billymoz (oregistrerad) Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 hej. behöver en jazzig ride och då menar jag en med en torr och rå karaktär. har hört talas om instanbul turk serie...fast dom finns väl med ett bright sound också...?? vad heter modellera som är torra ? finns det andra alternativ,kanske billigare ? vart hittar man dom billigaste istanbul turk serie cymbaler på nätet ? någon som har tips ? har inte så bra koll. andreas
TheOppositesCollide Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Hur mycket ligger din budget på? Zildjian K Constantinople-cymbaler är överlägset bäst på marknaden, men kostar också skjortan.
Ludgo-Pelle Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Hej! Du säger att du vill ha en torr och rå karaktär. Jag kan tolka ordet "rå" på flera sätt i det här sammanhanget och vet därför inte exakt hur du menar. Men om du vill ha ett mycket kristall-klart och rent jazzsound så tycker jag att du ska söka dig till en cymbal som har en mörk grundklang men med mycket ping-ljud. Alltså en tydlig och ren attack. Cymbalen ska dessutom absolut inte vara mindre än 22". Minst 22 " i storlek alltså. Dark-Ride brukar dessa karaktärer ofta betecknas som, men det finns andra beteckningar också. Med en mörk grundklang så får du en bra botten som i sin tur ger otroligt breda uttrycksmöjligeter jämfört med om grundklangen är ljus. Om grundljudet är mörk i botten men att pingljudet samtidigt är stark och "fast" och tydligt difinierad så får du fram den här väldigt klara och rena som ändå tillåter lite "ruff" spelstil. Ett sådant sound tillåter då att man kan lira på väldigt många olika sätt. Både rent/klart och lite skitigt beroende på hur och var på cymbalen man spelar samt vilka stockar man använder sig av för stunden. Jag skulle kunna nämna olika modeller som kanske skulle kunna vara av intresse för dig, men jag avstår fullt medvetet från det. Anledningen är att det enda sättet att hitta rätt cymbal är att helt enkelt att provspela dem i butikerna. Och att prova i massor! Genvägar finns inte. Att hitta rätt cymbal kan nämligen ta många år innan man hittar ända hem! Jag känner professionella trummisar som har spelat i 30-40 år och som ständigt har letat efter rätt ride-cymbal under hela deras karriär. De flesta av dem letar fortfarande! Titta inte heller enbart på nya cymbaler. Ofta hittar man den rätta cymbalen bland de relativt sett "gamla" och handbyggda cymbalerna någonstans från 1940-1960-talet. (Instrumentet "cymbal" är ju flera tusen år gammalt!) I dessa "äldre" fall (från 40-60-talet) så är det inte alls så ovanligt att man finner det rätta exemplaret bland K-Zildjans sortiment. Dvs. de turkiska. Priset på en riktigt bra sådan hamnar då oftast på vad en helt fabriksny kostar. Men om det är ljudkvaliteten som du är ute efter så är mitt tips att kolla på både nytt och begagnat. Gör gärna besök i alla musikaffärer som du överhuvudtaget kommer åt! Det är som sagt rätt tidskrävande att hitta rätt cymbal och du får vara beredd att rata 99 stycken av 100. Ta tid på dig och ha inte för bråttom. Låna hem cymbalen för prov. Alternativt så köper du den på öppet köp. En cymbal ska provas i sammanhanget tillsammans med de övriga cymbalerna du har i trumsetet eftersom alla ska smälta ihop till en bra helhet som gifter sig med varandra. Lycka till! Hälsningar: Ludgo-Pelle
IDF Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Hur mycket ligger din budget på? Zildjian K Constantinople-cymbaler är överlägset bäst på marknaden, men kostar också skjortan. personligen tycker jag den är alldeles för hård att spela jazz på.. rent fysiskt. den pingar lite för mkt. jag hade nog själv valt en väldigt mjuk turkisk cymbal ist.
