Jump to content
Annons

HjÀlp att bygga upp hemmastudio


Exclusive

Recommended Posts

Sho, jag har precis börjat köpa lite grejer för att bygga upp min hemmastudio.

Jag vill bara spela in sÄngen med micken, sen lÀgga till beatet i datorn...

Detta Àr vad jag har köpt hittils lite bara sÄdÀr xD:

* Micken - Studio Projects B1

* Stativ

* Puff skydd

* Sladdar

* Mixerbord - LTO L-8

+ ett begagnat ljudkort som jag köpte av en kompis... Det Àr ett Terratec Phase 22. Som jag inte kan fÄ att installera... -.- SÄ behöver lite hjÀlp med det om nÄgon kan hjÀlpa, för jag laddar ner drivrutinerna frÄn www.terratec.com men nÀr jag försöker installera drivrutinerna som jag laddat ner sÄ sÀger datorn att den inte hittar nÄgra drivrutiner till kortet och nÀr jag pluggar in kortet i datorn sÄ slutar högtalarna att funka :/. Ljudkortet kanske inte funkar pÄ Vista? ;o

Undrar sen om mixerbordet var nödvÀndigt? För har lÀst runt lite i forumet och lÀst att mixerbordet inte Àr nödvÀndigt om man bara ska spela in sÄng. SÄ om jag inte behöver det, sÄ sÀljer jag de.

Undrar ocksÄ om jag behöver en PreAmp?

Om ni har nĂ„got annat rĂ„d som kan behövas sĂ„ uppskattar jag all hjĂ€lp. 😛

Redigerat av Olsberg
Gjorde rubrik gemen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har haft en dÄlig erfarenhet med Vista.

Inte testat nÄgot direkt audio-inriktat men operativsystemet i sig Àr ett skÀmt. Det enda som Àr bra med Vista Àr att till och med virusen har kompitablitetsproblem.

Jag blir glad om nÄgon hÀr eller du fÄr igÄng redigering och mixing ORDENTLIGT pÄ Vista. Följer gÀrna trÄden vidare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄller med föregÄende talar. Finns ingen vettig anledning att köra Vista Àn sÄ lÀnge. Eller ja, inte om man skall spela in musik i alla fall men knappast annars heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1) Installera XP pÄ din nya dator.

2) Införskaffa ett sequenceprogram som passar dig. (Cubase, FL-studio, Nuendo, Pro Tools etc.)

3) Köp ett externt/internt nytt ljudkort som ersÀtter mixerbordet och Àven passar dina krav med in-/utgÄngar och Àr anpassat till din dator (USB/FireWire om externt). FW rekomenderas...

AnvĂ€nd nĂ€tet, musikaffĂ€rer, google, detta forum, wikipedia och sist men inte minst din lokala musikhandlare (om du har en sĂ„dan) för att ta reda pĂ„ exakt vad för utrustning du behöver 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
1) Installera XP pÄ din nya dator.

2) Införskaffa ett sequenceprogram som passar dig. (Cubase, FL-studio, Nuendo, Pro Tools etc.)

3) Köp ett externt/internt nytt ljudkort som ersÀtter mixerbordet och Àven passar dina krav med in-/utgÄngar och Àr anpassat till din dator (USB/FireWire om externt). FW rekomenderas...

AnvÀnd nÀtet, musikaffÀrer, google, detta forum, wikipedia och sist men inte minst din lokala musikhandlare (om du har en sÄdan) för att ta reda pÄ exakt vad för utrustning du behöver :rolleyes:

SÄ du tycker att man borde ersÀtta mixerbordet? Men vet inte ens om jag kan lÀmna tillbaka mixerbordet till affÀren. Det kostar 1799:-, kan testa lÀmna tillbaka. Men om jag inte har mixerbordet sÄ kan jag inte koppla in hörlurar och sÄnt va ?

Redigerat av Exclusive
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1) Installera XP pÄ din nya dator.

2) Införskaffa ett sequenceprogram som passar dig. (Cubase, FL-studio, Nuendo, Pro Tools etc.)

3) Köp ett externt/internt nytt ljudkort som ersÀtter mixerbordet och Àven passar dina krav med in-/utgÄngar och Àr anpassat till din dator (USB/FireWire om externt). FW rekomenderas...

AnvÀnd nÀtet, musikaffÀrer, google, detta forum, wikipedia och sist men inte minst din lokala musikhandlare (om du har en sÄdan) för att ta reda pÄ exakt vad för utrustning du behöver :rolleyes:

SÄ du tycker att man borde ersÀtta mixerbordet? Men vet inte ens om jag kan lÀmna tillbaka mixerbordet till affÀren. Det kostar 1799:-, kan testa lÀmna tillbaka. Men om jag inte har mixerbordet sÄ kan jag inte koppla in hörlurar och sÄnt va ?

Jo, om du istÀllet köper ett externt ljudkort med line out och hörlursutgÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...