Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla kunniga vÀnner!

Jag tÀnker skaffa mig en macbook (laptop) för att kunna spela in lite var jag Àn befinner mig.

Jag har dock ett dilemma:

Vilket inspelningsprogram ska jag anvÀnda? Pro tools eller Logic?

Om jag köper en Mbox sÄ fÄr jag ju pro tools med pÄ köpet sÄ det Àr ju smidigt o bra,

men jag har hört sÄ mycket bra om logic pÄ senare tid, vet dock inte hur mycket logic kostar, men ÀndÄ.

Finns det nÄgot ljudkort som Àr skrÀddarsytt för logic precis som mboxen Àr för pro tools?

Min budget Àr typ bara runt 5000, vad kan jag egentligen fÄ för det? jag Àr öppen för bÄde begagnat o nytt!

Tack pÄ förhand!

Poss o kram! /David Nkoubou

Annons
Postat

Det beror vÀll lite pÄ vad du gör.

jobbar du mycket med audio sÄ Àr det i min mening smidigare i PT Àn logic.

Är det midi och musikskapande du gillar att hĂ„lla pĂ„ med sĂ„ tycker de flesta att logic Ă€r bĂ€ttre pĂ„ den fronten.

Sen sÄ Àr det mÄnga som jobbar med bÄda programen, SÄ det kan vara ett bra alternativ att skaffa PT med en Mbox och köpa till logic express.

Postat

Handledaren pÄ mitt "vinterlovsjobb" talar vÀldigt gott om logic studio 8 som kostar 4700kr. Och han Àr jobbar som ljudtekniker pÄ heltid.

Postat

Om lÄg latency och lÄg processorbelastning Àr viktigt sÄ Àr FireWire-kort att föredra.

Bra att veta Àr Àven att PT LE fortfarande saknar plugin delay kompensation, vilket innebÀr att man manuellt mÄste flytta audiospÄr nÀr man lÀgger pÄ 3:e parts pluggar pÄ ett spÄr för att undvika att saker fördröjs relativt till andra spÄr. Personligen tycker jag det Àr helt bisarrt att Digidesign inte fixat detta Àn!

Postat (redigerat)

ÄÄÄÄÄ men tack sÄ galet mycket allesammans! ni har varit till makalöst stor hjÀlp o nytta!

god bless studioforum!

/david nkoubou

Redigerat av yessa
Postat (redigerat)

Logic Àr mycket kraftfullare till din mac Àn PT. Logic Àr optimerad till macen sÄ du kommer i princip aldrig gÄ i botten med datorn men garanterad me PT. Har bÄda sjÀlv!

Tycker att Logic Àr mycket bÀttre för musikskapandet Àn PT. PT har jag enbart till ljudredigering. Skillnaden Àr vÀl att du fÄr ett ljudkort till PT och mÄste köpa ett separat till logic . Att logic Àr sÄ kraftfull gör den till en vinnare.

Redigerat av 4Trax
Postat
  4Trax sa:
Logic Àr mycket kraftfullare till din mac Àn PT. Logic Àr optimerad till macen sÄ du kommer i princip aldrig gÄ i botten med datorn men garanterad me PT. Har bÄda sjÀlv!

Tycker att Logic Àr mycket bÀttre för musikskapandet Àn PT. PT har jag enbart till ljudredigering. Skillnaden Àr vÀl att du fÄr ett ljudkort till PT och mÄste köpa ett separat till logic . Att logic Àr sÄ kraftfull gör den till en vinnare.

Anser dock att det Àr en smaksak hur man vÀljer att arbeta och att bÄde PT LE och Logic Àr tvÄ riktigt potenta program.

Postat
  Apep sa:
  4Trax sa:

Anser dock att det Àr en smaksak hur man vÀljer att arbeta och att bÄde PT LE och Logic Àr tvÄ riktigt potenta program.