Ludgo-Pelle Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Hur mycket ligger din budget på? Zildjian K Constantinople-cymbaler är överlägset bäst på marknaden, men kostar också skjortan. personligen tycker jag den är alldeles för hård att spela jazz på.. rent fysiskt. den pingar lite för mkt. jag hade nog själv valt en väldigt mjuk turkisk cymbal ist. Ja, det finns ju inget rätt eller fel när det gäller val av en t.ex. ride-cymbal. Det är ju en smaksak och i vilket sammanhang man vill ha den till. Men det är nog rätt viktigt att poängtera det att en mjuk ride ger ifrån sig ett ganska fladdrigt sound eftersom den med automatik inte ger så stark definition. Den blir alltså lite otydligare och lite skititigare i soundet om den är mjuk och har ett svagt ping eller svag attack om jag ska vara lite tydligare. Spelar du dessutom med tunna trumstockar så blir den ytterligare lite mer diffus och skitig. Om det är just det här soundet som du är ute efter så är en mjuk (tunn) cymbal att föredra men om du vill ha ett kristallklart sound med en tydlig definition så är det snarare en cymbal av den sort som jag nämde här ovan som du bör leta efter. Du har väl antagligen en klar bild över hur du vill att den ska låta gissar jag, så det är då bara att sätta igång att provspela i butikerna. Till slut hittar du den som motsvarar ditt önskemål. En bra cymbal kan man hitta där man minst anar det, så besök så många butiker som du bara kan! Om du hittar den hos en annan trummis så är det bara att bjuda en summa på den. Den kan ju vara till salu. Det skulle vara intressant om du (frågeställaren) kunde ge exempel på trummisar som har det sound som du eftersträvar. Vad spelar du för slags musik förresten? Är bara nyfiken. Om det är jazz...vilken typ av jazz då? Några svenska trummisar som du gillar? Är som sagt bara nyfiken och ingenting annat så det vore kul om du svarade. Hälsningar: Ludgo-Pelle
TheOppositesCollide Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 (redigerat) Hur mycket ligger din budget på? Zildjian K Constantinople-cymbaler är överlägset bäst på marknaden, men kostar också skjortan. personligen tycker jag den är alldeles för hård att spela jazz på.. rent fysiskt. den pingar lite för mkt. jag hade nog själv valt en väldigt mjuk turkisk cymbal ist. Den? Det finns ungefär 15 helt olika K constantinople-modeller som alla låter olika så visst, nån modell kanske är lite pingig, men överlag är K constantinople en otroligt mörk och komplex serie. Redigerat 25 december 2007 av TheOppositesCollide
billymoz (oregistrerad) Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 hej. tack för alla era fina svar,ni är verkligen kunniga vad roligt. jag har som sagt ingen så där överdriven koll...har bara ett sound i huvudet. Jo det ska vara mkt attack och "ping" i ljudet men den ska vara torr och ja...lite köttigt sound. Trummisar som jag gillar är ju Pelle Lindvall och Anders Kjellberg,tycker att dom har ett skönt sound. Antagligen har i alla fall Pelle ganska brighta cymbaler (låter det som) men han i alla fall ett fantastikt sound. Vill minnas för så där 10 år sedan att jag spelade på en turk-serie instanbul..cymbalen var alldeles missfärgad och såg rostig och jävlig ut:) och den hade det sound som jag vill ha..torr med ping och mörk klang. Jo jag kan säkert gå in i alla sveriges musikaffärer och spela och ha mig..men jag söker en genväg av er kunniga trummisar. Min budget för en ride ligger runt 2500:- som sagt....tips om istanbul på nätet ? mvh/andreas
IDF Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Hur mycket ligger din budget på? Zildjian K Constantinople-cymbaler är överlägset bäst på marknaden, men kostar också skjortan. personligen tycker jag den är alldeles för hård att spela jazz på.. rent fysiskt. den pingar lite för mkt. jag hade nog själv valt en väldigt mjuk turkisk cymbal ist. Den? Det finns ungefär 15 helt olika K constantinople-modeller som alla låter olika så visst, nån modell kanske är lite pingig, men överlag är K constantinople en otroligt mörk och komplex serie. jag läste lite för snabbt. jag vet att det finns massor i den serien. tänkte på den K riden som är obehandlad finish på. denna: http://www.robinsdrumworks.com/zenCart/images/KDryRide.jpg
