Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fått låsningar av datorn de senaste veckorna och nu börjar det ske hela tiden. Det började med att den inte hittade min slave-disk. Räckte med en omstart så var den igång igen. Några dagar senare låste den sig när den letar efter hårddiskarna, vid "3rd master" eller vad det står för SATA-diskar. Nästa gång jag försökte funkade det felfritt. Ytterliggare några dagar senare så hittade den inga diskar alls och bad mig sätta i en boot-bar skiva. Drog ut båda diskarna och rebootade, fick självklart samma fel (satt ju inga diskar i...) och satte vid nästa omstart. Funkade utmärkt. Startade om och satte i slave-disken och startade upp felfritt och började jobba.

Nu försökte jag sätta mig och jobba och installerade först Acrobat reader och kopierade lite saker från ett usb-minne och sen låste den sig. Vid omstart låser den sig vid "3rd master"-sökningen igen.

Vad tror ni? Fel på SATA-kontrollern? Kör ett Asus P5W2D.

Annons
Postat

Har du uppdaterat BIOS?

Har du justerat inställningarna i BIOS eller står allt inställt på Asus tyvärr taffliga default-läge?

Postat

Jag har gjort ett försök till en BIOS-uppdatering för några månader sedan men fick bara en övertraffikerad server som bad mig försöka senare. Annars är det samma BIOS-inställningar som jag haft tidigare och även om det mestadels är Asus egna så har dom funkat stabilt tills för några veckor sedan.

Postat

Börjar ana att d-disken ligger risigt till. Satt och jobbade nu och kör några audio-spår från d-disken och en synthlead till det som ligger på c-disken. Helt plötsligt slutar audio-spåren låta och vst-synthen fortsätter själv. Sekunderna efter låser sig hela skiten. Tecken på att disken la ner och låste upp systemet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.