Jump to content
Annons

Stråkljud på dator och i"verkligheten"


Adagio (oregistrerad)

Recommended Posts

Adagio (oregistrerad)

Hej

Är ny på att "arrangera" i datorprogram (Cubase, Sonar....)

Har en par frågor om hur man får bra stråkljud (eller stråk + träblås)

Är det någon som har erfarenhet av att arrangera i dator OCH för live-stråkar som kan ge mig svar så vore det mycket bra

1) Bra ljudkälla? Förslag

2) Kan man lägga stråket på samma sätt som man gör i Live sammanhang ELLER

behöver/ska man lägga det på ngt "trixat" sätt för att få det att låta bra i datorproduktioner.

3) Vilka effekter (om de skall användas) tycker ni ger bästa resultat?

4) Vilka är de bästa "dator-trixen" för att få LIV i stråkkänslan ---att det inte bara låter pad-stråk?

5) Vilka risker har ni upptäkt om man flyttar datorstråk till en "riktig" orkester?

Balansproblem/Klang/ Fyllighet/

Denna fråga är stilmässigt i musikal--klassisk--symfonipop- visakomp-stil

Det kanske finns redan finns svar som jag inte hittat är då tacksam för tips. 😆

mvh

Adagio

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Adagio (oregistrerad)
Svar:

1- general midi

2- dubba med dragspel

3- 100watt

4- skaka datorn

5- Nej, bara att det är människor som kan slå en på käften för att man är okunnig

Detta svar är stilmässigt i ironi-anda/stil

🙂

Hej

Sorry jag har redan testat dessa trix visserligen var dragspelet bara tvåradigt dur spel MEN reslutatet blev "lite utdraget" som det gärna blir på dragspel! 🙂

/Adagio

Link to comment
Dela på andra sajter

Adagio (oregistrerad)
4) Vilka är de bästa "dator-trixen" för att få LIV i stråkkänslan ---att det inte bara låter pad-stråk?

Koppla volymen till ditt mod wheel.

Spela inte ackord. En ton i taget.

Tack för tipset skall genast testa detta. Men detta innebär att det blir (om jag förstår dig rätt) rätt mycket spår och framförallt arbete för att efterlikna tex 6 violin 1 + 4 violin 2 osv för att lite olika "instrumentalisters" spelsätt cresc. och diminuendo + att ändra attacker osv....

TACK

/Adagio

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är ny på att "arrangera" i datorprogram (Cubase, Sonar....)

Har en par frågor om hur man får bra stråkljud (eller stråk + träblås)

Är det någon som har erfarenhet av att arrangera i dator OCH för live-stråkar som kan ge mig svar så vore det mycket bra

1) Bra ljudkälla? Förslag

2) Kan man lägga stråket på samma sätt som man gör i Live sammanhang ELLER

behöver/ska man lägga det på ngt "trixat" sätt för att få det att låta bra i datorproduktioner.

3) Vilka effekter (om de skall användas) tycker ni ger bästa resultat?

4) Vilka är de bästa "dator-trixen" för att få LIV i stråkkänslan ---att det inte bara låter pad-stråk?

5) Vilka risker har ni upptäkt om man flyttar datorstråk till en "riktig" orkester?

Balansproblem/Klang/ Fyllighet/

Denna fråga är stilmässigt i musikal--klassisk--symfonipop- visakomp-stil

Det kanske finns redan finns svar som jag inte hittat är då tacksam för tips. 😆

mvh

Adagio

Jo, det finns några bra trick att ta till för att få lite mer liv i stråkkänslan från en synth. Det allra viktigaste "tricket" är att tänka så som människorna i en stråksektion tänker i verkligheten. Det betyder att man lär sig hur en violinist fraserar, stråkens anslagshårdhet mot strängen (om den går att påverka i synthen), hur han/hon utnytjar rubaton, volymhanteríngen/dynamiken och andra saker som en riktig violinist använder sig av i sitt spel. Lira så som en stråksektion brukar göra helt enkelt. Även om det är lättare sagt än gjort förståss! Men om man lyckas med detta så resulterar det i att lyssningupplevelsen blir otroligt mycket mer levande men också mycket mer trovärdig. Det här "tricket" är ett av de allra mest grundläggande och viktigaste för att få en synth låta mer levande och trovärdig. Oavsett om det gäller stråkljud i ett symfoniskt stycke, ballad eller en vräkig tenorsax i en rocklåt.

