Jump to content
Annons

Hjälp! Mig välja - Channelstrip


Rian

Recommended Posts

Hej!

Sorry - har sökt - jag vet att ämnet är omskrivet men hittar inte riktigt det jag är ute efter.

Jag är ute efter en channelstrip.

Kör idag på

EMU 1820 – Använder inbyggda preamps

Cubase

PC

Mickar:

SM 57

TSM MT47 (Stereopar)

(Shoppar fn. efter ny mick också)

Inspelningsrummet är akustikbehandlat.

Den analoga insignalen är inte tillräckligt bra nu - den begränsar mina mixar.

Är beredd att lägga pengarna om det krävs eftersom jag inte vill köpa något halvdant som jag kommer att tröttna på efter ett år eller två.

Genres som ska spelas in är allt från FM-pop till Hårdrock och Metal. Jag vill att det ska låta ultracleant – hi-fi till max! I första hand sång men även mickad gitarr och bas. Vill inte ha någon som helst begränsning vad gäller kvalitet på insignalen.

Vet att jag behöver bättre preamps, jag vill kunna justera EQ och Komprimera insignalen direkt (med hårdvara)

Det vore en fördel om jag hittade en 2 kanalig strip så att jag kan spela in i stereo samt använda Kompressor/EQ även vid mix.

Problemet är att jag har noll koll på ämnet (preamp/channelstrip)och vill strypa ner urvalet till kanske två eller tre alternativ som jag förhoppningsvis kan få testa hon någon schysst handlare.

Vilka är dina favoriter? Vad rekommenderar du efter min beskrivning ovan?

Tackar allra ödmjukast för svar!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vill att det ska låta ultracleant – hi-fi till max!

baserat på den beskrivningen så skulle jag rekommendera nån SSL produkt (Solid State Logic) tex: SSL X Logic Alpha Channel dock är den endast mono för ca 14000kr

Annars kanske en TOFT Audio designs ATC-2 som är 2-kanal men lite billigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelningsteknik , val av ljud, mixning, ha allmän koll osv...är viktigare än prylarna (de är inte helt oviktiga)

Med de sagt så har jag en "Amek Channel in a box" som jag är nöjd med men den är mono och jätte dyr och jätte bra!

SSL har jag inte provat men SSL är ju kända för vara lite mjukare i soundet än Amek.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Skulle nog lägga en TL audio ivory II 5052 på listan. Men det är inte så många med "allt" i stereo att välja på.

Men det finns en MINDPRINT DTC lite ovanför budgeten och en TFPRO P10 dito. TFPRO är den engelska delen

av det som hette joemeek som inte är samma som nuvarande joemeek/toft. Alla verker mumma och har

någon slags historia som borgar för kvalitet. 4sound/estrad har i alla fall haft 5052 hemma i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej!

Sorry - har sökt - jag vet att ämnet är omskrivet men hittar inte riktigt det jag är ute efter.

Jag är ute efter en channelstrip.

Kör idag på

EMU 1820 – Använder inbyggda preamps

Cubase

PC

Mickar:

SM 57

TSM MT47 (Stereopar)

(Shoppar fn. efter ny mick också)

Inspelningsrummet är akustikbehandlat.

Den analoga insignalen är inte tillräckligt bra nu - den begränsar mina mixar.

Är beredd att lägga pengarna om det krävs eftersom jag inte vill köpa något halvdant som jag kommer att tröttna på efter ett år eller två.

Genres som ska spelas in är allt från FM-pop till Hårdrock och Metal. Jag vill att det ska låta ultracleant – hi-fi till max! I första hand sång men även mickad gitarr och bas. Vill inte ha någon som helst begränsning vad gäller kvalitet på insignalen.

Vet att jag behöver bättre preamps, jag vill kunna justera EQ och Komprimera insignalen direkt (med hårdvara)

Det vore en fördel om jag hittade en 2 kanalig strip så att jag kan spela in i stereo samt använda Kompressor/EQ även vid mix.

Problemet är att jag har noll koll på ämnet (preamp/channelstrip)och vill strypa ner urvalet till kanske två eller tre alternativ som jag förhoppningsvis kan få testa hon någon schysst handlare.

Vilka är dina favoriter? Vad rekommenderar du efter min beskrivning ovan?

Tackar allra ödmjukast för svar!

/R

Jag skulle titta på en API lunchbox och köpa två bra preamps (det finns ju så otroligt många) och sedan bygga på med EQ och kompressorer när plånboken tillåter. En 6 platsers lunchbox blir ju perfekt för två hela kanaler eftersom det krävs 3 moduler för varje. Det är mitt tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla idéer!

Nu har jag lite att välja ibland ser jag....

TL Audio Ivory ser mycket trevlig ut..mumma jag måste läsa lite specs.

