Jump to content
Annons

Hjälp! Latency och knaster och helvete

Recommended Posts

burningsaviours (oregistrerad)
Postat

har inhandlat ett Lexicon Alpha på börsen. Behövde ett billigt kort till att spela in lite låtidéer.

Har pluggat in och får en latency på 10 MS in...

Har provat ändra och joxa under en sorts kontrollpanel det finns bara följande:

Device setup> sedan väljer jag alpha asio> trycker på kontrollpanelen och där finns en "alpha stream reliability" och "bit Depth" och "sample rate" under "Alpha stream finns en spak man kan dra till "more cpu" eller "less cpu". Drar jag i den till more cpu blir latencyn mindre men det blir ett sju helvetes knaster och skit när man spelar på gitarren.

gör jag fel är det meningen att det ska vara så här????

¨

Dessutom kommer bara ljudet in i vänster kanal. Jag använder Nuendo

Förut på min stationära dator körde jag asio 4 all och bara kopplade in gitarren direkt i mitt integrerade ljudkort och det funka skitbra utan knaster....

Annons
Postat
har inhandlat ett Lexicon Alpha på börsen. Behövde ett billigt kort till att spela in lite låtidéer.

Har pluggat in och får en latency på 10 MS in...

Har provat ändra och joxa under en sorts kontrollpanel det finns bara följande:

Device setup> sedan väljer jag alpha asio> trycker på kontrollpanelen och där finns en "alpha stream reliability" och "bit Depth" och "sample rate" under "Alpha stream finns en spak man kan dra till "more cpu" eller "less cpu". Drar jag i den till more cpu blir latencyn mindre men det blir ett sju helvetes knaster och skit när man spelar på gitarren.

gör jag fel är det meningen att det ska vara så här????

¨

Dessutom kommer bara ljudet in i vänster kanal. Jag använder Nuendo

Förut på min stationära dator körde jag asio 4 all och bara kopplade in gitarren direkt i mitt integrerade ljudkort och det funka skitbra utan knaster....

Knastret kommer troligtvis av att din dator inte orkar att ha en lägre latency. "More CPU" måste syfta på att datorn "offrar" mer kraft på att få en lägre latency. Prova att dra spaken till "Less CPU", eller möjligtvis till något mellanläge om ett sådant finns. 😕

Jag har inte något bra att komma med om att endast vänster kanal ljuder, men kolla allt som kan glappa att det fungerar 🙂

Postat

Inte för att strö salt i såren eller så, men varför bytte du ljudkort om du hade något som funkade? 😕 Annars kan du ju prova att köra med asio4all-drivrutinerna på Lexicon-ljudkortet också, det kan faktiskt funka bättre!

Vad står de andra värdena på? Matchar t ex inställningarna för bitdjup, samplingsfrekvens och sånt på ljudkortets kontroll-panel och de du har angett i projektinställningarna för Nuendo (har aldrig använt det, men jag gissar att det är likt Cubase SX?).

Annars är det ju faktiskt så att Alpha är en USB-baserad lösning, medans ditt inbyggda kort säkert påminner mer om ljudkort med PCI-gränssnitt. USB ska såvitt jag vet inte vara snabbare än PCI.

Det där med att inspelningen bara hamnar i vänster kanal kan hända att man behöver lite mer info om hur du har kopplat upp grejorna. Men jag gissar att du kanske spelar in en monosignal (typ gitarr eller sång) på ett stereo-spår? När du skapar audiotracks i Nuendo (återigen, gissar med hur det är jämfört med Cubase SX) så kan man ju välja om det ska vara mono eller stereo. Sen kan du även gå in i devices->VST connections och se över vad du har för ingångar aktiva på ljudkortet. Kan hända du behöver lägga till någon (högerklicka och välj "add connection".

Postat

Hej!

Prova att dra ner volymen helt på det track du spelar in tex gitarren på. Det funkar för mej. Då får jag orginalljudet utan latency i lurar/högtalare. Mindre bra om du vill använda vst-pluggar under inspelningen då ljudet på dessa försvinner med det neddragna trackets volym.

Har ett lexicon omega, mycket spök är det, ibland har det en bra dag, ibland inte.

Hoppas det ordnar sig/Asynkron

• 2 månader senare...
Postat

Jag vet inte, men jag har för mig att datorns prestanda väger lika tungt som ett ljudkort när det gäller latency?

Så det beror väl som sagt antagligen på att datorns prestanda inte räcker till för den låga fördröjningen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.