Jump to content
Annons

Kan man spela upp samplingar baserat på ljudkurvor?


schopin

Recommended Posts

Hej!

Finns det något sätt i logic 8 att t.ex. lägga ett audiospår på en kanal och sedan låta andra samplingar spela när ljudkurvan går över vissa nivåer?

Jag menar att i princip så skulle jag kunna sätta upp en mick och spela in när jag slår med en penna mot skrivbordet och sedan ska logic spela upp ett samplat virvelslag varje gång den inspelade ljudfilen spelar upp pennslaget och givetvis mutea pennan...

Någon som vet bra lösningar på detta? Jag tycker att det borde vara relativt lätt med de flesta percussiva grejerna..

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Finns det något sätt i logic 8 att t.ex. lägga ett audiospår på en kanal och sedan låta andra samplingar spela när ljudkurvan går över vissa nivåer?

Jag menar att i princip så skulle jag kunna sätta upp en mick och spela in när jag slår med en penna mot skrivbordet och sedan ska logic spela upp ett samplat virvelslag varje gång den inspelade ljudfilen spelar upp pennslaget och givetvis mutea pennan...

Någon som vet bra lösningar på detta? Jag tycker att det borde vara relativt lätt med de flesta percussiva grejerna..

Tack för svar!

Genom functionen "Audio to score" kan du skapa en midi-fil utifrån en audio-fil. Fungerar väldigt bra på framförallt trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar! Jag ska kolla in båda sätten!

Synd att det inte gick i realtid i logic, men det borde gå rätt snabbt att göra den där proceduren.

Det är lätt som en plätt. Iaf om grundmaterialet är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis gjort så på viverl, kagge och pukor på en kass inspelning...

Audio to score altså...

Lite pill blir det för att rensa bort allt läck, men det funkar skit bra sen. Trummor låter riktigt bra nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...