Jump to content
Annons

Ny Kategori!


Spetsnaz

Recommended Posts

Annons

Det är ett bra men ganska smalt ämne, föreslår ett av följande för att inte avdelningarna ska bli galet många:

* Någon driven skapar en tråd om sångträning

* Vi skapar en avdelning som heter något i stil med "Hantera ditt instrument" som även inkluderar trådar om sångträning.

Vad sägs? Vi behöver också tips på duktiga moderatorer som kan moderera en sådan avdelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett bra men ganska smalt ämne, föreslår ett av följande för att inte avdelningarna ska bli galet många:

* Någon driven skapar en tråd om sångträning

* Vi skapar en avdelning som heter något i stil med "Hantera ditt instrument" som även inkluderar trådar om sångträning.

Vad sägs? Vi behöver också tips på duktiga moderatorer som kan moderera en sådan avdelning.

Jo tack 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd precis i min smak! 🙂 Eftersom jag inte spelar instrument utan enbart lägger sång och stämmor så diskuterar jag gärna sångteknik o dyl, lika gärna som någon diskuterar tekniska lösningar i sin studio 😉 Hoppas någon vill diskutera med mig 😆

Tar en fråga direkt då.. att hålla stödet på låga toner är svårt, tips på övningar som är utvecklande emottas med tacksamhet!

/Åsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett bra men ganska smalt ämne, föreslår ett av följande för att inte avdelningarna ska bli galet många:

* Någon driven skapar en tråd om sångträning

* Vi skapar en avdelning som heter något i stil med "Hantera ditt instrument" som även inkluderar trådar om sångträning.

Vad sägs? Vi behöver också tips på duktiga moderatorer som kan moderera en sådan avdelning.

Tror iofs inte att en sång avdelning behöver bli smal iom att det finns ju oändligt många tips och trix när der gäller kompressor, eq, reverb, delay, dist osv som man kan applicera på en sång kanal.

Lägg där till att sången är det som hörs högst på en inspelning och borde rimligtvis vara bland det viktigaste att få till bra (ofta känns det som vi amatörer lägger mer tid på övriga spår förutom sångspåren)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske man kan lösa det med en nitad tråd under Mixning. Precis som den nitade trumtråden, kan det finnas en "Sång i mix - tips och trix".

Tror iofs inte att en sång avdelning behöver bli smal iom att det finns ju oändligt många tips och trix när der gäller kompressor, eq, reverb, delay, dist osv som man kan applicera på en sång kanal.

Lägg där till att sången är det som hörs högst på en inspelning och borde rimligtvis vara bland det viktigaste att få till bra (ofta känns det som vi amatörer lägger mer tid på övriga spår förutom sångspåren)!

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd precis i min smak! 🙂 Eftersom jag inte spelar instrument utan enbart lägger sång och stämmor så diskuterar jag gärna sångteknik o dyl, lika gärna som någon diskuterar tekniska lösningar i sin studio 😉 Hoppas någon vill diskutera med mig 😆

Tar en fråga direkt då.. att hålla stödet på låga toner är svårt, tips på övningar som är utvecklande emottas med tacksamhet!

/Åsa

Träna upp bukmusklaturen, lite crunches och bra flås.

Pressa inte neråt, tänk uppåt så blir det mycket jämnare.

Inställningen ska vara lite som "Härligt här nere i det blå".

Avslappnat hela vägen, experimentera med halsvinkeln för att nå

sista tonen i ditt register. Jag kan typ inte sjunga alls. men jag kan teorin.

puss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror iofs inte att en sång avdelning behöver bli smal iom att det finns ju oändligt många tips och trix när der gäller kompressor, eq, reverb, delay, dist osv som man kan applicera på en sång kanal.

Känns som det har skett lite ollika tolkningar i tråden med avdelningens syfte. Sånginlärning/lär dig hantera instrument är från mitt perspektiv helt skilt från all apparatur som effektenheter, mickar och datorer. Sådant har vi redan flera avdelningar för. Nej, denna avdelning skulle i så fall enbart ha med skälva träningen och hanteringen av instrumentet/rösten att göra.

Så... on or off? Moderatortips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror iofs inte att en sång avdelning behöver bli smal iom att det finns ju oändligt många tips och trix när der gäller kompressor, eq, reverb, delay, dist osv som man kan applicera på en sång kanal.

