Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tjena musikfolket

kolla, jag har precis köpt en mick "adk-a51" och en mixer "Behringer xenyx 802" och mickstativet stÄr i ett hörn brevid datorn .. jag har tyvÀr inget puffskydd !

det blir vÀldigt mycket brus nÀr jag vill spela in .. nÄn som vet vad jag kan göra?

tack pÄ förhand

/ sajjk

Redigerat av Olsberg
Gjorde rubrik gemen
Annons
Postat

okej tack .. men vet du nÄtt om isolering?

nÄtt förslag hur jag ska göra fÄr att fÄ bra isolering?

tack för svar

Postat

LÀgg upp ett ljudklipp sÄ Àr det lÀttare att hjÀlpa dig.

Postat

Det Àr inte ovanligt att man sjunger in i micken frÄn fel hÄll. DÄ blir signalen svagare o bruset högre. A51 Àr om jag minns rÀtt en stormembranare och man sjunger in i den framifrÄn sidan (inte frÄn "toppen").

NÀsta Àr att sÀtta in micken rÀtt i mixern. I en XLR-kontakt skall det vara sÄ kabeln skall vara rÀtt sort. Phantom skall vara pÄ. DÀrefter fÄr man skruva rÀtt pÄ gain respektive volymerna. Vilka man skall skruva pÄ beror pÄ hur man kopplar, och dÀr finns det mÄnga sÀtt att skapa problem pÄ.

Sen skall det in i datorns ljudkort. Inbyggda ljudkort i datorer betraktas vanligen inte som "helt seriösa" om man skall spela in, en orsak Àr att de brusar saftigt. Men det finns gott om sÀtt att koppla fel och att stÀlla in saker fel.

SÄ beskriv nu bara punkt för punkt exakt hur du gjort. Kan bli sÄ hÀr om du gjort ungefÀr alla fel som gÄr att göra (troligen har du vÀl bara gjort nÄn liten snubbel pÄ vÀgen, men om du beskriver noga sÄ blir det lÀttare för den som vill hjÀlpa):

- sjunger in i toppen av micken, sÄ gör man alltid med en SM58

- hittade en gammal kabel som gick att klÀmma in i micken, med sÄnt dÀr hörlursuttag i Ànden

- klÀmde in det i AUX-kontakten pÄ mixen

- satte pÄ mixern, men stÀnger av den dÀr Phantom, lyser sÄ himla fult rött

- skruvade upp alla gainrattarna till max

- drog upp alla volymreglagen till max

- kopplade frÄn Mic-1 uttaget till datorn med en avsliten hörlurskabel som katten tuggat pÄ

- in i mickuttaget pÄ min bÀrbara dator. Som förresten heter Intel Inside och Àr frÄn 1983.

- sen spelar jag in med ljudinspelaren som kom med datorn

- vet inte riktigt vilka instÀllningar jag gjort i datorn, men det blir ju ljud o massor av brus

Gunnar

-

Postat

SHIT! Det lĂ„t verkligen illa. 🙂

Det Àr inte brus vi pratar om i första hand hÀr, utan brum.

Det lĂ„ter nĂ€stan som om nĂ„got skulle vara trasigt. đŸ„°

Det finns mĂ„nga aspekter pĂ„ det, sĂ„ jag Ă€r lat och hĂ€nvisar först till min lilla artikel om störningar i Kontrollrummets Wiki, sĂ„ kan du försöka kolla upp det jag har nĂ€mnt dĂ€r och Ă„terkomma med fler frĂ„gor sedan. 🙂

Postat
Det Àr inte ovanligt att man sjunger in i micken frÄn fel hÄll. DÄ blir signalen svagare o bruset högre. A51 Àr om jag minns rÀtt en stormembranare och man sjunger in i den framifrÄn sidan (inte frÄn "toppen").

NÀsta Àr att sÀtta in micken rÀtt i mixern. I en XLR-kontakt skall det vara sÄ kabeln skall vara rÀtt sort. Phantom skall vara pÄ. DÀrefter fÄr man skruva rÀtt pÄ gain respektive volymerna. Vilka man skall skruva pÄ beror pÄ hur man kopplar, och dÀr finns det mÄnga sÀtt att skapa problem pÄ.

