Jump to content
Annons

Stål- eller nylonsträngar för en "nybörjare" ?


Zaphi (oregistrerad)

Recommended Posts

Zaphi (oregistrerad)

Jag har ägt en gitarr hela mitt liv nästan, men har aldrig riktigt lärt mig spela. Jag kan många akord och spelar dem rent etc, men jag skulle vilja byta upp mig till en gitarr som låter bättre då jag inte anser att denna nylonen jag har inte låter speciellt bra alls (den kosta kanske 500kr eller så). Frågan är då om man skall köpa en nylon- eller stålsträngad? Jag är riktigt sugen på en stålsträngad men vill inte göra bort mig om det är jättejobbigt att spela på den. Vad tycker ni? Är det mycket svårare att lära sig spela på en stålsträngad?

Kan ni ge tips på ett par olika bra gitarrer för mellan 2000-3000kr? Fender, Ibanez, Yamaha ? Ange gärna modellnamn etc. så skall jag gå provspela några av dem sen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ägt en gitarr hela mitt liv nästan, men har aldrig riktigt lärt mig spela. Jag kan många akord och spelar dem rent etc, men jag skulle vilja byta upp mig till en gitarr som låter bättre då jag inte anser att denna nylonen jag har inte låter speciellt bra alls (den kosta kanske 500kr eller så). Frågan är då om man skall köpa en nylon- eller stålsträngad? Jag är riktigt sugen på en stålsträngad men vill inte göra bort mig om det är jättejobbigt att spela på den. Vad tycker ni? Är det mycket svårare att lära sig spela på en stålsträngad?

Kan ni ge tips på ett par olika bra gitarrer för mellan 2000-3000kr? Fender, Ibanez, Yamaha ? Ange gärna modellnamn etc. så skall jag gå provspela några av dem sen..

Tjena!

Svårare tycker jag inte.. Det enda som är svårare på en stål är att benda + att fingrarna tar lite mera stryk. Jag tycker du ska börja med att köpa en nylon strängad.

//Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga stålsträngad. Jag tycker det är mycket trevligare att spela på en sådan. Visst är det kanske lite värre för fingrarna men man vänjer sig med tiden så det är inget du bör oroa dig för. Tycker att stålsträngade är mer lättspelade oxå men det kanske beror på att jag aldrig spelat på en bra nylonsträngad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ägt en gitarr hela mitt liv nästan, men har aldrig riktigt lärt mig spela. Jag kan många akord och spelar dem rent etc, men jag skulle vilja byta upp mig till en gitarr som låter bättre då jag inte anser att denna nylonen jag har inte låter speciellt bra alls (den kosta kanske 500kr eller så). Frågan är då om man skall köpa en nylon- eller stålsträngad? Jag är riktigt sugen på en stålsträngad men vill inte göra bort mig om det är jättejobbigt att spela på den. Vad tycker ni? Är det mycket svårare att lära sig spela på en stålsträngad?

Kan ni ge tips på ett par olika bra gitarrer för mellan 2000-3000kr? Fender, Ibanez, Yamaha ? Ange gärna modellnamn etc. så skall jag gå provspela några av dem sen..

Det beror ju på vad du pysslar med för musiksitl, alltså om du vill spela rock o pop så är ju en stålsträngad att föredra. Att sitta o plocka lite lätt är ju rätt ok på nylonsträngad men ska du spela med plektrum eller bara lira vanliga ackord utan att plocka så är det bättre med en stål.

Jag tycker helt klart att du ska köpa en stålsträngad, Det sägs att Ibanez är rätt hyfsade i den prisklassen, jag själv gillar inte Ibanez dock. Tanglewood har bra gitarrer i lägre prisklasser, Fender är nog inget att ha.

Stålsträngade är inte avåra att spela på det gäller bara att stränghöjden inte är för hög samt att man inte har för tjocka strängar. Jag tycker att det är lättare att spela på stålsträngad eftersom strängarna inte är lika fladdriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stålsträngad, den låter bättre och högre men du får rätt ont i fingertopparna den första månaden.

Jag köpte en Ibanez V-72e NT för 1800.- utan mic och den låter faktistk grymt bra.

Tanglewood har prisvärda guror på Jam bland annat, Yamaha kan låta bra.

Jag har själv provspelat gitarrer i stockholms affärer i 15 år (utan att köpa nån) och kommit fram till att det ljud jag letar efter kostar från 12500.- Martin D16 eller en Gibson Songwriter 15000.-

Den Ibanezen jag hittade var ganska säkert ihopsatt av någon nykär kines, för den låter som en 6000kr gura...

Provspela, det är det ända raka, vissa gitarrer för 7-8000 låter faktiskt inte alls kul så skit i märke och utseende.

Lycka till.

