Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag sitter på Powerbook G4, PTLE med M-box samt Logic 7.nånting med medföljande Waveburner. Oavsett om jag importerar en 48 samplingsfrekvens 24 bitars eller en 44 samplingsfrekvens 24 bitars så går låten för fort och tonarten höjs. Jag vet ju att sådan problematik kan uppstå om man har ställt in fel samplingsfrekvens. När jag rådbråkar Waveburner Help står där bara att jag kan importera, i stort sett, vad som helst inkl bägge dessa. Det är Wav-filer jag har. Jag har letat runt överallt i programmet och kan inte hitta något ställe där jag kan ändra vare sig samplingsfrekvens eller bit. Vad är det som är fel, jag eller Waveburner? Jag har gjort missen att spela in allt i 48 från början. När jag importerar samma spår till I-tunes är det inga problem med hastigheten.

Eftersom Ni aldrig svarar (s k "humor") försökte jag lite på egen hand. När jag ändrar interface-inställning från M-box till Macens egen så går i alla fall 44 KHz, 24 bitars-versionerna i rätt hastighet. Underligt, eller hur? Dock skulle jag vilja gå via M-boxen då det är den som är ansluten till lyssningen.

Kan det hela ha att göra med att jag har ställt in både Logic och PT att hantera 48 KHz?

Redigerat av wonderboy
Annons
Postat
Jag sitter på Powerbook G4, PTLE med M-box samt Logic 7.nånting med medföljande Waveburner. Oavsett om jag importerar en 48 samplingsfrekvens 24 bitars eller en 44 samplingsfrekvens 24 bitars så går låten för fort och tonarten höjs. Jag vet ju att sådan problematik kan uppstå om man har ställt in fel samplingsfrekvens. När jag rådbråkar Waveburner Help står där bara att jag kan importera, i stort sett, vad som helst inkl bägge dessa. Det är Wav-filer jag har. Jag har letat runt överallt i programmet och kan inte hitta något ställe där jag kan ändra vare sig samplingsfrekvens eller bit. Vad är det som är fel, jag eller Waveburner? Jag har gjort missen att spela in allt i 48 från början. När jag importerar samma spår till I-tunes är det inga problem med hastigheten.

Eftersom Ni aldrig svarar (s k "humor") försökte jag lite på egen hand. När jag ändrar interface-inställning från M-box till Macens egen så går i alla fall 44 KHz, 24 bitars-versionerna i rätt hastighet. Underligt, eller hur? Dock skulle jag vilja gå via M-boxen då det är den som är ansluten till lyssningen.

Kan det hela ha att göra med att jag har ställt in både Logic och PT att hantera 48 KHz?

Ja, din mbox går säkert i 48 Khz hela tiden, så när du öppnar en 44,1 KHZ-fil i waveburner så använder den sig av m-box klocka som är inställd på 48Khz. Det är vad jag skulle tro är felet iaf. Jag har aldrig använt m-box, men det går inte att manuellt ändra samplingsfrekvens på burken?? Då kan det lösa problemet iaf. Min Digi002 ställer om sig automatiskt efter vilken samplingsfrekvens filen har. tycker ju att m-box borde göra samma sak.

MVH

Anders

Postat

Lustigt!

Om jag jobbat i en session i PT eller Logic som står i 48 KHz, sen stänger programmet och öppnar Waveburner så går de bouncade filerna för fort OAVSETT om de är i 48 eller 44 KHz. Om jag jobbat i en session i PT eller Logic som står i 44 KHz, stänger detta och öppnar Waveburner så går filerna i rätt tempo OAVSETT om de är i 44 eller 48 KHz.

Bugg?

Gizmozis, man kan inte ställa samplingsfrekvensen manuellt direkt på M-boxen men tack för Ditt svar!

Jaja, om inte annat har jag tipsat Logic-användare om hur man går runt en bugg!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.