Sen skall det in i datorns ljudkort. Inbyggda ljudkort i datorer betraktas vanligen inte som "helt seriösa" om man skall spela in, en orsak Àr att de brusar saftigt. Men det finns gott om sÀtt att koppla fel och att stÀlla in saker fel.

SÄ beskriv nu bara punkt för punkt exakt hur du gjort. Kan bli sÄ hÀr om du gjort ungefÀr alla fel som gÄr att göra (troligen har du vÀl bara gjort nÄn liten snubbel pÄ vÀgen, men om du beskriver noga sÄ blir det lÀttare för den som vill hjÀlpa):

- hittade en gammal kabel som gick att klÀmma in i micken, med sÄnt dÀr hörlursuttag i Ànden

- kopplade frÄn Mic-1 uttaget till datorn med en avsliten hörlurskabel som katten tuggat pÄ

- in i mickuttaget pÄ min bÀrbara dator. Som förresten heter Intel Inside och Àr frÄn 1983.

- vet inte riktigt vilka instÀllningar jag gjort i datorn, men det blir ju ljud o massor av brus

Gunnar

-

nu ska jag förklara exakt hur jag har det

micken stÄr vanllgit rakt framför mig .. sjunger altsÄ inte pÄ "toppen" ..

kablarna Àr helt nya , köpte dem pÄ MusikBörsen, (XLR)

jag satte pÄ mixern, pÄ med phantom ..

sladden frÄn mixern har jag stoppat in i "Line in"

jag anvÀnder Mixcraft, dÀr har jagi nte Àndrat nÄgra instÀllningar

och i mixern sÄ ska allt vara rÀtt instÀllt ..

Postat

Gunnar

-

Kolla om micken funkar ut i högtalarna och skippa inspelningen (bara för att se att micken funkar) 🙂

Postat

Gunnar

-

Kolla om micken funkar ut i högtalarna och skippa inspelningen (bara för att se att micken funkar) 🙂

ja micken funkar, man hör nÀr jag snackar

det e bara ett jÀvla brus

kan det ha att göra med att :

min mick stÄr i mitt vardagsrum, nÀra datorn i ett hörn utan puffskydd?

Postat

Jag tycker det dÀr lÄter som ett klassiskt jordbrum.

Testa att koppla ett par lurar direkt till mixern och hoppa över datorn. brummar det dÀr? troligtvis inte.

misstÀnker att det Àr kopplingen mellan mixer - dator.

Skaffa nÄgot ljudkort med balanserad line in (TRS) och anvÀnd balanderade line kablar (TRS, ser ut som stereo tele)

Postat

okej tack ..

jag ska köpa ett par stereo hörlurar

tyvÀr Àr pengarna slut just nu :/ till ljudkort

Postat

men ta vilka hörlurar som helst, typ ett par ipod lurar eller nÄgot, bara för att bekrÀfta om felet ligger dÀr, annars sÄ kan det ju vara fel pÄ mixerbordet, kabeln alt, micen

Postat

ja aso i mixern Àr det inte samma utag som i datorn ,det Àr sÄndÀr stor ..

stereo utag eller vad det heter

Postat

Se till att köra precis all din tekniska utrustning pÄ jordat eluttag.

Helst ska du köra uteslutande med balanserade kablar ocksÄ.

Du sÀger att du inte sjunger i mickens topp. Men försÀkra dig ocksÄ om att du sjunger pÄ rÀtt sida av micken.

Ett annat (rÀtt viktigt) tips Àr att undvika att elkablar korsas med signalkablar.

Det ska vara ordning och redan pÄ kablaget och det Àr inte enbart för syns skull!

Oreda kan annars skapa brum och annat mindre skoj och detta Àr inget ovanligt alls.

Det Àr inte alls helt sÀkert att mina tips löser ditt problem, men det gör i varje fall inte saken sÀmre.

Dessutom Àr det inte helt otroligt att ditt problem beror pÄ flera faktorer och inte enbart en, sÄ du gör klokt i att göra det som gÄr för att minimera problem. Det hÀr Àr nÄgra av dessa ÄtgÀrder.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

koej men kan det bero pÄ aatt jga har ingen alls issolering och micen stÄr riktigtn nÀra datorn?