Redigerat av Klintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Zaphi (oregistrerad)

Finns det några andra internetbutiker man kan kolla på förutom Musikbörsen och Jam ?

Redigerat av Zaphi
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några andra internetbutiker man kan kolla på förutom Musikbörsen och Jam ?

Vet inte med micken men det finns ju att stoppa i hålet. Kostnad?

Kolla Vendolin.se och blocket.se

Glöm att köpa gitarr utan att provspela den! Jag menar det. Jag nämde en Martin D-16 tidigare, jag har provat fler D-16 men det var bara en som lät bra i mina öron. Dom är visserligen byggda med solitt lock men det finns alltid måndags exemplar som låter sämre än förväntat. Särskilt dessa brasraggarguror du kollar på. Du måste provspela...

Kolla in recentioner som vägledning på:

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Acoustic+Guitar

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några andra internetbutiker man kan kolla på förutom Musikbörsen och Jam ?

Om du inte har ngt emot nätet och postorder finns Thomann. Gå in på deras hemsida och kolla.

En del rätt billigt, men så finns ju också böket med internet om ngt går fel... Då är ju en butik mkt bättre.

Stålsträngat skulle jag förorda... Om du är den ihärdiga typen som inte

ger upp för att fingertopparna värker. Som du säkert vet är stålsträngat också

smalhalsat. Är ju ett skit, om man har stora händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zaphi (oregistrerad)

Självklart skall jag provspela! Kommer åka runt lite nu i veckan och göra det... Vill bara ha lite koll först vad det finns så man inte blir helt förvirrad i butikerna 😉

Hur står sig Ibanez V modellerna mot PF och AEG modellerna? När jag jämför dem verkar det inte vara så stor skillnad, men får man mycket mer för pengarna om man går på en gura för en tusing mer, runt 3 tusen eller så?

Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa om lite "bra för pengarna" gitarrer runt 2-3 tusen...

Redigerat av Zaphi
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart skall jag provspela! Kommer åka runt lite nu i veckan och göra det... Vill bara ha lite koll först vad det finns så man inte blir helt förvirrad i butikerna 😉

Hur står sig Ibanez V modellerna mot PF modellerna? När jag jämför dem verkar det inte vara så stor skillnad, men får man mycket mer för pengarna om man går på en gura för en tusing mer, runt 3 tusen eller så?

Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa om lite "bra för pengarna" gitarrer runt 2-3 tusen...

Ibanez V72 e nog rätt för dej..! ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en för 3400.- :

http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=...nonceid=5248229

Nypris 6000.-

Den är absolut prisvärd och har mic. Provklia den lite. Testa en martin för 25000.- och en skräpgura för 1500.- först och få grepp om skillnaden mellan bra, dålig, solitt lock eller fanér. Icke solida håller bättre för campingen men solida lock är bättre investeringar som låter bättre med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zaphi (oregistrerad)

Tänkte bara skriva och säga att efter en hel del provspelande i flera butiker i Göteborg blev det tillslut en YAMAHA FG730S som jag tyckte lät mycket varmare och trevligare än Ibanez-varianterna i samma prisklass. Testade även en del Tanglewood. Jag tror denna kommer räcka för mig ett bra tag. Lyckades även pruta en femhundring på den, så den hamnade på 3 lök tillslut, vilket ju modellen under kostade ut, så det va ju kanon... Nu e det bara o börja spela 😮

Här är den med lite reviews och så med...

http://www.musiciansfriend.com/product/Yam...itar?sku=519049

och

http://www.musiciansfriend.com/document?doc_id=98784

Link to comment
Dela på andra sajter

Just i början så kan D nog låta bättre med nylosträngar än med stål.. Den höga e-strängen ger iväg ett betydligt högre och mer elakartat ljud när man inte får till den riktigt, jämnförtsvis med nylongitarrerna.

Men om du ska spela samma akord på samma sett o låta som alla andra, dvs vill att det ska låta "pop/rock" eller helt enkelt som det gör på radio'n så e stårsträngar ett måste!

Själv fredrar jag nylonen=) Mjukare lättsammare ljud, perfekt om ni ska sitta några stycken o jamma en tisdagseftermiddag utan att få klagomål från grannar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några andra internetbutiker man kan kolla på förutom Musikbörsen och Jam ?

Som du säkert vet är stålsträngat också

smalhalsat. Är ju ett skit, om man har stora händer.

Say what?

Sen när blev det ett problem med stålsträngade gitarrer för de som har stora händer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på stålsträngad. Om jag inte minns fel så var min lite klumpig i början men när man väl har fått grepp om en stålsträngad så känns det som att man har mera "bredd" på vad man spelar. Det är kanske inte så lätt att förstå vad jag menar men någon där ute i stugorna kanske kan klura ut det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...