Om man spelar blåsinstrument på synthen så är det samma sak som gäller här också när det gäller frasering mm. Man bör även tänka på att man "andas" på rätt ställen där en riktig flöjtist normalt brukar andas på. Här är det jättemånga som gör fel och inte ens tänker på detta. Trovärdigheten kan försvinna i ett enda nafs om man inte andas på rätt ställen!

Att känna till inom vilket tonomfång respektive instrument håller sig inom är också ett hett tips. Det kan ju nästan bli lite pinsamt om man spelar en violin på synthen men som går så långt ner i registret så att man hamnar nere i cellons tonomfång! Violinen ska hålla sig inom violinens tonomfång, och cellons inom sitt omfång osv. Även detta för att det ska låta mer trovärdigt.

Ett annat sätt att få mer liv i en stråksektion från en synth är att dubba stråksektionen med en äkta violin. Gärna även fler äkta instrument som t.ex. cello. För att detta ska låta snyggt och naturligt så krävs det lite säkerhet av den som spelar och att den som rattar ljudet klarar av att få en ljudbild som gör att den äkta fiolen smälter in på ett naturligt sätt med synthens stråksektion. Stråksektionen och det äkta instrumentet ska helst låta som en enda helhet. Det ska alltså inte låta pålagt. Om man kan smälta samman det syntetiska ljudet med det äkta instrumentet så kommer det att ge en ordentlig skjuts framåt! Men det kräver som sagt en del från både den som spelar och den som sköter ljudet.

Den vanligaste effekten man brukar kunna lägga på en stråksektion (från synth) är reverb av olika slag. Det är ytterst sällan man använder några andra effekter på en stråksektion. Ofta är den helt torr eftersom det ibland kan räcka med den effekt som redan finns inbyggt i ljudet. Men här är det ju ens egna öron och situation som får avgöra.

Jag vet inte vad du menar med att "lägga stråket på samma sätt som man gör live", men att spela in äkta stråkar jämfört med synthstråkar går inte att jämföra på någon punkt alls! Det är två helt olika världar som befinner sig på två helt olika planeter! (Men jag är i och för sig osäker på om jag uppfattade din fråga på rätt sätt.)

Bra förslag på ljudkälla efterlyste du också. Mitt förslag är det allra bästa som du kan få: London Symfoniorkester! När det gäller bra förslag på synthetiska motsvarigheter har jag inget att ge. Det skulle vara Yamaha Motif i så fall. Tycker att den låter bättre än de VSI som jag har hört hittills.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonsvar Ludgo-Pelle. Dunk i ryggen där.

Ännu en sak som kanske är uppenbar: ARRET! Ett välgjort stråkarr förlåter det andra. Med ett dåligt arr börjar man reagera på dåliga musiker, ljudkvalité och allt sånt där mycket tidigare.

Samplingsbibliotek att rekommendera:

Vienna

Synful Orchestra

Det är dom enda jag stött på som låter riktigt bra i mina öron. Kan givetvis dock inte jämföras med en välgjord stråkinspelning med bra musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adagio (oregistrerad)

Tack för kanonbra svar bra svar allihopa!!

Fudgeson, VacUm och i synnerhet Ludgo-Pelle

Väldigt tacksamt att någon tar sig så mycket tid och ger ett så långt och innehållsrikt och begripligt svar TUSEN TACK !!!!

Håller helt med --- inget kan ersätta en riktig orkester med bra musiker och ett välskrivet arr --- det slår allt när detta fungerar ---- men ibland måste man få till ngt med små medel och DÅ är bra tips guld värda.

Hälsn

Adagio

Kanonsvar Ludgo-Pelle. Dunk i ryggen där.

Ännu en sak som kanske är uppenbar: ARRET! Ett välgjort stråkarr förlåter det andra. Med ett dåligt arr börjar man reagera på dåliga musiker, ljudkvalité och allt sånt där mycket tidigare.

