitt tips är att du redan nu budgetterar för nya slagskinn på hela trumsetet. Observera att detta gäller samtliga trumset och inte enbart detta Millenium. Trumskinnen som följer med trummorna är inte de bästa på nästan något trumset.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Skulle vilja slå ett slag (höhö) för begagnat-marknaden också. Då slipper du problemet med att du får puunga ut för medföljande värdelösa cymbaler och skinn. Däremot kanske det är svårt att hitta speciellt mkt bättre grejer även beg. för det priset, men det känns som om man kommer upp ett par snäpp. Skulle hellre köra på ett par riktigt slitna, men i grunden bra skinn än ett par splitter nya originalskinn t ex, och en ny sättning skinn går ju loss på några hundra iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.