Jump to content
Annons

Nylon eller Stålsträngad?

Guest freddan1991

Recommended Posts

Guest freddan1991

Hej och god jul på er alla!

Under julfirandet nu så blev jag tillfrågad av en bekant om jag kunde fixa deras gammla ak gitarr, som behöver om strängning och lite nya stämskruvar. Mitt problem är nu att jag inte vet om det är en nylon eller en stålsträngad gitarr, just nu sitter det lite av varje på den 🙁

Är det någon som vet hur man kan se skillnad på om det är en nylon eller stål gitarr? Det är nog en väldigt billig "skolgitarr" så dom har ingen hemsida vad jag vet. Märket är "Akustica".

God Fortsättning!

Mvh. Fredrik Appelfeldt

Annons
Hej och god jul på er alla!

Under julfirandet nu så blev jag tillfrågad av en bekant om jag kunde fixa deras gammla ak gitarr, som behöver om strängning och lite nya stämskruvar. Mitt problem är nu att jag inte vet om det är en nylon eller en stålsträngad gitarr, just nu sitter det lite av varje på den 🙁

Är det någon som vet hur man kan se skillnad på om det är en nylon eller stål gitarr? Det är nog en väldigt billig "skolgitarr" så dom har ingen hemsida vad jag vet. Märket är "Akustica".

God Fortsättning!

Mvh. Fredrik Appelfeldt

Det normala är att om det är en nylonsträngad så brukar ändå de tre övre strängarna ha spunnen metall runt strängarna. Så det är förmodligen en nylon om det ser så ut.

Edit: Om det är liknande denna typ av gitarr med liknande typ av stämskruvar och stall så är det en nylongitarr:

1_2_1_gitarr2.jpg

Om den har denna typ av stämskruvar och stall så är det en stålsträngad:

fender_0961101.jpg

/H.

Edited by henning

Titta på gitarrens stall, alltså inte där stämskruvarna sitter utan i andra änden där plock/plekrumhanden är.

Om fästanordningen består av små pins ( dras försiktigt ut med en tång) som håller strängen på plats så är det en stålsträngad gitarr. Känns även igen på om den har en dragstång genom halsen som vanligen justeras vid stämskruvarna (lite dyrare modeller).

Om det endast är hål genom stallet parallelt med gitarrkroppen så att man ska "vira/knyta" fast strängen så är det en nylonsträngad gitarr. Jag gissar att det är en nylonsträngad gura.

Sätt INTE stålsträngar på en nylonsträngad gitarr! De är inte byggda för det.

Lycka till och God Jul!

Edited by Magpie

• 1 month later...
Okej, då är det nog en Nylonplanka!

Tack för svaren :rolleyes::rolleyes:

Som sagt är det antagligen en nylonplanka, men det man främst ser det på i min erfarenhet är vilken typ av hals det är. Äldre stålsträngade gitarrer kan ha samma typ av huvud som en nylonsträngad... Stallet som någon nämde kanske är en bättre avgörande faktor, vad vet jag..

Om du skulle stränga den med stålsträngar så kommer det att visa sig om den är menad för nylonsträngar 😉.