Postat
koej men kan det bero pÄ aatt jga har ingen alls issolering och micen stÄr riktigtn nÀra datorn?

Det beror pÄ vad du menar med isolering. Ordet "isolering" innebÀr ju egentligen avskÀrmning. Om micken stÄr nÀra datorn eller tom. bara ganska nÀra datorn sÄ kan det rÀcka för att bruset frÄn datorn hörs tydligt in i micken.

Du har ju en kondensatormick som i sig betyder att den har bÀttre upptagningsförmÄga Àven pÄ lite avstÄnd jÀmfört med en dynamisk mick. (Men kondensatormicken har ju sina fördelar liksom att den dynamiska ocksÄ har det.)

Om du med isolering menar dĂ„lig akustik i rummet sĂ„ kan det visserligen ha betydelse det ocksĂ„, men just i det hĂ€r fallet misstĂ€nker jag snarare att det inte Ă€r hĂ€r som spöket verkar inom. I maggropen kĂ€nns det som om huvudproblemet snarare sitter i att du fĂ„r in för mycket ljud in i micken frĂ„n datorns flĂ€ktar. Men sĂ€ker kan jag ju inte vara. Är heller inte alls förvĂ„nad om det Ă€r just detta men i kombination med nĂ„got av mina ovanstĂ„ende tips i mitt tidigare svar som Ă€r problemet.

Men jag vet inte det exakta svaret, för jag har dessutom nte lyssnat pÄ hur ljudet lÄter. Och Àven om jag nu hade lyssnat sÄ mÄste du i alla fall prova dig fram. Testa det hÀr med att separera signal/el-kablar och att köra apparaterna i jordat vÀgguttag. NÀr du har gjort detta sÄ testar du hur det lÄter. Om problemet kvarstÄr sÄ testar du att flytta pÄ micken sÄ lÄngt ifrÄn datorn du bara kan. Helst till ett annat (tyst) rum om du kan. Om du inte kan det sÄ kan du tillfÀlligt (under nÄgra fÄ snabba minuter) isolera datorn sÄ ordentligt du kan genom att slÀnga pÄ ett tÀcke pÄ den. Men bara under ett par tre minuter sÄ att den inte blir överhettad. TÀck dock inte över kylflÀktarnas in och utsug. Du kan ocksÄ testa att spela in ett spÄr i datorn utan att micken ens Àr inkopplad. (Dra ur mickkabeln nÀr du testar detta.) Om det dÄ fortfarande lÄter dÄligt sÄ vet du att det inte har med micken eller mickkabeln att göra.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Ditt brum beror definitivt inte pÄ att datorn lÀcker in i mikrofonen, nÄgon isolering skulle dÀrför knappast hjÀlpa dig.I mina öron lÄter det som klassiskt jordbrum.

Postat

HÄller med, lÄter som jordbrum. Se till att allt utrustning sitter frÄn ditt jordade uttag.

... Ă„ lĂ€s igenom claes wiki 😛

förresten.. jag har ett lÄngsökt förslag om du kör bÀrbar:

Har du en laptop? Pröva isf att dra ut strömkabeln till laptopen och kolla om de fortfarande brummar? Inte?-> Fixa balanserade kablar mellan mixer Ä dator!

Postat
HÄller med, lÄter som jordbrum. Se till att allt utrustning sitter frÄn ditt jordade uttag.

... Ă„ lĂ€s igenom claes wiki 😉

förresten.. jag har ett lÄngsökt förslag om du kör bÀrbar:

Har du en laptop? Pröva isf att dra ut strömkabeln till laptopen och kolla om de fortfarande brummar? Inte?-> Fixa balanserade kablar mellan mixer Ä dator!

har stationÀr

drloop (oregistrerad)
Postat

Sajjk, se nu till att anvÀnda linjeingÄngen pÄ din dator sÄ kommer det att bli mycket bÀttre.

FÄr du inte igÄng denna i ditt inspelningsprogram sÄ fÄr du nog gÄ och köpa ett ljudkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.