Ludgo-Pelle Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 (redigerat) Okay, det här köttiga och torra soundet får du just av den typ som jag nämde. Nu har du beskrivit karaktären på vad du är ute efter på ett sätt att jag nu är helt säker på att mitt tips är helt rätt! Har ingen som helst tvekan om detta nu. Vad du ska tänka på är att en mörk cymbal av just den här typen inte alls låter så mörk som man kanske kan tro. Dvs: inte på avstånd. Men om du går lite närmare med örat så hör man mörkret mycket tydligt. På plats vid trumstolen hör man också det mörka tydligt, men en bit ifrån (t.ex. publikplats) så blandas cymbalens hela register till en helhet som ger den en härlig tyngd och en stor pondus. I inspelningssammanhang så får den gärna låta lite väl mörk om man vill för det går att dämpa ner det mörka med hjälp av mixerbordets EQ om man skulle vilja det. Den mörka klangen är inte så dominant eftersom det är anslagsattacken (pinget) som iställer är den dominanta. Det dominanta pinget ger intrycket av att cymbalen är mer rik på diskant än vad själva grundljudet egentligen är. Det är alltså till mycket stor del just pinget som gör att man inte upplever den här mörka klangen som så pass mörk som den kanske egentligen är. På inspelning och även live spelat i ett sammanhang så ger detta förhållande mellan en mörk grundklang och pinget en mycket bra mix. Det är just den mörka delen i klangen som gör att klangen upplevs som köttig. Eller rättare sagt så är det naturligtvis kombinationen av det mörka och pinget, men det mörka ger just den botten som krävs för att få fram den här effekten men utan att den tar över. Om det mörka bara finns i bakgrunden utan att den tar över så får du även det här lite torra ljudet. Både Per och Anders använder den här typ av mörka, tjocka och pingiga ride-cymbal även om de (som de flesta proffs) har flera oilka typer att välja mellan beroende på situation. Anders ride är extremt mörk och den mörkheten klingar dessutom lite mer dominant än vad Pers gör. En ganska utpräglad jazz-ride kan man säga. Per har (oftast) en lite torrare klang än vad Anders har. En ganska utpräglad allround-cymbal vilket passa honom bra eftersom hans stilar skiftar lite mer än vad Anders spel gör. Jag använder ordet Ping. Det ska du inte blanda ihop med en cymbaltyp som kallas för Ping. A-Ziljdan har en modellbeteckning på någon av sina modeller som heter just Ping. Den cymbalen är gjord för att ping-ljudet ska lyftas fram lite extra mycket och därav namnet. Pesonligen tycker jag att det pingljudet blir för dominant så att den tar över. Resultater ger ett ganska bottenlöst sound. Det här köttiga tappar man. Det är den här fina balansen mellan den mörka botten och den fina diskanten i anslaget som man tappar lite väl mycket då tycker jag. Vad som oroar mig lite är din i sammanhanget lilla budget. För dem pengarna så kan det bli extra svårt att få fram ett riktigt bra exemplar. Inte minst för att du måste hålla dig till en storlek som är på minst 22". Med en 20" så blir det ju naturligtvis billigare men du når då inte riktigt ända fram med soundet. Om du hade 5000 kr att röra dig med så skulle utbudet öka markant! Nu är det inte omöjligt att du lyckas ändå för tur kan man ju ha men det kommer att bli betydligt svårare måste jag nog dessvärre säga. Och ju större krav du ställer på ljudkvaliteten desta dyrare blir det. En riktigt bra 22" ride-cymbal av den allra finaste kallibern kostar någonstans mellan 5000-7000 kr. Hälsningar: Ludgo-Pelle Redigerat 25 december 2007 av Ludgo-Pelle
Pazo Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 K-Custom med "smuttsig"/ovehandlad yta på är ju utmärkt till jazz. även att de "bara" är 20". Själv har jag en K-Custom Left side Ride och den låter stört bra! Passa utmärkt till jazz och har tre nitar också ifall man vill ha sånt. SJälv spelar jag inte så mkt jazz så de blir ju inte mkt jazande på den men den funkar ju helt klart asbra till det 😉
billymoz (oregistrerad) Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 hej. tack för alla svar. det blir en istanbul turk regular 20. inte så fruktansvärt dyr och låter precis som jag vill ha det. ha de gött
Ludgo-Pelle Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 hej.tack för alla svar. det blir en istanbul turk regular 20. inte så fruktansvärt dyr och låter precis som jag vill ha det. ha de gött Jag är inte ett dugg förvånad över ditt val! Det är nog ett bra val dessutom och jag tror att du kommer att bli nöjd! Drum on! Hälsningar: Ludgo.Pelle
the610 Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 jag måste bara tipsa om R. Spizzichino, finaste cymbalerna i världen!!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.