Nån som vet om några av de ovannämda har testats i Studio el. gud förbjude MM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om budgeten är 20000 så skulle jag kolla på en LA-610 för ”tjo och tjim” och en LineAudio 2MP för ”rent och fint”.

Hade en Manley mic och en LA-610 för några år sen och var inte helt nöjd, faktiskt!

Att det händer nått med signalen, lite medvetet skit på rätt sätt. Funkar dock inte i alla sammanhang. Vissa sångare med en TLM103 kan låta riktigt illa faktiskt.

det stämmer det där om TLM103:an!

---------------------------------------------------------------------------

TLA-Ivory serien? Har en sån i studion fast mono varianten som extra om jag behöver 2st mickar men det är mil från Amek Channel in a boxen!

De har väl en TLA-ebony serie som är deras topprylar.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

om du nu verkligen vill byta upp dig hela vägen, så ska du inte bara skaffa en fet channelstrip, utan även, om du nu vill ha 2kanals channelstrip, en två-kanals AD omvandlare....så att du kan ta in ljudet digitalt. Annars kommer du fortfarande sitta fast med ad-omvandlarna i ditt 1820-kort, vilket jag lovar kommer dra ner slutresultatet märkbart.

så se till att hitta någon channelstrip med antingen digitala outputs (många har digital out som expansionskort) eller så spara du typ, 6 laxar så att du kan köpa en hygglig stereo AD-omvandlare....

det är hur som helst HELT klart värt att lägga en del av pengarna på nya omvandlare.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

om du nu verkligen vill byta upp dig hela vägen, så ska du inte bara skaffa en fet channelstrip, utan även, om du nu vill ha 2kanals channelstrip, en två-kanals AD omvandlare....så att du kan ta in ljudet digitalt. Annars kommer du fortfarande sitta fast med ad-omvandlarna i ditt 1820-kort, vilket jag lovar kommer dra ner slutresultatet märkbart.

så se till att hitta någon channelstrip med antingen digitala outputs (många har digital out som expansionskort) eller så spara du typ, 6 laxar så att du kan köpa en hygglig stereo AD-omvandlare....

det är hur som helst HELT klart värt att lägga en del av pengarna på nya omvandlare.... 😉

Håller med om man ska vara anal ska det verkligen bytas ad omvandlare.

Men hävdar fortfarande att kunnadet är viktigare än kvaliten. Vet man inte vad man sysslar med kommer det låta skit hur bra grejor man än har.

Obs. pekar inte på nån utan vill bara påpeka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du nu verkligen vill byta upp dig hela vägen, så ska du inte bara skaffa en fet channelstrip, utan även, om du nu vill ha 2kanals channelstrip, en två-kanals AD omvandlare....så att du kan ta in ljudet digitalt. Annars kommer du fortfarande sitta fast med ad-omvandlarna i ditt 1820-kort, vilket jag lovar kommer dra ner slutresultatet märkbart.

så se till att hitta någon channelstrip med antingen digitala outputs (många har digital out som expansionskort) eller så spara du typ, 6 laxar så att du kan köpa en hygglig stereo AD-omvandlare....

det är hur som helst HELT klart värt att lägga en del av pengarna på nya omvandlare.... 😉

Allright, Jag förstod att den skulle komma, så länge det gamla 1820 kortet är med i kedjan kommer jag förlora kvalitet.

Frågan är om det inte blir läge att byta ut kortet också då...

Som jag ser det nu kör jag på 2 alternativ:

Antingen Channelstrip med AD omvandlare.

Eller Channelstrip med Analog ut till en bra extern AD/DA.....

Eller för ett helt bli av med 1820 då - Tänker jag på tex. RME Fireface 400... är det någon som har koll på kvaliteten hos AD/DA omvandlingen i detta kort? Står den sig mot "en hygglig stereo AD-omvandlare för typ 6 laxar"?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att 1820-korten är dåliga, men i priset (knappt 4000?) finns 8 da-omvandlare, 8 ad-omvandlare, 2preamps, 2turntablepreamps, 2headphone outs och massa lullull. Så jag vågar påstå att nya AD-omvandlare påverkar ljudet markant.

Jag hörde tydlig skillnad när vi började använda AD-omvandlarna i vår "Waves Maxx BCL" istället för att gå via "MOTU 2408 MK3"-interfacet när vi spelar in....

Apogee MiniMe kanske är ett alternativ....?

Om man ska skippa något i channelstripen av pengaskäl, om man spelar in i 24bit, så tycker jag det är kompressor....kör en riktigt bra mjukvarukompressor istället. Och lirar man in i 24bitar så behöver man inte fokusera på att få upp nivån innan inspelning.

men, det är bara min åsikt....det finns nog lika många åsikter i frågan som medlemmar här på forumet.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...