Känns som det har skett lite ollika tolkningar i tråden med avdelningens syfte. Sånginlärning/lär dig hantera instrument är från mitt perspektiv helt skilt från all apparatur som effektenheter, mickar och datorer. Sådant har vi redan flera avdelningar för. Nej, denna avdelning skulle i så fall enbart ha med skälva träningen och hanteringen av instrumentet/rösten att göra.

Så... on or off? Moderatortips?

Jag tkr att man borde öppna en kategori, elr jallafall en "under kategori" i Inspelning. Fast iuförsej så har det inte så mkt att göra med inspelning men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju trots allt sektioner för både hårdvarusynthar, trummor, akustiska och elektriska instrument varför kunde det inte finnas en för sång. Det är inte bara sång i sig som bör diskuteras utan även tal. Mycket elektronisk musik innehåller ju olika pratsamples och det kan ju behövas hjälp med allt som det innebär också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju trots allt sektioner för både hårdvarusynthar, trummor, akustiska och elektriska instrument varför kunde det inte finnas en för sång. Det är inte bara sång i sig som bör diskuteras utan även tal. Mycket elektronisk musik innehåller ju olika pratsamples och det kan ju behövas hjälp med allt som det innebär också.

What are we waiting for then? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd precis i min smak! 🙂 Eftersom jag inte spelar instrument utan enbart lägger sång och stämmor så diskuterar jag gärna sångteknik o dyl, lika gärna som någon diskuterar tekniska lösningar i sin studio 😄 Hoppas någon vill diskutera med mig 🙂

Tar en fråga direkt då.. att hålla stödet på låga toner är svårt, tips på övningar som är utvecklande emottas med tacksamhet!

/Åsa

Hej Åsa! Du verkar tänd på det här och jag tycker mig se att du är lite framåt av dig, men rätta mig om jag har fel. Kan inte du vara den moderator som Björn efterlyser?

Så att idèn inte bara rinner ut i sanden för det vore väl onödigt och trist för alla sångintresserade. Vad säger du?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
En tråd precis i min smak! 🙂 Eftersom jag inte spelar instrument utan enbart lägger sång och stämmor så diskuterar jag gärna sångteknik o dyl, lika gärna som någon diskuterar tekniska lösningar i sin studio 😎 Hoppas någon vill diskutera med mig 😆

Tar en fråga direkt då.. att hålla stödet på låga toner är svårt, tips på övningar som är utvecklande emottas med tacksamhet!

/Åsa

Träna upp bukmusklaturen, lite crunches och bra flås.

Pressa inte neråt, tänk uppåt så blir det mycket jämnare.

Inställningen ska vara lite som "Härligt här nere i det blå".

Avslappnat hela vägen, experimentera med halsvinkeln för att nå

sista tonen i ditt register. Jag kan typ inte sjunga alls. men jag kan teorin.

puss.

Hej på dig, och tack för tipset! Jag har testat nu och visst, det funkar ju! Jag visste egentligen om det sedan tidigare men tappat det någonstans på vägen.. det är ju så att man behöver påminnas om det och det gjorde du! Tänker man uppåt får man mkt finare klang också, tänker man ner så gräver man ner sig och det blir inte alls bra.. ska ta och träna bukmuskulaturen oxå! En till anledning 😉

Tack tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror iofs inte att en sång avdelning behöver bli smal iom att det finns ju oändligt många tips och trix när der gäller kompressor, eq, reverb, delay, dist osv som man kan applicera på en sång kanal.

Känns som det har skett lite ollika tolkningar i tråden med avdelningens syfte. Sånginlärning/lär dig hantera instrument är från mitt perspektiv helt skilt från all apparatur som effektenheter, mickar och datorer. Sådant har vi redan flera avdelningar för. Nej, denna avdelning skulle i så fall enbart ha med skälva träningen och hanteringen av instrumentet/rösten att göra.

Så... on or off? Moderatortips?

Jag blev visst ett tips som moderator, men vad skulle det isf innebära? Jag är ju kunskapstörstande och har inte så mkt att tillföra.. tycker att det är ett lika viktigt ämne som så många andra ämnen dock så visst ska det finnas en egen avdelning för sång på ett musikforum, absolut! Vad är en låt utan sång? Förutom instrumentala låtar då förstås 😆 Rösten är ju ett instrument och det krävs kunskap och träning att hantera den på rätt sätt. Många ggr kommer feedbacken på rösten i kommentarer i låtarna men många låtar hamnar i skymundan och man får inte den feedback man behöver. Avdelningen blir kanske inte lika välbesökt som andra avdelningar på forumet men det tror jag inte kommer att betyda att den är mindre viktig än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...