Samplingsbibliotek att rekommendera:

Vienna

Synful Orchestra

Det är dom enda jag stött på som låter riktigt bra i mina öron. Kan givetvis dock inte jämföras med en välgjord stråkinspelning med bra musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har spelat in stråkar ett antal gånger och det som slagit mig varje gång är hur "riktiga" stråkar sällan låter "på riktigt". Det krävs nästan alltid att jag dubbar med en (om än väldigt tyst) syntstråke för att det ska bli riktigt bra. Antar att det låter bättre i en stor lokal där man kan använda sig av "längre" rumsklang, men i hemstudiomiljö låter den äkta varan sällan, ja just, äkta. Och detsamma gäller det omvända - vill du ha en riktigt bra stråke/stråkar, så är det dubbning med en riktig stråke som gäller.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in stråkar ett antal gånger och det som slagit mig varje gång är hur "riktiga" stråkar sällan låter "på riktigt". Det krävs nästan alltid att jag dubbar med en (om än väldigt tyst) syntstråke för att det ska bli riktigt bra. Antar att det låter bättre i en stor lokal där man kan använda sig av "längre" rumsklang, men i hemstudiomiljö låter den äkta varan sällan, ja just, äkta. Och detsamma gäller det omvända - vill du ha en riktigt bra stråke/stråkar, så är det dubbning med en riktig stråke som gäller.

Beror väl på vad man vill ha. Att spela in en kvartett i ett mindre rum brukar inte va några problem. Vill du att det ska låta hollywoodstråkar så är det uppenbart det krävs en hel stråksektion (som ändå rent fysiskt inte kommer plats i hemmastudion). Dubbar man sin stråkkvartett (och lånar in en kontrabasisst) 3-4 ggr kan man börja närma sig det där stora soundet, men det blir ändå lite svårt att få till eftersom det är samma musiker som spelar hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in stråkar ett antal gånger och det som slagit mig varje gång är hur "riktiga" stråkar sällan låter "på riktigt". Det krävs nästan alltid att jag dubbar med en (om än väldigt tyst) syntstråke för att det ska bli riktigt bra. Antar att det låter bättre i en stor lokal där man kan använda sig av "längre" rumsklang, men i hemstudiomiljö låter den äkta varan sällan, ja just, äkta. Och detsamma gäller det omvända - vill du ha en riktigt bra stråke/stråkar, så är det dubbning med en riktig stråke som gäller.

Jag förstår problemet för det är oerhört svårt att spela in riktiga stråkar så att det låter riktigt bra. Det är ingenting man klarar av i första taget och är nästan lika svårt som att spela in trumset som de allra flesta brukar tycka är kanske det svåraste instrumentet av de alla för att får dem att låta bra.

Vid de tillfällen som du har spelat in stråkar och att det då inte har låtit riktigt "äkta"....hur har du gjort då? Vad jag egentligen undrar över i första hand är:

Vad har det varit för stråkar? Violin, viola, cello eller vad? Och hur många av varje i så fall?

Om du svarar på mina frågor så ska jag sedan berätta vad jag vill komma fram till och som kanske kan vara ett bra tips till att få det låta bättre.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte stjäla Adagios tråd. Hans fundering rörde "artificiella" stråkar och hur man lyckas med det. Mitt tips var då att dubba med ett "riktigt" instrument, tex fiol eller cello. Det brukar alltid finnas nån kompis lillesyrra som spelar och gärna hjälper till. Bara för att få känslan, variationen och det operfekta som syntar/samplingar sällan ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara hela stråksektioner io EWQL Platinum orchestra det är även solo instrument i olika mikrofonuppsättningar. Så om man inte har någon eller några som lirar(det klart bästa) så varför inte köra lite VSTi. Eller Vienna som inte har lika bra mikrofonuppsättning, men har mer artikuleringar(på så sätt bättre). Gå och testa på någon musikaffär..

Om man vill få ett instrument att låta äkta ska man se till att spela in dem i "äkta stereo", det är helt otroligt enkelt, två rundtagande mikrofoner inget mer (något att spela in på underlättar).

AB-tekniken får in en den viktiga(om man nu vill ha det) "rumskänslan" genom att den spelar inte bara in ljudkällan utan också de första direktreflexerna( efterklang också man nu skulle ha så mycket av det, men det är bara att se till att efterklangen inte är för lång utan att döda de första direktreflexerna)kolla in studiobygge på forumet.

Men vad du menar med äkta vet jag inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...