Visst. men du kan inte komma frÄn att logic Àr kraftfullare Àn PT pÄ en mac! "Kraftfullt" som i antal spÄr och plugins utan att datorn storknar!

Postat
  4Trax sa:
  Apep sa:
  4Trax sa:

Visst. men du kan inte komma frÄn att logic Àr kraftfullare Àn PT pÄ en mac! "Kraftfullt" som i antal spÄr och plugins utan att datorn storknar!

Nja, första gÄngen jag hör talas om det faktiskt. Finns det nÄgon jÀmförande test nÄgonstans sÄ man kan se skillnaderna i prestanda?

Postat

NÀr det gÀller antal spÄr sÄ blir det inte svÄrt att utse en vinnare;

ProTools LE = Max 32 spÄr.

Alla andra = ObegrÀnsat (beroende pÄ datorprestanda).

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:

Jo, 32/48 audio spÄr Àr spÄr Àr grÀnsen i PT LE (Intstrument spÄr och midi upp 256 spÄr), dÀr "vinner" logic hands down i det avseende pÄ audio spÄr eftersom det inte finns nÄgon mjukvaruspÀrr dÀr. Men övrig prestanda skulle vara intressant att se nÄgon test pÄ om logic Àr mer kraft effektivt Àn pt pÄ en mac och hur mkt?

Redigerat av Apep
Postat
  Apep sa:
  Gilbert sa:

Jo, 32/48 audio spÄr Àr spÄr Àr grÀnsen i PT LE (Intstrument spÄr och midi upp 256 spÄr), dÀr "vinner" logic hands down i det avseende pÄ audio spÄr eftersom det inte finns nÄgon mjukvaruspÀrr dÀr. Men övrig prestanda skulle vara intressant att se nÄgon test pÄ om logic Àr mer kraft effektivt Àn pt pÄ en mac och hur mkt?

Eftersom jag bÄde har PT och Logic mÀrker jag extrem stor skillnad. Logics har optimerat sina resurser för macen.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror det blir bra musik oavsett vilket av programmen du vÀljer.

Jag har tidigare anvÀnt och jobbat med de flesta stora programpaket, typ PT, Logic, Cubase etc.

Alla Àr bra.

Tog ett för mig radikalt grepp och tÀnka till vad jag gjorde och hur jag gjorde saker nÀr jag skapade musik.

Sedan gjorde jag en analys pÄ hur jag skulle vilja att det funkade och fokuserade pÄ sjÀlva lÄtskrivandet.

Alla nice to have funktioner i programmen Àr just nice to have, inte livsnödvÀndiga.

Det program som verkar ha de funktioner som löser dina "vardagsproblem" pÄ ett bra sÀtt skall du köpa.

Sedan finns den ekonomiska aspekten.

PT LE med en Mini kostar begagnat 2000 eller 3000 nytt med mjukvaror. Inte dumt.

Logic Express för 1895:- Àr kanon det med. DÄ kan du vÀlja ett lÄglatency FW ljudkort.

Om du blir sugen pÄ stora Logic sÄ Àr det faktiskt bara att uppgradera nÀr du kÀnner för det.

Sist jag kollade blev det faktiskt 5 kronor billigare att köpa Express först och sedan uppgradera till "stor" Logic.

SÄ tÀnk efter hur du vill jobba.

BÄde Apple och Digidesign har jÀttebra presentationer pÄ sina hemsidor.

Titta pÄ dessa sÄ fÄr du ett bra grepp om hur det kan vara att jobba med programmen.

Redigerat av drloop
madscientist (oregistrerad)
Postat

Om du köper en ny macbook sÄ kommer inget frÄn digidesign att funka Àr jag rÀdd. Jag köpte min för snart en mÄnad sedan, tyvÀrr fick jag det nya operativsystemet Leopard. Problemet Àr att Digi inte har slÀppt nÄgra drivrutiner och att det inte gÄr att installera ett tidigare operativ pÄ de nya macarna.. vÀrt att tÀnka pÄ :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.